קובייה

קובייה
  • מטרת הפעילות
    • התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
    • התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
    • התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
  • שם הדגם
  • קובייה

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

2 תגובות על הכרת “ קובייה ”

  1. מור עז ראי
    ינואר 15, 2020

    שם המורה: מור עזראי

    כיתה: ו’

    האם לימדתם את הנושא לפניכם?
    עסקנו בהגדרת קוביה, במספר הפאות, קודקודים, וצלעות. אך לא עסקנו בשטח פנים של הקוביה.
    לכן בשיעור הזה עסקנו בשטח פנים של קוביה.

    מה המושגים שנלמדו בשיעור?
    שטח, היקף, שטח פנים.

    האם המשימה לימדה את התלמידים משהו חדש?

    כן, את נושא שטח הפנים.

    בתחילת המשימה עסקנו בשטח וההיקף של הדף המשובץ. והאם יש להם היקף ושטח זהה. לאחר מכן, לאחר הקיפול הראשון, שוב נשאלה השאלה מה השטח וההיקף. היו תלמידים שענו אוטמטית שהשטח וההיקף יהיו חצי. לאחר בירור על ידי חישוב הופתעו התלמידים שהשטח אכן חצי מהשטח הקודם, אך ההיקף לא. היה יפה לראות את זה.

    תמיד נושא שטח פנים זה נושא שמשקיעים עליו מחשבה רבה איך להעביר וללמד. עצם זה שהתלמידים הם אלה שיצרו את הקיפולים וראו שלב אחרי שלב, הביאה אותם לתובנה גיאומטרית טובה וברורה יותר.

    השיח בכיתה היה פורה מאוד. התלמידים כל הזמן שאלו שאלות וכל הזמן נשאלו שאלות על ידי הערות שכתובות באתר למטה.
    השיח כלל:
    -איך זה הגיוני שקיפלנו לחצי והשטח קטן בחצי אבל ההיקף לא?
    – כמה פאות לקוביה
    – איך מחשבים שטח פנים של הקוביה, ולמה?

    לא הרגשתי שהיה חידוש פדגוגי, אך אין ספק שקיפולי הנייר הם כלי נהדר הממחיש את הנושאים השונים בגיאומטריה.

    האתר סייע רבות להצלחת השיעור. גם לפני השיעור שעברתי על ציוני הדרך, וגם במהלך ההוראה. אין צורך לזכור מה יש לשאול ומתי, הכל מסודר ומאורגן בשיעור עצמו.

    בסוף השיעור התלמידים שאלו מתי אערוך שוב שיעור שמכיל קיפולי נייר.

    תודה רבה.

  2. מאיה אברהם
    ינואר 19, 2020

    שם המורה: מאיה א.
    כיתה: ו’
    האם לימדתם את הנושא לפני כן? אמנם באתר השיעור מתוכנן לכיתה ד’ אך אני החלטתי לבצע את המשימה בכיתה ו’. במסגרת שיעורי גיאומטריה, הכרנו את הגופים. חקרנו את מבנה כל אחד מסוגי הגופים.בדקנו מה המבנה של הקוביה? כמה צלעות ( מקצועות), כמה פאות וכמה קודקודים. לא עסקנו בחישוב פנים השטח של הקוביה.
    מהם המושגים שלמדנו בשיעור? חזרה על חלקי הקוביה- מקצועות, קודקודים, פאות, מהו שטח? מהו היקף? והמושג החדש – ” שטח פנים”.
    האם היתה למידה חדשה בעקבות השיעור? בוודאי. במהלך השיעור עלו שאלות לדיון, מה ההיקף? מה השטח? וכיצד נחשב את שטח הפנים? מה זה בכלל שטח פנים? איך זה אפשרי שהשטח הוא חצי מהשטח הקודם ובעצם ההיקף לא השתנה. אופן ההדגמה של כל שלבי הקיפול, עזרו לתלמידים להגיע למסקנות בתחום הגיאומטריה בצורה נכונה ומדוייקת.
    האם היה שיח מתמטי? במהלך כל השיעור, שוחחנו בשפה מתמטית, שיימנו את מרכיבי הקוביה. תוך כדי השאלות המנחות שהופיעו בחלק התחתון של השיעור.
    לא היה חידוש פדגוגי במיוחד במהלך השיעור. האתר היה חידוש עבור התלמידים אשר סייע להם באמצעות ההמחשה והאנימציה לקפל שלב אחרי שלב ולענות על השאלות לדיון. לי כמורה, האתר הוא אמצעי מאוד טוב, כי אני לא צריכה לזכור מה לעשות, כמה לקפל ובאיזה כיוון.
    התלמידים נהנו מאוד, פירגנו לעניין שהמשימה עוררה בהם. ביקשו ממני לערוך עוד משימות כאלו. במסגרת שעות המצויינות,

    המנהלת שלי רכשה לכיתות ד’, ה’, ו’, את האתר ואני הולכת ליישם מספר משימות, בהתאם לתכנים שנלמדים בכיתות. תודה, מאיה.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>