- דף הבית
- שיעורים
- נושאים
- גן גילאים 4-6
- כיתה א
- כיתה ב
- כיתה ג
- כיתה ד
- כיתה ה
- כיתה ו
- חטיבת ביניים
- מצולעים – מרובעים
- מצולעים – בעלי ח צלעות
- מצולעים – משולשים
- גופים – מיון גופים
- גופים – תיבות
- טרנספורמציות – הזזה
- טרנספורמציות – סימטריה סיבובית
- טרנספורמציות – שיקוף
- מדידות – ישרים
- מדידות – זוויות
- מדידות – היקף
- מדידות – נפח
- מדידות – עיגול ומעגל
- מדידות – שטח
- תרגול
- הדרכה
- השתלמויות
- מהאקדמיה
- חנות
- צור קשר
- הרשמה
- כניסה
- English
- العربية
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני- מצולעים ג

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
לחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק, על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
משימה בקבוצות: הילדים יצמידו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
-
עודדו את הילדים לתאר מילולית את הצורה הדמיונית שהם יצרו.
-
מומלץ לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה. למשל אם הם אומרים “הרים”, נשאל ‘היכן קצה ההר?’, ‘מאיפה אפשר לטפס?’, וכו’.
-
-
למרות שהילדים יוצרים ביחד, מומלץ שכל ילד יתאר את הצורה שבנו לפי הדמיון שלו.
-
חשוב שילדים יתארו את הצורה על פי דמיונם ולא יאמרו מה שילד אחר אמר קודם.
-
-
שאלה לדיון: מהו סוג המצולע?
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: הילדים מונים שלושה קדקודים ושלוש צלעות ונותנים את השם לצורה – משולש.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המשולש (קדקוד, צלע, משולש).
-
-
פירוק והרכבה: נבקש מכל ילד להניח את שני המשולשים שלו יחד, כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ותתקבל צורה חדשה.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
נבקש מהילדים למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שהם יצרו.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
הילדים ימיינו את מספר הצלעות ומספר הקדקודים וישיימו את המצולע.
אפשר לשאול את הילדים, על איזו ספרה מרמז המונח משולש? על איזו ספרה מרמז המונח מרובע?
-
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (מקבילית).
מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים – משולש.
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – ריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל באחד הניירות קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה, שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים והצלעות של הצורה כולה.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: הילדים מונים חמישה קדקודים וחמש צלעות ונותנים את השם לצורה – מחומש.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
נבקש מהילדים למצוא מצולעים נוספים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד בלבד כפי שמראה האנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע אל קו הסימטריה.
-
בשלב זה, יש לעבור בין התלמידים ולוודא שהם מקפלים על השולחן.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לזהות בצורה מצולעים בני 4 צלעות.
-
-
תשובה: הילדים מונים ארבעה קדקודים וארבע צלעות ונותנים את השם לצורה – מרובע.
-
הילדים יזהו את הטרפז והמקבילית כמרובעים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את 2 המשולשים המקופלים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים הקטנים כפי שמראה האנימציה ולהכניס את האצבעות.
-
-
הצגת הדגם: מומלץ להציע לילדים לצייר על הדגם ולהחליט בעצמם מהו התוצר הסופי.
-
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
פעילות הבאה –מרובעים א‘
- נושא הפעילות
מצולעים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר.
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
- מטרת הפעילות
מטרת הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- רצף מומלץ
משולשים א‘ | משולשים ב‘ | מצולעים א’ (הכירות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ב’ (היכרות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ג’ | מרובעים א‘ | המודד | מרובעים ב’ – ריבוע | מרובעים ג’ – ריבוע ומלבן | מרובעים ד’ – ריבוע ומלבן שונה ודומה| סימטריה שיקופית א’ (פעילות מקדימה) | סימטריה שיקופית ב‘
- על השיעור
בפעילות זו שלושה שלבים:
- צורה דמיונית – יצירת צורה דמיונית ממספר משולשים.
- פירוק והרכבה – יצירת מצולעים שונים ממשולשים.
- קיפול, זיהוי וחקר המצולע.
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים