מרובעים ג

מרובעים ג
  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יזהו את המרובעים: ריבוע, מלבן, מקבילית, מעוין, טרפז, דלתון.
    • התלמידים יזהו ויסרטטו ישרים מקבילים.
  • שם הדגם
  • מעבורת חלל

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המרובעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המושגים: צלעות, קדקודים.

10 תגובות על הכרת “ מרובעים ג ”

  1. צליל אייזיק
    ינואר 5, 2017

    נהנתי מאוד ללמד את השיעור. זהו השיעור השני של אוריגמטריה שאני מלמדת ונראה כי משיעור לשיעור התלמידים מזהים ומשתמשים יותר במושגים גאומטריים. ברצוני להוסיף שאף אני משתמשת יותר במושגים גאומטריים. במשוב שנערך עם התלמידים ניכר כי התלמידים הבינו י יותר מהי זווית ישרה.
    בפעילות שיתפתי את חברותי לצוות בסגנון ההוראה המיוחד של אוריגמטריה.

    • Miri Golan
      ינואר 6, 2017

      תודה על המשוב
      נשמח להמשיך לקבל ממך משוב
      מירי

  2. ספיר הרוש
    ינואר 16, 2017

    העברתי את השיעור לילדי כיתה א’ במהלך שיעור הנדסה.
    מציאת מצולעים לא הייתה פשוטה עבורם. הם ידעו למצוא רק מרובעים ומשולשים. לא ידעו למצוא סוגי מרובעים או סוגי משולשים.
    התלמידים נהנו מאוד, ביקשו שאעביר להם שוב שיעור אוריגאמי. הם נהנו מהקיפולים של הדפים. בתחילת השיעור עדכנתי אותם שאיני נוגעת להם בעבודות, על מנת שכל תלמיד יכין לבד את עבודתו.
    הם אהבו את זה שניתן לראות במקרן את מציאת המשולשים והמרובעים השונים ולא רק מה שהמורה מדגימה. עברתי ביניהם בזמן השיעור אך כאמור, לא נגעתי להם בעבודות ולא תיקנתי, רק כיוונתי אותם לתיקון.

    • Miri Golan
      ינואר 16, 2017

      תודה ספיר על המשוב המקסים
      על פי תכנית הלימודים רק בכיתה ג הם לומדים למיין סוגי משולשים כך שזה בסדר
      כל פעילות שתחזור בנושא מרובעים תחדד להם את הנושא
      כל הכבוד על ההקפדה לא לגעת לתלמידים בעבודתם
      שוב תודה
      נשמח לקבל ממך משוב
      מירי

  3. שירלי סטרלינו
    ינואר 30, 2017

    השיעור הועבר לילדי כיתה ב’ במסגרת שיעור הנדסה.
    הפעילות היתה מאוד נעימה והילדים היו פעילים חאורך כל השיעור: הם היו סקרנים מאוד והתאמצו לחפש מרובעים..הפעילות פיתחה אצלם את המוטיבציה ללמידה והניעה את הילדים לחקור.
    לאורך כל השיעור הילדים היו יצירתיים, עזרו אחד לשני בקיפולים (בע”פ ולא קיפלו עבור החבר) וכאשר הם הגיעו לתוצר הסופי, הייתה תחושה של הצלחה.
    במהלך הפעילות הקפדתי על הוראות ברורות וגם כיוונית את הילדים להעזר באנימציה.
    בסוף השיעור הילדים בקשו לחזור על שיעורמסוג זה…

  4. דנית כתר
    מרץ 2, 2018

    השיעור הועבר לילדי כיתה ד’ חינוך מיוחד
    כאשר זהו השיעור אוריגאמטריה השלישי שהועבר בכיתה. (אוריגאמטריה לכיתה ג’ ) במסגרת שיעורי הנדסה.
    כבר מהשיעור הראשון, נראה היה כי הילדים נהנים מחוויית הלמידה ואף ביקשו שאלמד אותם שוב בדרך קיפולי הנייר.
    תחילה התלמידים מעט התקשו שאני לא עוזרת להם, אך עם הזמן הם התרגלו ואף נהנו מכך שהם מצליחים להתמודד בכוחות עצמם.
    נושא השיעור לא נלמד בעבר בכיתה.
    בשיעור זה למדו הילדים את נושא: מרובעים ג-ד, התלמידים חקרו את סוגי המרובעים המתהווים במהלך קיפול הדגם (זיהוי המרובעים- ריבוע, מלבן, מקבילית, מעוין, טרפז, דלתון, זיהוי וסרטוט ישרים מקבילים).
    באמצעות קיפולי הנייר, השאלות והדיונים המצורפים, התלמידים רכשו ידע על תכונות המרובעים ובכך יכלו לזהות סוגים של מרובעים ואף לשרטט ישירים מקבילים.
    שיעורי האוריגאמטריה שנלמדו בעבר בכיתה הם: מצולעים ג’ פירוק והרכבה 1/2, מצולעים ג’ 2/2.
    לדעתי התלמידים רכשו ידע חדש באמצעות הפעילות– התלמידים העשירו את שפת המתמטיקה שלהם, ואף החלו להשתמש בשפה מתמטי, מה שלא היה לפני, בנוסף תחילה התלמידים לא ידעו להבחין בין המרובעים, אך לאחר שחקרו בעצמם את היה לתלמידים יותר קל לזהות את סוגיהם של המרובעים.
    באמצעות הפעילות נוכחתי לדעת עד כמה חשוב להפעיל את התלמידים ולהביל אותם לחקור את הנושא הנלמד, כי רק כך יוכלו התלמידים להפנים את החומר הנלמד ואף להשליך את הידע לתחומי דעת נוספים. ובכלל, במערכת החינוך כיום ישנה חשיבות גדולה בחשיבה העצמית של התלמידים ובהובלת התלמידים ללמידה מתוך מחקר, מאחר שבאמצעות מחקר, חיפוש ועשייה התלמידים מפנימים את המידע שהם רוכשים בצורה הטובה ביותר. (הידע הופך להיות שלהם ולא של המורה).
    השיח המתמטי שניהלו התלמידים בינם לבין עצמם ובינם לביני היה: המשותף לכל המצולעים השייכים למשפחת המרובעים, אילו סוגי מרובעים נגלו במהלך הפעילות, מקבילית-כל שתי צלעות נגדיות בו שוות זו לזו.

    במהלך השיעור סייעתי לתלמידים בכך שהסבתי את תשומת ליבם מס’ פעמים לאנימציה, שישנם מרובעים נוספים שעליהם לחפש ולאחר מכן לזהות את תכונותיהם, אציין שלא סייעתי כלל בקיפולי הנייר.

    החלק המשמעותי עבורי בשיעור זה היה לראות את הילדים לקראת סוף השיעור מצליחים לזהות כמעט את כל המרובעים שנלמדו, בנוסף הרגשתי סיפוק מכך שהילדים העשירו את שפת המתמטיקה שלהם, נהנו מהשיעור ואף היו פעילים ושותפים מלאים במהלך השיעור.

    לסיכום, הפעילויות באתר מונגשות למורים באופן ברור, מובן ונוח לשימוש, השאלות והדיונים ממוקדים לנושא השיעור, מה שמסייע למורה ולתלמידים לא לגלוש לנושאים אחרים, השאלות באתר מאפשרות לתלמידים לחקור את המידע הנלמד, בנוסף האנימציה מוסיפה רבות להבנת קיפולי הנייר ובתיאור כל חלק בשיעור, מה שמקל על התלמידים ומורים ומוביל להבנת החומר הנלמד.

  5. מאיה גליק
    מרץ 6, 2018

    שיעור זה הועבר לתלמידי כיתה ג’.
    זהו שיעור האורגאימטריה השלישי שהועבר בכיתה. התלמידים כבר רכשו את מיומנויות הקיפול ואת הכללים בשיעור מסוג זה.
    נושא המרובעים כבר נלמד בכיתה ושיעור זה היה תרגול.
    המושגים שהודגשו בפעילות הם המאפיינים של כל מרובע. כאשר התבקשו התלמידים לומר איזה מרובע הם מזהים, התעקשתי גם לקבל מהם את המאפיין של מרובע זה . לדוגמא: תלמיד זיהה מקבילית ודרשתי גם הסבר מהי מקבילית- מרובע בעל שתי זוגות של צלעות מקבילות, מלבן מיוחד. החזרה המרובה על המושגים במהלך השיעור עזרו מאוד לתלמידים להבין את ייחודו של כל מרובע.

    כפי שציינתי זהו השיעור השלישי המועבר בכיתה זו, לפני כן הם עשו את שיעור פירוק והרכבת מצולעים, מצולעים.

    הפעילות המקסימה עוררה בתלמידים את הרצון להיות חלק בשיעור,להקשיב ולהשתתף. החזרתיות של המושגים והמונחים המתמטיים לאורך השיעור , בצורה כזו שלא משעממת אותם גרמה להם להבין טוב יותר את הנושא. לאחר השיעור כאשר הייתה פעילות בחוברת העבודה ניכר היה על תלמידים מסוימים שהפעילות מאוד תרמה להם.

    הפעילות חידשה עבורי בעיקר דרכי הוראה. החשש העיקרי שלי לפני תחילת הנושא היה העברתו ל35 תלמידים, מאוד תוססים, והיה לי ספק כי השיעור אכן יכול להתנהל בקבוצה כל כך גדולה. אך כבר מהשיעור הראשון ניכר היה שדרך ההוראה, שילוב של המצגת , הקיפול והכללים הברורים שהצבנו יחד להתנהלות השיעור הצליחו ובגדול. הופתעתי לטובה.

    על התובנה הגיאומטרית של התלמידים בעיקר זיהיתי את הצורך שלהם לראות את הדברים בדרך שמעניינת אותם. כאשר נדרשו התלמידים לפרק ולהרכיב מרובעים ע”י משולשים, הם פתאום ראו את תכונות המרובעים מול עיניהם ולא רק התבקשו לזהות מתוך ציור בדף. אך יחד עם זאת הבנתי עד כמה דלה השפה הגיאומטרית של התלמידים.

    שיח מתמטי בין התלמידים היה בעיקר סביב נושא הפירוק וההרכבה של המשולשים, כאשר ביחד הם נדרשו להסביר אחד לשני מדוע המרובע הוא דווקא טרפז.
    דוגמא לשיח מתמטי שלי עם תלמיד: כאשר אחד התלמידים הסביר איזה מרובע הוא מזהה בקיפול , ניסיתי להסביר לו את טעותו דרך המושגים והמאפיינים של אותו מרובע. כאשר הוא הבין שהמונחים והמאפיינים אינם תואמים הוא לבד עלה על הטעות והגיע לתשובה.

    החלק המשמעותי מבחינתי בפעילות היא שהילדים מאוד נהנו. עמדתי בזמנים ועוד נותרו להם כ-7 דקות לצבוע ולקשט את החללית שלהם. ההבעה על הפרצוף שלהם אחרי השיעור, כאשר שהם מבינים את הנושא טוב יותר בשילוב עם תוצר שאותו הם לוקחים הביתה הוא מדהים. בסוף השיעור הגיעה אחת האמהות לקחת תלמידה וראתה שאנחנו בשיעור אוריגאמטריה ואמרה לי שהילדה מדברת על השיעורים בבית וממש מחכה להם.

    היו חסרים לי יותר מרובעים כמו מעוין ודלתון שכמעט לא קיימים בשיעור.

    לסיכום ניתן לומר שזוהי בהחלט דרך חדשה ומעניינת ללימודי גיאומטריה. את הרעיון של המחשה ולמידה דרך הידיים לקחתי גם לשיעורים אחרים, בהם התלמידים מתנסים ומגיעים לבד לתוצאות, והלמידה היא אחרת לחלוטין.
    אשמח שיהיו עוד שיעורים שנוגעים לכלל תכנית הלימודים כמו מדידות , נפחים ומשקלים.

  6. חלי (רחל) לוי
    דצמבר 23, 2018

    רפלקציה
    השיעור התקיים בכיתה ב, כיתת החינוך שלי.

    זהו שיעור אוריגמטריה השני שלימדתי, הראשון היה אודות חקר מצולעים.

    התלמידים נהנו מהשיעורים, חקרו ולמדו בדרך חווייתית. התלמידים חיכו לקראת השיעור הבא בו נחקור בעזרת אוריגמטריה.

    נושא השיעור הנוכחי הינו נושא המרובעים.
    הנושא נלמד לפניכן בכיתה ושיעור זה היווה סיכום והעמקה.
    בשיעור התלמידים זיהוי ושיימו את המרובעים השונים.
    התלמידים התפלאו לגלות מרובעים שהאנימציה הציגה ואותם לא זיהו. בדרך זו הם נחשפו למרובעים נוספים ופיתחו את הראייה הגיאומטרית שלהם.

    סיוע לתלמידי
    ם- תלמידים ששאלו האם תוצריהם בסדר אמרתי שאני מגיבה רק לילדים שמניחים את עבודתם על השולחן בשקט באיציבאן (=אתה אלוף), הילדים חיכו שאומר להם איציבאן.

    ילדים שלא הצליחו וביקשו סיוע, לא אפשרתי לחבריהם לסייע להם הגעתי עם הדף שלי והצגתי דרכו את דרך העבודה עד שהצליחו בעצמם.

    שאלתי ילדים את השאלה
    “איך עשית?” דבר שגרם להם לספר על דרך תהליך הקיפול ונתן מוטיבציה ללמידה.
    התלמידים היו נרגשים לגלות כי לאחר החקר קיבלו תוצר של חללית.

    האנימציה המחישה לילדים באופן ברור את דרכי הפעולה וכמעט ולא היה צורך בהמחשה נוספת מצידי, דבר שתרם לקידום חקר המרובעים ומנע התעסקות בקיפול.
    במהלך השיעור התלמידים נחשפו למושג “קו הסימטריה” אותו לא הכירו קודם לכן.

    המושגים שנלמדו: טרפז ישר וזווית, טרפז שווה שוקיים, מלבן, מרובע, ריבוע ומקבילית.

    הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי כגון: שיום המקבילית, סוגי טרפזים, קו סימטריה.

    למדתי כי פעילות חקר חווייתית מקדמת הגעה לתובנה גאומטרית בקרב הילדים, למשל על ידי חשיפה למרובעים אותם לא זיהו הם מפתחים את ראייתם הגאומטרית.
    הפעילות חידשה ידע פדגוגי אודות פיתוח ראייה גאומטרית בקרב התלמידים על ידי חשיפתם לידע באמצעות האנימציה.

    שיח מתמטי– הפעילות מזמנת שיח מתמטי ויוצרת עניין בקרב הילדים לגלות האם זיהו נכון את המרובעים והאם זיהו את כל סוגי המרובעים המסתתרים.

    החלק המשמעותי-החלק בו הילדים נחשפו למרובעים עליהם לא חשבו.

    חסר בפעילות: סוגי מרובעים נוספים כמו המעויין והדלתון.

    – האתר המתוקשב סייע רבות ללמידה ולהמחשת הנושא באופן בהיר.

  7. יוסופןב ליודמילה
    ינואר 1, 2019

    יוסופוב ליודמילה
    31.12.18

    רפלקציה

    השיעור התקיים בכיתה ג.
    זהו שיעור אוריגמטריה השלישי שלימדתי. נושא השיעור הנוכחי הינו נושא המרובעים.,
    הראשון היה משולשים והשני אודות חקר. זה היה דרך נוספת להעביר שיעור .
    אחרי כל קיפול ניר היו חקירה איזה מירובעים מזהים (מלבן, טרפז, מקבילית,מעוין דלתון. ריבוע.)
    במהלך הפעילות התלמידים הודגשו מושגים צלע, קודקוד,זווית, קו סימטרי.
    לאורך כל השיעור התלמידים היו סקרנים ויצירתיים
    . עזרו אחד לשני
    נהנתי מאוד מהשיעורים. גם התלמידים נהנו מהקיפולים של הדפים

    מירי יקרה
    תודה רבה על השתלמות מעניינת ומקצועית על האווירה נעימה בקבוצה.
    כייף היה בכל שעור תודה לך

  8. מור גבריאל
    ינואר 11, 2019

    נושא השיעור: מרובעים
    לימדתי את הנושא בכיתה א’ כשלמדנו על סוגי מצולעים ובכלל זה מצולע שיש לו 4 צלעות נקרא מרובע, כמו כן למדנו על זווית ישרה.
    בשיעור זה נלמדו מושגים כגון: מצולע, צלע, זווית ישרה, קו הסימטריה.
    הפעילות חידשה לילדים בעיקר להבחין בין ריבוע למלבן. בנוסף, הגדרנו שלמצולע בעל 4 צלעות שוות ו-4 זוייות ישרות קוראים ריבוע.
    המודד עזר לילדים להבחין בצורה מדויקת את העובדה שכל הצלעות שוות וגם להמחיש את הזוויות הישרות.
    בשיעור זה נפגשנו עם שמות נוספים למשפחת המרובעים, כגון מקבילית וטרפז, את שמות המצולעים הללו רוב הילדים לא הכירו.
    החלק המשמעותי היה כשסיכמנו את השיעור בסוף הילדים זכרו את השם של המצולעים הטרפז והמקבילית, וזכרו את תכונות הריבוע.
    היו כמה ילדים שהתקשו עם חלק מהקיפולים והשתדלתי מאוד לא לגעת בנייר האוריגאמי שלהם אלא להמחיש להם רק בנייר שלי ולהראות להם שוב את סרטון האנימציה.
    האתר המלווה סייע לי מאוד במהלך השיעור, סרטוני האנימציה שחוזרים שוב ושוב עזרו לילדים ולי להתקדם בצורה טובה יותר.
    הילדים נהנו מאוד ממשך השיעור ומהתוצר הסופי שקיבלו ובמיוחד חיכו שאני אעבור ואומר להם איצי’ באן על התנהגות נאותה.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>