מרובעים א

מרובעים א
  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יזהו את המרובעים על-פי מספר הצלעות.
  • שם הדגם
  • מעבורת חלל. (שיעור זה נלמד בכיתות א וכיתות ב )

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

     © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המרובעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.

     

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מצולעים.

13 תגובות על הכרת “ מרובעים א ”

  1. נופר גדעו
    דצמבר 8, 2019

    כיתה:ג
    נושא השיעור בגיאוטריה: מרובעים
    האם לימדתם את הנושא לפני כן? כן
    מהם המושגים שנלמדו? 4 קודקודים 4 צלעות מצולעים מרובע משולש ריבוע קו סימטריה.
    האם הפעילות חידשה ידע מתמטי? הילדים התנסו במציאת מרובעים שונים באמצעות קיפולי הנייר. החומר נלמד לפני כן כך שלא חידשתי אך עצם ההתנסות והמוחשיות סייעה להם להבין בעניים על סוגים שונים של מרובעים על זיהוי מרובעים שונים. מושג חדש שהוספתי בשיעור זה הוא הטרפז. הילדים גם דרך ההמחשה הבינו מהו קו סימטריה.
    תובנה גיאומטרית- הילדים מתקשים להבין את ההבדל בין מרובע לריבוע ולכן נעשה שיח על ההבדל מהו מרובע ומה ומיוחד בריבוע.
    ידע פדגוגי חדש? הבנתי שדרך יישום של הקיפולי נייר הילדים מיישמים וזה מוחשי להם. המוחשיות מאוד חשובה בגיאומטריה.
    האם סייעתם לתלמידים– לרוב השתדלתי להדגים כמו שהוסבר במתודות היה תלמיד אחד שהתקשה מאוד לקפל לקו הסימטריה אחרי כמה נסיונות להדגים לו אז עזרתי לו בקיפול אחד מולו והוא עשה את השני.
    שיח מתמטי– שוחחנו תחילה על מצולע מהו והאם מרובע הוא מצולע איך אני יודעת שלמרובע קוראים מרובע לפי הקודקודים והצלעות הילדים ציינו זיהינו סוגי מרובעים שונים טרפזים מקבילית מעויין וכו..
    חלק משמעותי עבורי הפעילות? נהנתי לראות את הילדים לומדים בצורה חוויתית את הגיאומטריה הילדים התנסו בצורה מוחשית בהבנת המושגים שנלמדו וראו זאת בעיניהם ובנוסף ראו סוגים שונים של מרובעים נחשפו למגוון שונה.
    חסר בפעילות: לא היה חסר היה שיעור מאורגן טוב האתר סייע בניהול השיח.
    האתר המתוקשב מאוד סייע להעביר את השיעור. סייע להתמקד בשיח נכון. האתר מאוד עזר לניהול שיעור נכון.
    נהניתי מאוד להעביר לילדים את הפעילות הילדים נהנו מהקיפולי נייר והלמידה החוויתית אין למידה טובה יותר מההתנסות ודרך החוויה אז כך שמאוד נהניתי להעביר זו.
    אני קצת חוששת שבכיתה שלמה של 30 ילדים האם זה אפשרי במיוחד בכיתות הצעירות.

  2. מיכל מנצור
    דצמבר 8, 2019

    כיתה ב’
    נושא השיעור : מרובעים
    הנושא של מצולעים ומרובעים נלמד לפני כן בשיעורי הנדסה, כמו כן גם בכיתה א’

    המושגים שנלמדו בשיעור: מצולע, מרובע, ריבוע, מלבן, זוית ישרה.
    לצערי הבנתי שרוב הילדים לא הבינו מה זה מצולע,מרובע לפני שיעור זה, ובזמן הפעילות , מאמינה שעדיין לא שולטים וצריכים להתנסות עוד מספר פעמים על על מנת להבין מהו מרובע? מהו ריבוע? מהו מלבן וכן הלאה…
    רוב הילדים מאוד התלהבו מהאוריגאמי, הקשיבו מאוד לכללים שאמרתי בהתחלה, רצו לקבל מחמאות, גם אני נהניתי מאוד להעביר את השיעור לתלמידים, זה היה משהו אחר ושונה.

    השיעור הועבר שעתיים מאחר והתחלנו די באיחור בשעה הראשונה, ועד שהסברתי את הכללים והכנו מודד.. בהתחלה עמדתי במילה ולא עזרתי לאף אחד אבל לקראת הסוף התלמידים קצת התחילו להתסבך והיו איזה 4 ילדים שנגעתי להם בעבודות, גם שהראתי להם 3-4 פעמים בדף שלי הם לא הצליחו וראיתי שמתחיל רעש אז נאלצתי לגעת להם בעבודות.. כיוונתי את התלמידים לומר מושגים נכונים.

    היה שיח מתמטי כיתתי- לדוגמא בהתחלה התלמידים התבקשו לומר לי מה הצורה של הדף, ואז אחד הילדים אמר לי מרובע, שאלתי אותו איך ואז הוא התסבך אס אמרתי לו תיעזר באצבעות שלך כדי להראות לי שזה מה שאמרת. ואז הראה לי לאחר מכן ראיתי שכולם יחד איתנו עוברים האצבעות ורואים שיש לו 4 צלעות ולכן הוא מרובע
    לאחר מכן שאלתי אם מישהו יודע איזה מרובע זה רוב התלמידים ידעו לומר שזה ריבוע אבל לצערי לא ידעו לומר לי למה, ניסיתי לכוון אותם להיעזר במודד..
    החלק הכי משמעותי שהתלמידים שיתפו פעולה, הכיתה הזאת מאוד מורכבת והיה ממש טוב לראות שהם מנסים… גם הילדים הקשים .
    היה חסר לי ידע מתמטי מבחינת הילדים.

    האתר המתוקשב עזר לי מאוד , אני חושבת שהרעיון של האוריגאמי והגיאומטריה מאוד מתחבר יחד. הוא מסודר, בכך שאפשר לגשת לציוני דרך, יש טיפים במצגת.
    דברים שיש לי להוסיף: לי אישית היה מאוד קשה לא לגעת בעבודות של התלמידים, היה איזשהו שלב שהייתי חייבת, כי באמת ראיתי שהילדים לא מסתדרים והם מתחילים כבר להתעצבן, ולא רציתי שזה ייקרה.

    חוץ מזה שהיה מקסים לראות איך תלמידים רצו לקבל את איצ’י באן, התלמידים אהבו מאוד את החללית שיצרו
    אני ממש נהניתי כי זה גם היה משהו קליל, בלי לכתוב, אלא לחקור בלבד.
    תודה על ההזדמנות.

  3. אילנית תומר
    דצמבר 12, 2019

    שם המורה: אילנית
    כיתה ב’ נושא השיעור: מרובעים.
    הנושא נלמד בתחילת השנה אך לא באמצעות האתר.
    המושגים שנלמדו בשיעור הם: צלעות, קודקודים, סוגי מרובעים , זוית ישרה ושמות המצולעים.

    במהלך השיעור ראיתי שהידע המתמטי בנושא ההבדל בין ריבוע למרובע התחדדה,גילו סוגי מרובעים שונים שחלק מן התלמידים לא הכירו כמו מקבילית, טרפז.
    במהלך השיעור היו ילדים אשר שאלו אותי האם עבודתם טובה ותמיד החזרתי להם את השאלה מה דעתם האם עשו נכון? לאט אט ראיתי שהפסיקו השאלות האם עבודה טובה והם התחילו לסמוך על עצמם. בתחילת השיעור הילדים קיבלו את ההוראה שהם לא עוזרים אחד לשני ולא נוגעים בעבודה של חבר וראיתי שהם ממש הקפידו על כלל זה. גם אני הקפדתי לא לקפל לילדים וזה הוכח כהצלחה שבסוף כולם יכולים.

    השיח המתמטי שהיה בכיתה היה בנושא סוגי מרובעים, שמות המרובעים מספר הצלעות, הדגשת הנושא של ריבוע שיש לו 4 צלעות שוות ו4 זוויות ישרות.

    החלק המשמעותי בפעילות היה השותפות של התלמידים בחקר נושא המרובעים והמחשת הנושא. התלמידים היו מאוד פעילים ובעלי חדוות למידה. היו מאוד סקרנים ומשלב לשלב ראיתי התקדמות והבנת הנושא.

    מכיוון שזהו השיעור הראשון של הילדים הוא לקח יותר מ45 דקות היה לי קצת קשה שאני לבד וצריכה לעבור בין 33 תלמידים . בהמשך אני מקווה שקצב העבודה שלי יהיה יותר מהיר ויזרום ואז אוכל לשלב דף עבודה על מנת לבדוק שהתלמידים הפנימו את הנושא הנלמד.

    האתר המתוקשב סייע לי מאוד בהמחשת שלבי העבודה, שאילת שאלות הקשורות לנושא וכן המחשת הנושא- סוגי המרובעים.

    אני רוצה להוסיף עצם זה שהילדים נוגעים, מקפלים וחשים את הנושא הדבר מגביר את ההבנה. בסיום השיעור התלמידים אמרו שהיה להם כיף והם מאוד נהננו שאלו מתי יהיה לנו עוד שיעור עם קיפולי נייר.
    בתחילת השיעור התלמידים היו בהתרגשות עצומה. חלוקת הניירות הייתה עבורם חוויה. האתר מאוד מזמין וברור .
    תודה.

  4. הדר כחלון
    דצמבר 15, 2019

    שם המורה : הדר כחלון
    כיתה: ד, נושא השיעור : מרובעים
    הנושא נלמד בתחילת שנה ע”י הספר גאומטריה
    המושגים הנלמדו בשיעור : זוית ישרה , צלעות , קודקודים, מצולעים, ריבוע, טרפז .
    בתחילת השיעור היה קשה לילדים לזהות סוגי מרובעים חוץ מריבוע אך במהלך השיעור הם למדו להסתכל על הצורות יותר לעומק למצוא גם טרפז, טרפז ישר זוית , מקבילית.
    הילדים בהתחלה ניסו לעזור אחד לשני לקפל אך אמרתי להם שכל אחד עם הנייר אוריגמי שלו גם אני כמעט נגעתי לאחד הילדים באורגמי שלו אך נזכרתי שאסור לגעת ולכן הראתי לו את הקיפול דרך האורגמי שלי.
    בנוסף בתחילת השיעור הילדים שאלו אותו האם קיפלו טוב וכשאמרתי להם ” אתם מרוצים”? הם אמרו שכן , לאחר ששאלו שהאם זה טוב וקיבלו את אותו המענה ” אתם מרוצים”, כבר לא שאלו אותי והמשיכו בקיפולים.
    הסברתי לתלמידים מה הפרוש של איצי באן וחיזקתי אותם לאורך כל השיעור ,התלמידים חיכו לקבל את המילה הזאת לאורך כל השיעור .
    השיח המתמטי
    : תמיד הוכחנו את מה שאמרנו לדוגמא : כשילד אמר שזה ריבוע ביקשתי ממנו הוכחה והוא אמר ” כל הצלעות שוות “, ” כל הזויות בנות 90 מעלות” תוך כדי שהוא מראה לי עם המודד. דיברנו על הצלעות – שבריבוע כולן שוות , במקבילית כל זוג צלעות מקבילות . דיברנו על זוויות בנות 90 מעלות והוכחנו אותן בריבועים ובטרפז ישר זוויות.
    החלק המשמעותי בפעילות: התלמידים מאוד התלהבו מהקיפולים ומהמרובעים שיוצאים מהם . כולם היו קשובים וידעו שיש להקשיב לכל שלב . הם היו סקרנים מה יצא להם בסוף וכל הזמן ניסו לנחש מה זה יהיה. זוהי הפעם הראשונה שאני מעבירה שיעור באורגמטריה ולכן לקח לי שיעור וחצי להספיק את הכל אבל אני בטוחה שהשיעור הבא יהיה יותר מהיר והילדים יהיו יותר מתורגלים בקיפולים ובעבודה .
    האתר המתוקשב סייע לי קודם כל בשלבי העבודה , קראתי ועשיתי איתם ממש מתוך האתר. בנוסף השתמשתי גם במתודות שהיו כתובות באתר לדוגמא : לא לגעת לילדים בנייר, לחזק אותם עם איצי באן , כשהם שואלים אם זה טוב להשיב להם אם הם מרוצים וכ”ו.
    הילדים מאוד למדו ונהנו תוך כדי עבודה . הנושא חיזק להם את החומר הנלמד והם כבר מחכים לשיעור הבא.
    גם אני נהניתי להעביר את השיעור בצורה חוויתית .

    תודה רבה על השיעור ועל האתר

  5. לאה בן שבת
    דצמבר 15, 2019

    שם המורה : לאה
    כיתה ד : נושא שיעור מרובעים
    המושגים הנלמדים: קודקודים, צלעות , זוויות ,סוגי מרובעים, סוגי צלעות, נגדיות, סמוכות, זווית ישרה,
    לאורך השיעור בהדרגה , עם סוגי הקיפולים, התחדדו ההבדלים או הדימיון בין כל צורה שהתקבלה,נוצרה התלהבות מהגילויים החדשים, כמו ריבוע שהוא מלבן
    זווית ישרה הוטמעה בהבנה.
    השיח המתמטי דן בסוגי הגילויים לגבי המרובעים, הם התנסו לבד בכל מיני קיפולים לקבלת צורות חדשות .
    החלק המשמעותי היה הגילויים לגבי כל צורה, המוחשיות וההתעסקות עם הידיים והנייר הרחיבה להם את הבנה, ירד האסימון כמו שאומרים, כולם נהנו לדעת שהם מצליחים .
    שיעור ארך חצי שעה ואח”כ דיברנו על הגילויים, מה דומה מה שונה
    האתר הנחה אותי לגבי סדר הלימוד, שאלות מיועדות ואפילו אני נהנתי.
    שיעור מעצים חוויתי ומלא הבנה. המוחשיות מהמציאות והגילויים העצמאיים מתרים הרבה לביטחון ולהצלחה
    תודה

  6. דגנית משה
    דצמבר 26, 2019

    מורה:דגנית משה
    כיתה ד:נושא שיעור מרובעים
    המושגים הנלמדים:מרובעים,ריבוע,קודקוד,צלע,צלעות סמוכות ונגדיות,מקבילות ומאונכות,משפחת המרובעים:מקבילית,טרפז,מלבן,סימטריה וקו סימטריה,משולש שווה שוקים.
    הפעילות לא חידשה ידע מתמטי קודם:מכיוון שהנושא נלמד לפני לפי תוכנית הלימודים השנתית.
    למדתי על התובנה הגאומטרית של הילדים:שחשוב לשאול שאלות ולפתח שיח מתמטי ותוך כדי להראות שידע נוכחי נבנה על ידע קודם והכל קשור אחד לשני .
    הפעילות לא חידשה ידע פדגוגי:היא שיקפה ידע קיים והיתה כמעין חזרה על נושאים שנלמדו ורענון.
    עצרתי את עצמי לא לסייע לתלמידים ולגעת להם בדפים.
    נזכרתי בשיעור שלנו ואז אמרתי להניח את הדף על השולחן ולבצע את הקיפולים על השולחן בלבד.
    הסברתי והראתי להם את הקיפולים שלי בלי לגעת בדפים שלהם.זה היה ממש קשה!
    הם כל פעם הרימו את הדפים והאני החזרתי אותם לשולחנות שלהם.השתמשתי באיצ’י באן ומשפט זה גרם להם לחיזוק של העבודה שלהם והמשך קיפולים על השולחן.
    השיח המתמטי בכיתה:איזה סוג מצולע קבלתם .אמרו מרובע,ריבוע,מעויין
    דברנו על תכונותיו ,זוויותיו וצלעותיו.
    הסברנו מה זו זוויות ישרה ,מה זה צלעות שוות שכדאי למדוד ולראות אורך.
    שקיפלנו את הנייר קודקוד לקודקוד בקשתי שיעברו עם האצבע על הקודקוד ויראו לי מה זה.
    דיברנו על סימטריה וקו סימטריה ,
    הם הסבירו שבסימטריה צד אחד מכסה בדיוק אותו דבר את הצד השני.
    דברנו על תכונות המקבילית
    והאם יש דברים דומים ושונים בין המקבילית לריבוע.
    דיברנו על משפחת המרובעים:את מי מכירים ומה ידוע לנו עליהם.
    החלק המשמעותי בפעילות היה השיח המתמטי שהובל ע”י הילדים בכייף ובשמחה תוך כדי הבנת הנושא.
    לכיתה ד אני חושבת שהיה חסר משהו מאתגר יותר כמו הכנסת נושאים נוספים שנלמדו:אלכסונים במצולעים למשל.
    האתר המתוקשב סייע לי מאוד בהעברת הנושא בצורה ידידותית וחוויתית לילדים.
    הפעילות היתה מקסימה אני נהנתי וגם הילדים מאוד
    השלבים היו ברורים ומי שלא הספיק תמיד יכולתי לחזור אחורה ולהקרין שוב.
    לסיכום הפעילות גרמה לילדים להפנים יותר את החומר ולהבינו בצורה משמעותית יותר.
    תודה רבה על למידה חוויתית ומשמעותית

  7. אירית פל יעקבי
    דצמבר 27, 2019

    * שם המורה: אירית.פ
    * כיתה ד’ , נושא השיעור: מרובעים
    * האם לימדתם את הנושא לפני כן: הנושא נלמד מתחילת השנה והמשימה דרך התוכנה היוותה כריענון, חידוד וחזרה על הנלמד.
    * המושגים שנלמדו בשיעור: מצולע,משפחת המרובעים, סוגים שונים של מרובעים- ריבוע, מלבן, טרפז, מעוין, מקבילית, זוויות ישרות,צלעות שוות,קו סימטריה, משולשים חופפים.
    הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי בכך שהמושגים רו סימטריה -הרבה ילדים לא זכרו מהו והבחנה בין ההגדרות של המרובעים השונים ובמיוחד ההגדרות למשולשים חופפים, למקבילית ולטרפז.
    * התובנה הגיאומטרית של התלמידים-הילדים ידעו יפה לחקור את המרובעים שמצאו בקיפולי הנייר. דרך המודד הם מדדו צלעות וזוויות וכך ידעו לשיים את שם המרובע. דבר אשר מראה את חשיבותם של אמצעי המחשה ביצירת הבנה ומשמעות בלמידה.
    * הפעילות חידשה ידע פדגוגי בכך שקיפולי הנייר היוו לתלמידים מוטיבציה והזדמנות לחקור באופן מוחשי מושגים גיאומטריים. בנוסף לתת לילדים את העצמאות בלמידה ובחקר ולהעביר אליהם את האחריות על הלמידה שלהם ולדעת לבקר לבד את עבודתם.
    * סייעתי לתלמידים בכך שקיפלתי בעצמי כל שלב בנוסף לתוכנה שהראתה כיצד יש לקפל ולעיתים אף חזרתי שוב על הקיפול על מנת שכל התלמידים יבינו כיצד יש לקפל. בנוסף עברתי ונתתי חיזוקים לתלמידים, דבר אשר סייע לתלמידים גם כשלא הצליחו לא לוותר ולהמשיך לנסות ולקפל והתלמידים אכן הצליחו להגיע לתוצר הסופי.
    * בשיעור היה שיח מתמטי אודות ההגדרה של כל מרובע שהילדים מצאו וכיצד ניתן להוכיח זאת בעזרת המודד. הם דיברו בשפה מתמטית וראו את ההבנה וההכללות שהגיעו אליהם. לדוגמא: בריבוע יש 4 צלעות שוות ו-4 זוויות ישרות ובנוסף יש לו את התכונות של כל המרובעים האחרים-קשרי ההכלה ביניהם.
    * החלק המשמעותי עבורי בפעילות היה שהילדים כולם היו קשובים לכל שלב, כולם היו פעילים ללא יוצא מן הכלל , נלהבים מהפעילות. כולם עבדו יפה עם המודד, הם היו סקרנים לדעת מה התוצר הסופי שיצא בסוף. אני הצלחתי בשיעור הזה לסייע לילדים שלא ידעו כיצד לקפל בשלב מסוים לא לקפל במקומם אלא הראיתי לו בדף שלי כיצד יש לקפל ואם היה צריך מספר פעמים ואז הוא הצליח לקפל בעצמו.
    * היה חסר בפעילות שאלות ברמות חשיבה גבוהות יותר שיתנו מענה גם לתלמידים החזקים, יחד עם זאת השיעור היה מלא בתובנות שהתלמידים החזקים לקחו חלק בו.
    * האתר המתוקשב סייע לי ולתלמידים בכך שהוא הנחה אותנו בכל שלב ואפשר היה לראות כמה פעמים שרוצים כיצד יש לקפל וניתן היה אף לחזור אחורה -דבר אשר סייע לתלמידים שהתקשו בקיפולים ונתן להם ביטחון ואת המוטיבציה להמשיך ולא לוותר. גם אני וגם התלמידים נהנינו ללמוד ולחקור דרך התוכנה והתלמידים התלהבו שיצאו עם תוצר בסוף הפעילות . השיעור היה חוויתי והם מצפים לשיעור הבא.

  8. רונית אלפסי (פסגה נתינה)
    דצמבר 28, 2019

    מגישה-רונית אלפסי
    כתה ד
    המושגים שנלמדו-זוית ישרה,צלעות מקבילות,מאונכות,מלבן,ריבוע.
    הנושא נלמד בכתה לפני ההדגמה והשיעור באוריגאמטריה.
    השיעור היה חוויתי,מעט קשה להתנהלות בשל הקשיים שעלו אצל חלק מהתלמידים וחוסר היכולת שלי לתת מענה לכל הילדים שהיה להם קושי.
    נראה שהמשימה היתה משימה נהדרת שהיתה הזדמנות נהדרת ליישום וסיכות הנושאים שנלמדו בכתה.
    התלמידים אהבו מאוד את הפעילות ושיתפו פעולה לכל אורך הדרך (גם אלו שהיה מעט מתוסכלים)
    נראה שיישום ולימוד של נושאים נוספים מהאתר יהוו גיוון וחוויה בלמידה .
    גילוי נאות-עלי להתאמן ולהשתפר ולהקפיד לא לעזור לתלמידים אלא להעיר להם והם ישפרו את עבודתם בעצמם.

  9. פרלה תייר
    דצמבר 29, 2019

    strong>כיתה: ג’
    הנושא: מרובעים
    המושגים שנלמדו בשיעור: חיזק באופן מוחשי את הנושאים הנלמדים בכיתה- משפחת המצולעים, שמותיהם על פי מספר הצלעות והקודקודים, זוויות ישרות, ריבוע, טרפז ומקבילית (עפ”י מראה בלבד)
    השיעור תרם לתלמידים להתשמש בשפה מתמטית הולמת למושגים הנלמדים כמו: ריבוע (לזהות ריבוע), זוית ישרה.
    כשהתלמידים ניסו לחפש מרובעים ומצאו מחומשים או משולשים ידעו לשיים אותם לשמות הנכונים.
    האתר המתקושב עזר לילדים – בכך שהראה להם מה לעשות במידה ולא הבינו את הוראותיי וגם נתן להם הסבר וראיה למה שחבריהם ראו והם לא הצליחו לראות.
    זה שהאתר מדגיש את הצורה באדום מאוד מועיל ועוזר חוץ מזה שתלמידים אוהבים תמיד להתשמש במחשב, באינטרנט ובמקרן בכדי להעביר שיעור.
    האתר עזר לי והקל עליי כמורה , לא צריכה לכתוב כלום על הלוח , הכול בנוי ומוכן.
    מה שהיה חשוב בפעילות לילדים זה לקבל איצ’י באן חיכו למחמאה זאת מאוד ועצם זה שהם הכינו הכול לבד.
    הילדים היו מאוד פעילים ורצו מאוד להצליח הם התלהבו מהתוצר שלהם.
    תודה רבה על ההזדמנות.

  10. גולדה אמקייס
    דצמבר 31, 2019

    כיתה: ב
    נושא השיעור: מרובעים
    התלמידים למדו חלקית את נושא המצולעים והתחילו ללמוד על המרובעים, אך ראיתי עדיין שלא כולם שולטים בחומר הנלמד.
    המושגים שנלמדו בשיעור זה: מצולע, קודקוד, צלע, ריבוע, מלבן, טרפז ומקבילית (את השם והמראה שלהם בלבד)
    הפעילות חידשה לרוב הילדים ידע מתמטי חדש כמו: הגדרת ריבוע, הגדרת מלבן
    הפעילות חידשה לתלמידים את הכללים שלא נוגעים בעבודה, ואת הרצון לקבל את המחמאה: איצ’י באן! הילדים מאוד אהבו את המחמאה ורק רצו לשמוע זאת מהמורה.
    השתדלתי מאוד לא לגעת לילדים בעבודות, סייעתי להם בעזרת מילים כמו: האם אתה מרוצה? האם את אוהב את מה שעשית?, האם זה נראה בעיניך בסדר? כמו כן, התלמידים עזרו אחד לשני , בסוף כן עזרתי לכמה ילדים אבל לא מאוד, הם היו מאוד מתוסכלים שלא מצליח להם ואם לא הייתי עוזרת הם היו יכולים לפוצץ שיעור ולא רציתי שזה ייקרה בסוף אותם תלמידים היו מאושרים שקיבלו את התוצר כמו של כולם.
    היה שיח מתמטי בכיתה, חלק מהתלמידים הצליחו להגדיר מהו ריבוע, ומהו מלבן, הראו לכולם את הצלעות בעזרת האצבעות והוכיחו 4 זוויות ישרות ו4 צלעות שוות בעזרת המודד.
    החלק המשמעותי בפעילות שהילדים התלהבו מאוד מהאוריגמי, הקשיבו לכל ההוראות והכללים שביקשתי מהם, מאוד התרגשתי לראות את התלהבותם מהפעילות , השיעור הועבר בצורה ממש יפה, עניין וסקרן את הילדים.
    האתר סייע לי מאוד , באתר היה הכול, הסברים, שאלות, והמחשות.
    כמו כן הילדים מאוד אהבו את הרעיון שהשיעור הוא עם מחשב. בנוסף, התלמידים מאוד אהבו את החללית שיצאה להם.
    תודה רבה על האתר המקסים והעזרה.
    תודה על ההזדמנות ללמד הנדסה בעזרת אוריגמי.

  11. סוזנה יעקובוב
    דצמבר 31, 2019

    מורה: סוזנה יעקובוב
    כיתה: ה’
    נושא השיעור: מרובעים.
    המושגים הנלמדים: מרובעים, ריבוע, צלע, קודקוד, סוגי צלעות, זוויות.
    לאורך השיעור, בעזרת סוגי הקיפולים, הצליחו התלמידים לזהות את ההבדלים בצורות השונות.
    השיח המתמטי: תוך כדי השיח הכיתתי הצליחו התלמידים להבין את ההכללה של המושג מרובעים לבין ריבוע. כל הזמן התבלבלו ונטו לחשוב כי מרובע הוא ריבוע בלבד. רוב השיח עסק בתכונות השונות והדומות בין המרובעים השונים.
    החלק המשמעותי: הגילוי וההבנה כי ריבוע הוא מלבן. כך גם היה קל להבין את נושא הזווית הישרה שהומחשה היטב.
    האתר המתוקשב סייע לי: בשלבי השיעור ובעיקר בשימוש במתודות המנחות לא לעזור לתלמידים ע”י נגיעה בנייר שלהם, מה שקשה לי בד”כ לעשות.
    תודה!

  12. אורטל אברהמי
    ינואר 4, 2020

    כתה- ב’
    נושא השיעור-מרובעים
    את נושא המרובעים התלמידים כבר הכירו ולמדו איתי לפני כחודש.
    במהלך השיעור שוחחנו והסברנו את הנושאים: מלבן, טרפז, מקבילית, מעוין, ריבוע, זוית ישרה, משולש, צלעות, מחומש, קודקודים, משובע.
    את רוב המושגים התלמידים הכירו וידעו לפני כן, אך במהלך השיעור הם נחשפו לראשונה למושגים טרפז ומקבילית אותם לא הכירו.

    התלמידים הרשימו אותי לטובה בכך שזכרו את שלמדנו בעבר, הם זיהו וידעו להסביר את התכונות של המרובעים שכבר למדנו בצורה יפה (כמובן שהיו ילדים שזיהו אך לא זכרו לומר את התכונות). כמו כן התרשמתי מכך שהיו תלמידים שהצליחו לבצע את הקיפולים כבר מצפייה אחת במצגת ולא היו זקוקים לתיווך שלי.

    לאורך כל השיעור בכל שלב ושלב תחילה הצגנו את השלב במצגת, לאחר מכן אני הדגמתי עם הדף שלי ולסיום עברתי בין התלמידים, חיזקתי את התלמידים שישבו יפה עם העבודה מונחת על השולחן ותלמידים שלא הצליחו לבצע את השלב פשוט ביצעתי איתם שוב את הקיפול לידם כשאני מדגימה על הדף שלי והם עושים שלב שלב איתי. (בתחילת השיעור הסברתי שלא עוזרים ומקפלים במקום חבר שלא מצליח)

    התלמידים מאוד התלהבו לאורך הפעילות וניכר שהם חיפשו עוד ועוד צורות גם אם לא קשורות לנושא המרובעים. היו תלמידים שאמרו לי “וואי אורטל יש גם משולש/מחומש/משובע..”

    החלק שהיה הכי משמעותי לדעתי היה החלק בו
    התלמידים חיברו את המשולשים שלהם והיו זוגות שלאחר החיבור קיבלו משולש גדול, היו תלמידים שקיבלו ריבוע והיו תלמידים שקיבלו מקבילית. היה מהנה לראות את תגובותיהם כאשר גילו שהסרטון מצא את אותו החיבור שהם יצרו. אותו הדבר קרה גם כאשר שאלתי אותם איזה מרובעים מזהים/איזה צורה מזהים. עיניהם ברקו והם ציפו לראות אם הסרטון יסמן את מה שהם זיהו.

    האתר מאוד נעים ונוח לתפעול, זה נחמד שבכל שלב יש את ההסבר למטה ואז כמורה אני לא חוששת לפספס שום דבר. אני רק חושבת שאולי בשלב בו התלמידים מחברים את המשולשים שלהם לכדי מרובע חשוב לחדד את ההסבר שצריך לצאת מרובע או לחילופין בשלב של חשיפת האופציות להציג גם את האופציה של חיבור שני משולשים למשולש גדול מכיוון שהיו תלמידים שהתאכזו/חשבו שטעו כי הסרטון לא מצא את מה שהם מצאו.
    לסיום אשמח לשמוע ולקבל טיפ איך מתמודדים עם הרעש והדיבורים בין שלב לשלב.

    אורטל אברהמי

  13. רותם מקסימוב
    ינואר 5, 2020

    שם המורה: רותם מקסימוב
    כתה
    נושא: מרובעים
    מושגים נלמדים: קודקודים, צלעות, זוויות, צלעות מקבילות ומאונכות, סוגי מרובעים.
    השיעור היה קצת קשה אך חוייתי, היה להם מאוד מוזר שאני מלמדת בעזרת קיפולי נייר. התלמידים מאוד אהבו את השינוי.
    השיח המתמטי היה בעיקר על זויות, צלעות וסוגים שונים של מרובעים.
    החלק המשמעותי בשיעור היה ההתעסקות בידיים וההתעסקות בקיפול וביצירה עצמה. כולם אהבו שהתייחסתי רק על החלק שלא הניחו על השולחן ולא על צורת הקיפול.
    השיעור המובנה באתר היה מאוד מעולה, הוא הדריך אותי ונתן לי אפשרות לשאול את השאלות הנכונות.
    תודה

משוב מעמיתים

שדה חובה*

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>