- דף הבית
- שיעורים
- נושאים
- גן גילאים 4-6
- כיתה א
- כיתה ב
- כיתה ג
- כיתה ד
- כיתה ה
- כיתה ו
- חטיבת ביניים
- מצולעים – מרובעים
- מצולעים – בעלי ח צלעות
- מצולעים – משולשים
- גופים – מיון גופים
- גופים – תיבות
- טרנספורמציות – הזזה
- טרנספורמציות – סימטריה סיבובית
- טרנספורמציות – שיקוף
- מדידות – ישרים
- מדידות – זוויות
- מדידות – היקף
- מדידות – נפח
- מדידות – עיגול ומעגל
- מדידות – שטח
- תרגול
- הדרכה
- השתלמויות
- מהאקדמיה
- חנות
- צור קשר
- הרשמה
- כניסה
- English
- العربية
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים ב

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
נחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: נקפל בשני הניירות קדקוד אל קדקוד נגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי שימוש במושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
מומלץ להדגים רק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. אין לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
משימה קבוצתית: הילדים יצמידו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
-
יש לעודד את הילדים לתאר מילולית את הצורה הדמיונית שהם יצרו.
-
מומלץ לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה. למשל אם הם אומרים “דג”, נשאל: היכן הסנפירים היכן הזנב וכו’.
-
-
למרות שכל שני ילדים יוצרים ביחד מומלץ שכל ילד יתאר את הצורה שבנו לפי הדמיון שלו.
-
חשוב שילדים יתארו את הצורה על פי דמיונם ולא יאמרו מה שילד אחר אמר קודם.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים ואת מספר הצלעות של המשולש.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולעצור בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: הילדים מונים שלושה קדקודים ושלוש צלעות ונותנים את השם לצורה – משולש.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המשולש (קדקוד, צלע, משולש).
-
-
פירוק והרכבה: נבקש מכל זוג ילדים ליצור מארבעה משולשים קטנים משולש גדול יותר. הילדים יניחו את המשולשים שלהם יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ויתקבל משולש גדול.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
בקשו מהילדים למנות את הצלעות והקדקודים של המשולש שיצרו.
-
-
פירוק והרכבה: בקשו מהילדים למנות את מספר הצלעות והקדקודים של המשולש שיצרו.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
פירוק והרכבה: בקשו מהילדים למנות את הצלעות והקדקודים של המשולש שיצרו.
-
-
הוראת קיפול: באחד מהניירות, נקפל קדקוד אל קדקוד ונפתח.
-
רצוי לא לבדוק את הדיוק של הקיפולים ולא להזכיר את המילה דיוק.
גם אם הילדים קיפלו לא מדויק יצא להם תוצר סופי טוב.
-
-
הוראת קיפול: נקפל שני קדקודים אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
במהלך הקיפול מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד ולא לתקן או לסדר.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לבחון את הצורה שהתקבלה ולזהות מצולעים בעלי 3 צלעות ו- 3 קדקודים.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולעצור בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים והצלעות של המשולשים שהם זיהו.
-
האנימציה מראה משולש אחד, בצורה יש 4 משולשים. שני משולשים גדולים ושניים קטנים.
מומלץ לבקש מהילדים להראות עם האצבע את הצלעות והקדקודים של המשולשים שמצאו.
-
-
הוראת קיפול: נהפוך את הנייר לצד השני.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: נקפל קדקוד אחד בלבד.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הוראת קיפול: נהפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: נקפל שתי צלעות אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מכל ילד לזהות מצולעים בעלי 3 צלעות ו- 3 קדקודים.
-
מומלץ לבקש מהילדים להראות עם האצבע את הצלעות והקדקודים של המשולשים שמצאו.
-
-
הוראת קיפול: נקפל את הקדקוד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך ואין להתערב בו.
-
-
הוראת קיפול: נכניס אצבעות לדגם ונפתח אותו.
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו ובחירתו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו ובחירתו.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
-
-
הפעילות הבאה: מצולעים 1 (היכרות גלובלית בגן הילדים)
- נושא הפעילות
משולשים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נכיר את שלבי הקיפול והחקר, כולל מתודות והמלצות.
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
- מטרות הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- רצף מומלץ
משולשים א | משולשים ב | מצולעים א (הכירות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ב (הכירות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ג | מרובעים א | המודד | מרובעים ב – ריבוע | מרובעים ג- ריבוע ומלבן | מרובעים ד – ריבוע ומלבן שונה ודומה| סימטריה שיקופית א (פעילות מקדימה) | סימטריה שיקופית ב
- שלבי הפעילות
לפעילות זו שלושה שלבים:
- צורה דמיונית – יצירת צורה דמיונית ממספר משולשים.
- פירוק והרכבה – יצירת משולש גדול משני משולשים קטנים.
- קיפול זיהוי וחקר המשולש
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- ידע נדרש
ללא
- תכנית הלימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)