הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים א – השתלמות גננות

הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים א – השתלמות גננות
  • נושא
  • משולשים

  • מטרת הפעילות
  • מטרות הפעילות  

    • הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על-פי מספר הצלעות והקדקודים.
    • הילד ישיים את הצורות.
    • פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
    • הכרת סביבת התוכן המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
  • שלבי הפעילות
  • 1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.

    2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).

    3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.

    4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.

     

     

  • מועד להגשה
  • 31.1.2018 (לא יאוחר מתאריך זה).

  • שלבי הפעילות
  • 1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.

    2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).

    3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.

    4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.

  • מועד סופי להגשה
  • 14.2.2018 (לא יאוחר מתאריך זה).

  • פירוט הרפלקציה
  • עליכם לכתוב במשוב עמיתים לפי הפירוט הבא בלבד:

    (משוב עמיתים נמצא בהמשך לעמוד זה)

    הקשיבו להקלטה של הפעילות שקיימתם בגן וענו על השאלות הבאות:

    1.פרטו את נושא הפעילות.

     

    2. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.

     

    3. מה למדתם על הדמיון של הילדים מתוך הפעילות?הסבירו

     

    4. האם הפעילות חידשה לילדים ידע, תוכן מתמטי?פרטי

     

    5. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטי

     

    6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של הילדים, לאחר הפעילות?

     

    7. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים?

     

    8. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בינך לבין הילדים?

     

    9. האם היה לילדים קושי ליצור בפירוק והרכבה את המצולעים? פרטו

     

    10. האם סייעתם לילדים בפעילות? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.

     

    11. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?

     

    12. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו

     

    13. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות?

     

    14. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות.

     

     

  • שם המרצה
  • מירי גולן [email protected]

    ניתן לפנות אלי בכל שאלה במייל או בטלפון – 052-4267484

10 תגובות על הכרת “ הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים א – השתלמות גננות ”

  1. טל אייל
    פברואר 11, 2018

    את הפעילות ביצעתי בגן טרום חובה, ילדים בגיל 4.
    בחרתי לבצע את הפעילות בשעות הבוקר עם קבוצה המונה 4 משתתפים, משתתפים ברמה הומוגנית מבחינה קוגנטיבית.
    בחרתי להעביר את הפעילות בקבוצה בעלת 4 משתתפים מפני שנושא זה חדש עבורי ועבור ילדי הגן.

    נושא הפעילות שהעברתי הינה משולשים, בפעילות זו השתמשנו במושגים צלעות וקודקודים, נושאים אלה אינם חדשים עבור הילדים מפני שאנחנו עובדים על מושגים אלה לאורך השנה.

    קודקוד- נקודה בה נפגשים שני הצלעות וצלע הוא קטע בין שני קודקודים.

    למדתי בפעילות על דימניונם של הילדים שהינו מפותח כאשר אנו המבוגרים אינם מקבעים אותם לדברים מסוימים. הילדים דמיננו דברים שאני לא הייתי רואה, אך ברגע שילד אמר צורה בקול שאר ילדי הקבוצה התקבעו על הצירה.
    ילדה אחת אמרה “אני רואה יהלום” (שזהו גם שם הגן שלנו),עוד לפני שהילדים הספיקו לחשוב ולדמיין ולכן כל ילדי הקבוצה התקבעו על כך שהם רואים יהלום.

    בתחילת הפעילות הפריע לילדים כי אינם הצליחו לקפל מדוייק את הדף אך לאחר שהסברתי שזה בסדר שהקיפול אינו מדוייק הם לא ייחסו לזה חשיבות. יש לציין כי הילדים התלהבו מהמשפט “אצבע נושאת על הכביש”.
    יש לציין שכאשר ביצענו את הקיפולים ילד אחד זיהה את המלבן והוא החריז על כך בקול “היי חברים מצאתי מלבן”. והראה לכל חברי הקבוצה את המלבן שמצא.

    הילדים חידשו את המושג קודקוד– בתחילת הפעילות הילדים קראו לקודקוד פינה ובסוף הפעילות הם כבר ידעו לשיים אותו במילה הנכונה-קודקוד. בנוסף הילדים הבינו כי המילה משולש נגזרת מהמילה 3, 3 קודקודים, 3 צלעות.

    הפעילות לימדה אותי דרך חדשה ללמד את הילדים גאומטריה בצורה חוויתית.

    השיח המתמטי שנוצר הוא כאשר ילד אחד הראה את המרובע שייצר ומנה יחד עם הילדים את הקודקודים והצלעות.

    השיח המתמטי שנוצר ביני לבין הילדים קפלו קודקוד לקודקוד, חברו צלע ארוכה לצלע ארוכה וכו’.

    הקושי אשר נתקלו הילדים הוא בהרכבת המשולש הגדול באמצעות שני משולשים, 2 חברי קבוצה עשו זאת בקלות ואילו השניים האחרים התקשו ואף העתיקו מהחברים.

    יש לציין כי מי שנהנה מהפעילות זאת בעיקר אני , וזאת מפני ששמחתי בשמחת הילדים כאשר זיהו צורות והצליחו ליצור צורות דימיוניות, מה שבעיקר נהנתי ממנו הוא הדמיון המפותח שהיה ניתן לראות על הילדים כאשר הבאתי להם את הטושים והם ציירו על הצורה שייצרנו.

    יש לציין כי לא היה חסר לי דבר בפעילות וכי האתר עזר לי מאוד לאורך כל הפעילות.

  2. מעיין בן זנו
    פברואר 13, 2018

    הגשת מטלה, מעיין בן זנו
    1. נושא הפעילות- לימוד הילדים משולשים ומושגים
    2. מושגים- צלע , קו ישר (אצבע נוסעת), קודקוד- ראש של מצולע, משולש- 3 קודקודים עם 3 צלעות
    3.למדתי שילדים רואים בצורה מקובעת את צורתו של משולש, ברגע שהופכים אותו או משנים לו את הזווית, הם אינם מצליחים לראות את המשולש כמשולש.
    4. הילדים למדוע את תכונותיו של המשולש ולראות אותו גם כמשנים את כיוונו על סמך מספר הקודקודים והצלעות.
    5.הפעילות חידשה לי עד כמה הילדים מקובעים מחשבתית אך מצד שני את היצירתיות שלהם הדימיונית כאשר התבקשו להסביר מה רואים.
    6.למדתי שהם ראשית צמאים לידע חדש ויכולים להנות מקיפולי נייר כשאני למעשה חשבתי שזה יהיה מורכב לגיל שכזה
    שנית, שההתנסות האישית שלהם בקיפול והרכבת הצורה , ההתנסות האישית נתנה להם יכולת שלא לקבע את תכונות הצורה
    7.שיח: ניסיון להרכיב משולש גדול יחד
    ילד א’: זה משולש
    ילד ב’: זה לא (מונה את הקודקודים)…. יש לו 6 קודקודים.
    ** ניסו להרכיב משולש לפי 3 קודקודים.
    8.שיח ביני לבין הילדים:
    אני: האם זה משולש?
    הם: לא
    אני: למה?
    הם: כי הוא לא נראה ככה (תיארו משולש עומד)
    מנינו את הקודקודים והצלעות…
    9. היה להם קשה להרכיב משולש גדול, כי היה להם בדימיון צורה של משולש אחד, והצבעים השונים של הדפים גרמו להם לראות כל משולש בפני עצמו .
    10.לא סייעתי , נתתי להם לבד להתנסות, הסיוע היחיד היה “אצבע נוסעת”
    11. החלק המשמעותי והמפתיע ביותר שהם התקשו לראות את תכונות המשולש כאשר הפכתי את כיוונו.
    12./
    13.כן, סיכמתי על דף את השלבים מראש ואיתו נתמכתי

  3. אור תשובה
    פברואר 13, 2018

    פעילות בנושא– דגם דמיוני משלושים א’
    ישבתי בקבוצה הטרוגנית שכללה גם ילד שולב, כאשר הפעילות משכה תשומת לב רבה בקרב שאר ילדי הגן,
    הפעילות כללה מושגים כגון: משלושים, קודקוד , צלעות ובנוסף השתמשתי גם במושג “אצבע נוסעת שמאוד עזרה לילד המשולב מכיוון שתנועת הקיפול אתגרה אותו קצת יותר משאר הילדים.
    דימיון הילדים– לקח לילדים זמן להיפתח ולהבין כי כל אחד צריך לדמיין צורה משלו ולכן בהתחלה כל אחד חזר על הצורה שחברו אמר.
    ידע מתמטי- הילדים למדו את המושגים קודקוד וצלע, שני מושגים שהם לא הכירו קודם לכן. ולכן הדגשתי וחזרתי על המושגים כמה שיותר עד שבסוף הפעילות הם השתמשו במושגים בעצמם.
    ידע פדגוגי- הפעילות חשפה אותי לצורה חדשה של העברת ידע לילדים בנושא משולשים בצרה חוויתית ומעניינת יותר.
    תובנות גיאומטריות של הילדים– תחילה הילדים לא הבינו את המושגים החדשים אך לאחר חזרה של ההסבר הם הבינו מיד ובכל פעם שקיפלנו קיפול נוסף הם מיד חיפשו עוד ועוד משלושים, ואף מצאו כאלה לי לקח לשים לב אליהם.
    שיח מתמטי שהתרחש בין הילדים– שיח בין שני ילדים כשביקשתי למצוא משלושים לאחר אחד הקיפולים וכל אחד מצא מספר שונה של משלושים…
    נ’:” יש כאן שלושה משלושים” א’: ” לא, אני רואה רק שניים” נ’:” תראה, אחד, שתיים , שלוש” א’: אה נכון, לא שמתי לב”.
    שיח מתמטי שהתרחש ביני ובין הילדים– “בואו נספור כמה קודקודים וכמה צלעות יש למשלוש”, “איזה מספר אנחנו שומעים במילה – משלוש”.
    קושי בפירוק והרכבת מצולעים– כאשר ביקשתי מכל זוג ילדים להרכיב משולש גדול שמתי לב כי היו ילדים שהצליחו זאת במהירות והיו ילדים שגם לאחר שבן הזוג הרכיב והסביר להם איך הוא הרכיב זאת מהר לקח להם זמן להבין את המשימה.
    סיוע לילדים– בפעילות השתתף ילד משולב שרמת הקוגניציה שלו מאוד גבוה, אך נתקלתי איתו בקושי בקיפולי הנייר, ולכן נדרש תיווך רב והסברים חוזרים. מושג שמאוד הקל עליו בתהליך הקיפול היה “אצבע נוסעת”.
    חלק משמעותי בפעילות- הילדים כל כך נהנו מהקיפולים ומהגילויים החדשים בכל פעם שהיו חסרי סבלנות לגבי סוף הפעילות. בנוסף הפעילות משכה כל כך הרבה תשומת לב מהסובבים מה שגרם לכך שהעברתי את הפעילות לכל ילדי הגן ביומיים.
    הפעילות שמוצגת באתר סייע לי רבות, גם כדי להתכונן מראש לפעילות וגם תוך כדי הפעילות הצצתי בשלבים מכיוון שלא זכרתי את כולם. זה היה נפלא שהיה לי עוגן תוך כדי הפעילות

  4. ימית כהן סקירה
    פברואר 14, 2018

    1. נושא הפעילות: משולשים א
    קיפול, פירוק והרכבת דגם דמיוני.
    2. המושגים שהודגשו בפעילות:
    צלע- קו ישר המהווה קטע מצורה גאומטרית.
    קודקוד- נקודת המפגש בין כל שתי צלעות.
    קו סימטריה- שוויון בצורה משני צידיו של קו.
    3. למדתי על דמיון הילדים שישנם ילדים בעלי דמיון מפותח מאוד שהצליחו לספר לי על הצורה הדמיונית בפירוט ואף להוסיף פריטים שאינם קיימים בפועל בצורה, הם סימנו המשך לצורה על השולחן ובאוויר ועשה הרושם שהם בהחלט רואים את הפריטים הללו. לעומתם, היו לילדים שהתקשו מאוד בהסבר על הצורה הדמיונית וכששאלתי “מה יצא לך?” התשובה הייתה: “משולשים” או במקרה אחר, “לא יודע”. הקבוצה שישבתי עמה הורכבה משני בנים ושתי בנות וניכר היה שלבנות הקבוצה היה קל יותר במשימות הדורשות דמיון, גם בצורה הדמיוניות הראשונה וגם בסיום כאשר היו צריכים לצייר על הצורה שהתקבלה בקיפול האחרון.
    (נקודה למחשבה… הבנים שהתקשו במשימת הדמיון מפותחים מאוד מבחינה קוגניטיבית, הן מתמטית והן שפתית ונמצאים בטווח הלמידה ומעליו, בנוסף, קיימות אצלם בעיות התנהגות והם נוטים להשתמש באלימות.)
    4. כאשר השתמשתי במושג “קודקוד” אחת מבנות הקבוצה שאלה “מה זה קודקוד”, ביקשתי ממנה שתסתכל על הדף שלי והדגמתי שוב את הקיפול, לאחר מכן, ביקשתי מכל חברי הקבוצה למנות את הקודקודים יחד, תחילה היא היססה, אך בפעם השנייה בה מנינו את הקודקודים היא שיתפה פעולה ומנתה בקול. בהמשך הפעילות היא השתמשה במילה כמה וכמה פעמים.
    5. לא רק הפעילות הזו חידשה ידע פדגוגי, כי אם ההשתלמות בכלל.
    במשך השנים בהן אני עובדת כגננת נושא הגאומטריה לא “קרוב ללבי” כלל ולכן, נרשמתי להתשלמות, על מנת לגוון בדרך הוראת הגאומטריה ולהפוך אותה למעניינת יותר עבור הילדים וגם עבורי.
    הפעילויות של פירוק והרכבה וצורה דמיונית הוסיפו נופך אחר לעבודה בקבוצה.
    6. על התובנה הגאומטרית של הילדים למדתי שהיה להם יחסית קל ליישם את ההנחיות מתוך הבנה של המושגים. גם אותה ילדה שהתקשתה הבינה מהר מאוד את המושג. בדרך כלל הילדים אצלי בגן לומדים מתוך משחק ועל אף שהפעילות אינה כזאת הם שיתפו פעולה בצורה טובה.
    7. ככתוב, בפעילות השתתפו ארבעה ילדים וילד נוסף ביקש לשבת ולצפות. השיח שאני מביאה כאן הוא בינו לבין שני משתתפים.
    לאחר שניתנה ההוראה לקיפול קודקוד לקודקוד ואצבע נוסעת על הצלע”…
    דנה: “יצא לי משולש”
    יאיר: “נכון, יצא משולש, אבל אם תפתחי את הדף בחזרה יצא לך ריבוע”
    דנה: “לא צריך לפתוח, ימית אמרה קודקוד לקודקוד (מראה על הנייר)
    יורן: “אבל לא יצא לי משולש..” (הקיפול לא היה מדויק)
    יאיר: “אתה רוצה שאני אעשה לך?”
    דנה: “צריך לבד”
    יורן מבקש ממני נייר נוסף וגם לאחר שאמרתי לו שהכל בסדר, הוא התעקש. נתתי אחד נוסף.
    יורן:”ימית, זה בסדר? עכשיו זה משולש טוב?”
    8. שיח מתמטי ביני לבין הילדים, לאחר שהילדים קיפלו את הנייר ושאלתי איזו צורה התקבלה:
    ימית: איזו צורה התקבלה?”
    יורן: “משולש”
    ימית: “נכון, למשולש יש שלוש צלעות ושלושה קודקודים, בואו נמנה יחד..”
    מחזיקה את המשולש ביד ומונה יחד עם הילדים.
    ימית: “איזה שם של מספר “מסתתר” במילה משולש”?
    יגל: שלוש
    אורי: מ..שו..לש, שלוש!
    הפכתי את המשולש כך ש”יעמוד על קודקוד”
    ימית: “ואיזו צורה זו עכשיו?”
    שתיקה…
    יגל: “משולש!”
    ימית: “למה?”
    יגל: “כי זה אותו דבר..”
    דנה: “לא נכון..”
    ימית: ” זה נכון, לא משנה איך אני אחזיק את הצורה הזו היא תמיד תישאר משולש מכיוון שלצורה הזו יש שלושה קודקודים ושלוש צלעות (מראה)
    (לאחר השיחה השתמשתי בעצמי כפי שהדגמת, עמידה, ישיבה, סיבוב)
    9. פירוק והרכבה: כאשר חילקתי לזוגות וביקשתי שינסו ליצור משולש אחד מארבעה משולשים קטנים, זוג הבנים הצליח מיד, בניסיון הראשון ואילו לבנות לקח יותר זמן ובסופו של דבר הן הסתכלו על הצורה של הזוג השני. הן התקשו בהעתקה מכיוון שהצורה “הפוכה”.
    10. סיוע: לאורך הפעילות, שניים מהילדים ביקשו עזרה בכמה הזדמנויות. למרות הקושי שלי… התאפקתי (בהנחייתך).
    11. החלק המשמעותי עבורי היה החלק של הצורה הדמיונית. קסם לי מאוד לשמוע את הילדים (שתי הבנות בעיקר) עשה רושם שבאמת הן הצליחו לראות את כל מה שהן פרטו ולרגע, אפילו הצלחתי לראות את זה בעצמי.
    דבר נוסף, פעילות של חצי שעה משני ניירות צבעוניים… וכל מילה מיותרת.
    12. מכיוון שזו הפעילות הראשונה שהעברתי במהלך ההשתלמות ובנושא, לא הרגשתי שהיה חסר לי משהו, עם זאת, אני צריכה לחשוב איך לסיים את הפעילות מבלי לגרום לתסכול אצל ילדים שלא “הצליחו” להגיד מה יצא להם במשימה האחרונה.
    13. בהחלט, על אף שקיימנו את הפעילות גם במסגרת הכיתתית שלנו עדיין היה צורך לראות את השלבים כתובים, כולל האנימציות.
    14. במשימה האחרונה, כל חברי הקבוצה נהנו מאוד מצביעת הצורה שהתקבלה להם, עם זאת שניים מהמשתתפים סיימו את הפעילות שהם מאוד מתוסכלים (כך היה נראה), אחד שטען שהוא לא סיים ושני שהתקשה להגיד “מה יצא”. זה מתקשר לסעיף לגבי דמיון הילדים, גם כאן היה ניכר שהשניים הללו בעלי דמיון פחות מפותח ביחס לבנות, מה שגרם לי לחשוב על פעילויות נוספות בגן שקשורות לעניין.

  5. אורלי אטדגי
    פברואר 18, 2018

    פעילות בנושא משולשים א’-
    פרוט הפעילות :אני גננת בגן חובה גילאי 4-6 . בפעילות בחרתי 6 ילדים . חייבת לומר כאשר סובבתי עם האגודל את הדפים הילדים התלהבו ואמרו” וואי הינה שמש ויש לה קרניים” ” מה גם אנחנו נעשה את זה” ” כמה צבעים אפילו יש שחור” כל ילד בחר 2 צבעים חלק בחרו אותם צבעים וחלק בחרו צבע שונה. מקפלים קודקוד לקודקוד שיצא משולש בשני הדפים. לאחר מכן כל זוג יוצר צורה דמיונית מהמשולשים. לבסוף יוצרים משולש גדול ומסיימים במעטפה ומעמידים על דף לבן.
    הערה ממירי: המושגים הללו הם עבור הגננת. בגיל הגן הילדים אינם צריכים להבין מהי זווית, וסוגי משולשים.
    בגיל הגן נבחן את המצולעים על פי מספר הצלעות.
    הילדים אינם צריכים להבין מה זו זווית.
    המושגים בפעילות: משולש- סכום כל הזוויות במשולש הוא 180 מעלות. במשולש יש שלוש זוויות ושלושה קודקודים.
    קודקוד- נקודה המשותפת לשני קצות קטעים או קרניים היוצרים זווית ביניהם.
    זווית- אחד משני חלקי מישור הסגורים המוגבלים על ידי שתי קרניים שיש להן נקודת קצה משותפת.
    משולש שווה צלעות – משולש שכל צלעותיו שוות.

    למדתי על הדמיון של הילדים : הילדים בעלי דמיון מפותח מאוד, כל ילד חשב ודמיין צורה אחרת . הפעילות היתה פעילות מאוד קלה לילדים הם ידעו לזהות את הצורה וכמה קודקודים וצלעות , ואז התחלנו לשיים את המשולשים והתחלתי לחדש להם שמות נוספים לצורה שנוצרה. לקשר בין השם של הצורה לבין מספר הצלעות והקודקודים. למדתי על התובנות הגיאומטריות של הילדים :שהילדים קישרו בין מספר הצלעות והקודקודים לשמות המשולשים וכך בעצם למדתי אותם סוגים שונים של משולשים.
    שיח מתמטי בין הילדים:
    אטל: אני לוקחת לא אותם צבעים ורוד … (חושבת קצת ) ובא לי שחור.
    נועה: אטל אני בוחרת כמוך ורוד ושחור.
    אלמוג: אסור לך להעתיק
    אטל: מותר לה להעתיק
    אלמוג: קדימה אורפז תורך .
    שיח מתמטי ביני לבין הילדים : אחרי שחילקתי לזוגות וכל ילד קיבל 2 דפים.
    אורלי הגננת: מקפלים קודקוד לקודקוד אצבע נוסעת על הקיפול
    אורפז: יצא לך משולש
    : הנה האצבע שלי נוסעת בקו ישר
    אורלי הגננת: נכון, יצא לנו משולש. מה אנחנו שומעים במילה משולש
    אורפז: שלוש . כמו שאנחנו שרים את השיר של הימים “איזה יום היום” אנחנו מניחים את הבובה כמו ששמענו יום שלישי וזה במקום השלישי ככה במשולש שומעים שלוש .
    אורליהגננת: איזה יופי של רעיון אורפז את נהדרת. נכוןמאוד במשלוש שומעים את המילה שלוש .
    פירוק והרכבה של מצולעים : מתוך הקבוצה שמנתה 6 ילדים כולם הצליחו להרכיב משולשים וליצור צורות.
    הילדים במהלך הפעילות לא ביקשו את עזרתי. החלק המשמעותי במהלךהפעילות: אני מאוד נדהמתי מהתוצריםוהדמיון המותח של ילדי הגן כל אחד\ת לקחו את זה לכיוון אחר , ילד אחת יצרה עפיפון, השניה יצרה שמשיה, השלישי יצר דגל …וכך הלאה כל אחד ודמיונו המפותח. הפעילות שהוצגה באתר מובנת בצורה מאוד יפה שלב אחר שלב החל מהקיפול הראשוני ועד הגעת התוצר . אני לא חושבת שהיתה חסרה לי משהו לפעילות . נהנתי מאוד .

  6. אוסנת בוקר גבאי
    פברואר 19, 2018

    1. נושא הפעילות: דגם דמיוני-משולשים.
    2. המושגים שהודגשו בפעילות: צלעות, קודקודים ומשולש, קו סמטריה.
    3. מהדימיון של הילדים למדתי יש עולם מופלא וקסום: אחת הילדות אמרה שהיא מכינה חבר דימיוני שלו תגלי את כל הסודות, ילד אמר כי הוא מכין מגירה שבה יכול לשים חלומות רעים. וכאשר הייתה ילדה שלקח לה יותר זמן לחשוב אז החברה ענתה לה: “אני מדמיינת, אני בבית חושבת כל הזמן מה אני אעשה וגם שאני חולמת אני חושבת מה אני אעשה”.
    4. הפעילות חידדה להם את המושג קודקודים וקו סמטיריה-יש ילדים שהיה להם קושי להבחין כיצד לספור נכון את הקודוקודים ברגע שהקיפול לא היה סימטרי. כמו כן, הם הבינו טוב יותר מה הכוונה קו סימטריה ומה משמעותו.
    5. הפעילות חידשה לי על ידע פדגוגי שבאמצעות הדימיון ניתן לפתח טוב יותר את הגיאומטריה ופעילות זו היא פעילות חוויתית היוצרת סקרנות אצל הילד ונותן לו יותר מקום לבטא את עצמו.
    6. תובנה הגיאומטרית הבנתי כי ילד צריך לחוש, לגעת , להתנסות ולהביא את עצמו על מנת להבין טוב יותר את הנושא.
    7. שיח מתמטי בין הילדים:
    א: הצלחנו ליצור משולש גדול נ’ תעשי כמונו
    נ: אני רוצה לעשות בדרך שלי

    8. שיח מתמטי ביני ובין הילדים:
    אני: “מה מספר הקודקודים?”
    נ: 3
    אני :” ומה מספר הצלעות?”
    א: 3
    אני: “אם יש 3 צלעות 3 קודקודים איזה צורה קיבלנו?”
    נ: ” משולש כי יש גם במילה שלוש”
    9. לחלק מהילדים היה קושי להרכיב משולש גדול מ2 חלקים ולקח להם זמן עד שהבינו שיש לחבר בין צלעות השוות בגודלן.
    10. במהלך הפעילות לא נגעתי בעבודת הילד היה חשוב לי ההצלחה של כל אחד בדרך שלו ולכן רק הדגמתי עם הדף שלי והראתי שוב במידת הצורך.
    11. החלק המשמעותי בעיניי בפעילות הייתה הסקרנות של הילדים האחרים שרצו גם לחקור וללמוד ולהתנסות והתשובות הנפלאות עם כל כך הרבה דימיון וגלות מה החשיבה שלהם וההבנה שלהם בנושא הגיאומטרי.
    12. הפעילות היתה מאורגנת ובנויה בצורה טובה ונכונה והשאירה מקום לילד ולפיתוח הדימיון שלו.
    13. הפעילות המוצגת באתר הייתה מצויינת ומוצגת בצורה ברורה.

  7. דגנית אוחיון
    פברואר 24, 2018

    1. נושא הפעילות: דגם דמיוני-משולשים
    2. המושגים שהודגשו בפעילות: משולש-מצולע שיש לו 3 צלעות. בכל משולש יש 3 זוויות ו-3 קדקודים. קדקודים- נקודת המפגש בין כל שתי צלעות של המצולע. זווית – נוצרת משתי קרניים היוצאות מנקודה משותפת.
    3. למדתי שדמיונם של הילדים מפותח. כל אחד מהם ראה משהו אחר והצליחו בקלות להמציא סיפור על מה שיצרו.
    4. הפעילות הקנתה לילדים ידע חדש. טרם הפעילות הם לא ידעו מהו המונח “קדקוד” וקראו לו “צ’ופצ’יק”, “פינה”.
    5. הפעילות חידדה לי על ידע פדגוגי, שמשחק הוא דרך מהנה וחווייתית להקנות ידע ולפתח למידה משמעותית בקרב הלומדים.
    6. למדתי על התובנה הגיאומטרית של הילדים שהמשחק והתרגול עזרו להם להפנים, שקיים קשר בין שם הצורה למספר הצלעות והקדקודים שלה. במהלך השבוע כששיחקו במרכז בנייה שמעתי את אחד הילדים, שהשתתף בפעילות הקבוצתית, נותן הוראה לילד אחר ואומר לו “תניח את הצלע של הקובייה על הצלע של הקובייה השנייה”
    7. שיח מתמטי בין הילדים:
    א’-“איזה קל זה לקפל קדקוד לקדקוד…נ’ הצלחת?”
    נ’-“בטח, זה קלי קלולה”.
    ל’- “גם אני הצלחתי. יצא לי משולש”
    ע’- לי יצא משולש ירוק.
    נ’-ולי אדום
    ל’-לי כחול
    י’-גם לי כחול
    8. שיח מתמטי ביני ובין הילדים:
    אני: “קפלו בבקשה קדקוד לקדקוד. מה קיבלתם?”
    ל’- “זה הפך עכשיו למשולש”
    א’-“נכון…הנה…אחד, שתיים, שלוש” (“נוסע” עם האצבע על הצלעות ומונה אותן”.
    אני: “מה הראת לנו? מה מנית עכשיו עם האצבע? ”
    א’- “את הצלעות”
    אני: “נכון. ומה עוד יש למשולש חוץ מהצלעות?”
    ע’-“צ’ופצ’יקים!”
    א’-לא צ’ופצ’יקים…פינות”
    נ’-קוראים לזה קדקודים, נכון?”
    אני-“נכון מאד. אתה צודק. אלו קדקודים ו-ע’ צדק כשאמר שלמשולש יש גם 3 קדקודים”.
    אני: “איזה מספר אתם שומעים במילה משולש?”
    כולם אנו: שלוש!
    9. הילדים התקשו מעט בהרכבת משולש משותף מכל המשולשים שיצרו בנפרד.
    10. סייעתי מעט לילדים ע”י שאילת שאלות מנחות כמו: “כמה צלעות יש למשולש?”, “היכן הצלעות של המשולש הגדול (המשותף)?”
    11. החלק המשמעותי ביותר עבורי בפעילות היה לראות את שיתוף הפעולה ביניהם ושימוש במונחים שנלמדו (קדקודים, צלעות).
    12. לא הרגשתי שהיה חסר משהו בפעילות. היא הייתה בנויה היטב והשיגה את מטרותיה.
    13. הפעילות המוצגת באתר המתוקשב עזרה בהחלט להיערך ולהתכונן לפעילות הקבוצתית עם הילדים בגן.

  8. אהובה מוסקו
    מרץ 3, 2018

    1. נושא הפעילות: דגם דמיוני משולשים א’.
    2. המושגים שהודגשו בפעילות: משולש-שלוש צלעות, שלושה קודקודים, קישור מס’ הקודקודים והצלעות לשם הצורה .
    קודקודים-נקודת המפגש של שתי הצלעות.
    צלעות
    קן סימטריה(שימוש במושג אצבע נוסעת).
    3. דמיון הילדים מתוך הפעילות: למדתי שינם ילדים עם דמיון מפותח מאוד, שנכנסו מהר מאוד לעולם הדמיון ועשו זאת בהנאה ובתיאור מדוייק . אחד מהילדים דמיין שהוא רואה שני חצים, בת הזוג שלו ראתה הדים והסבירה שאלה הדים שיוצאים מהפה וחוזרים על מה שאומרים. היא תארה את העיניים שלהם והפה. ,אחת הבנות ראתה עץ ותארה את הגזע והעלים כשנשאלה איזה עץ היא רואה ,אמרה עץ של חג המולד ואף הראתה את הקישוטים שעליו ,בת הזוג שלה אמרה שהיא רואה את חפירה .וישנם ילדים שגילו קושי להיכנס לעולם הדמיון ולתאר .לדוגמה,
    אחת הבנות אמרה שהיא רואה צורה של מעויין והחבר לידה חזר על דבריה.
    4.ידע, תוכן מתמטי: הילדים הכירו את המושגים אך בהחלט היה צורך לחדד את הבנתם לגבי הקודקודים והצלעות .
    ההדגמה עם האצבע על הצלעות והקודקודים שבמשולש חידדה את הבנתם.
    5.ידע פדגוגי( על דרכי ההוראה): אני באופן אישי גם כתלמידה, לא אהבתי את שיעורי ההנדסה. תמיד נתפסו בעיניי כשיעורים משעממים. לכן, נרשמתי להשתלמות במטרה לשנות גישה בעניין ולהיפתח ללמידה בצורה שונה. הפעילות שערכתי עם הילדים חידדה אצלי את העניין של למידה בדרך חוויתית , דרך הפעלה ומשחק היא הלמידה הטובה ביותר. ונוכחתי לראות זאת בפעילות עם הילדים. דרך ההוראה הייתה חוויתית ועוררה אצל רוב הילדים את הדמיון.
    6.התובנה הגיאומטרית של הילדים בפעילות היא הרבה יותר טובה וברורה . ראיתי שכשהילדים פעילים, מתנסים וחווים הם לומדים ומבינים ובנוסף גם נהנים .
    7.שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים:
    לאחר קיפול. ילדה א’:”יצא לי צורה של משולש.”
    ילד ב’ :” גם לי , יש משולש, אחד.”
    ילד ג’: “גם לי יש משולש הנה 1,2,3 הילד נוגע עם האצבע במרכז צלעות המשולש.”
    כל הילדים מחקים אותו.
    8. שיח מתמטי שהתרחש בפעילות ביני לבין הילדים:
    אני: “בואו נסתכל על המשולש שיצרתם ותאמרו לי מה מיוחד בו?”
    ילד: “יש לו שלוש.”
    אני :”למה התכוונת שאמרת את המילה “שלוש?”
    הילד: “שיש שלוש קווים.”
    הילד מראה לי את הצלעות .
    אני: “הקווים הם, צלעות המשולש.”
    “בואו נעבור ביחד עם האצבע על צלעות המשולש ונספור כמה צלעות יש לנו.”
    הילדים:” שלוש.”
    אני: “נכון ,למשולש יש שלוש צלעות.”
    “כעת ,בואו נספור… כמה קודקודים יש לנו.”
    הילדים: “שלוש”.
    אני: “נכון ,שלושה קודקודים”.
    מסכמת: “למשולש יש שלושה קודקודים ושלוש צלעות”.
    שאלה: “איזה שם מסתתר במילה משולש?”
    רמז: “אולי שם של מספר?”
    הילדים:” המספר שלוש”.
    “נכון, בשם משולש מסתתרת המילה שלוש”.
    9. לרוב הילדים לא היה קושי להרכיב משולש גדול משני משולשים קטנים.
    היה קושי רב ליצור מכל המשולשים משולש אחד גדול.
    10.במהלך הפעילות לא סייעתי לילדים. פשוט חזרתי על ההנחיות ברגע שראיתי שהילדים שוגים.
    11. החלק המשמעותי ביותר בפעילות היה החלק שבו הילדים הפעילו את הדמיון והיצירתיות ותארו לי מה הם רואים לפרטי פרטים. (נאמרו דברים שלא הייתי חושבת עליהם) .
    וההתעקשות שלהם בבניית משולש גדול ,(מכל המשולשים), למרות הקושי- הדבקות במטרה תוך שימוש במושגים שנלמדו(ושם ניתן היה לראות את ההבנה וההפנמה של המושגים ). .
    12.לא הרגשתי בחוסר בפעילות נהפוכו הפעילות הייתה מאורגנת ,תאמה את רמת הילדים וחוייתית.
    13.הפעילות באתר היא זו שסייעה לי להתכונן לפעילות בדרך חוויתית ,יצירתית וברורה לפעילות עם הילדים.

  9. רותם שלי מנשה
    מרץ 4, 2018

    העברתי את הפעילות בכיתה א. בחרתי קבוצה הטרוגנית.
    1.נושא הפעילות– דגם דמיוני משולשים א.
    2.מושגים- מצולע, קו שבור סגור.
    קודקוד, נקודת המפגש בין כל שתי צלעות של
    מצולע.
    צלעות, הקטעים המרכיבים את המצולע.
    סימטריה, שניתן לקפל אותה כך שחלק אחד יכסה
    בדיוק את החלק השני.
    קו סימטריה,קו הקיפול נקרא קו הסימטריה.
    משולש, מצולע שיש לו 3 צלעות 3 קודקודים.
    קישור בין מס’ הצלעות לשם הצורה.
    3.דמיון הילדים– למדתי על דמיון הילדים שאם רוצים לפתח יצירתיות חשוב לאפשר סביבה שמאפשרת יצירתיות ודמיון. חשוב שהפעילות תאפשר ותזמן לילדים להיות יצירתיים. העברתי את הפעילות לשישה ילדים שאחת מתוכם מאוד היה לה קשה לדמיין וזה הביא אותה לתיסכול. ברגע שהיא ראתה שאני וחברי הקבוצה התייחסנו ברצינות למה שעולה היא אפשרה לעצמה גם לדמיין.
    4.הפעילות לא חידשה ידע מתמטי,כיוון שכבר בגן היה שיח סביב הנושאים. ובכיתה א’ גם עוסקים בידע המתמטי. מה שכן ראיתי, שבזכות הפעילות דרך קיפול הנייר הילדים השתמשו במושגים המתמטיים והפעילות אפשרה שיח סביב הידע הקיים שהוא היה מאוד רלוונטי עבורם בשלב זה.
    5. הפעילות חידשה לי מבחינת ידע פדגוגי, שדרך אומנות, קיפולי נייר ניתן ללמד גאומטריה בדרך מעניינת, חווייתית וניתן לחקור כך את הנושאים בגאומטריה. הילדים רואים באמצעות הקיפול שהנייר עובר שינוי וזה מאפשר לזהות צורות ולחקור אותן.
    6.תובנה– הילדים הצליחו להבין את ההוראות ולפעול, היה לילדים מאוד חשוב לדייק. הם לא ויתרו לעצמם גם כאשר הסברתי שלא חייב לדייק. הם טענו בפני שאם הם לא מדייקים קשה להם לראות את הצורות. הפעילות כל הזמן אפשרה גירוי מחשבתי ועוררה מוטיבציה. הפעילות אפשרה להם לראות המחשה של התכונות. אחד הילדים אצלי בקבוצה הוא ילד שילוב. והפעילות כל כך יצרה אצלו עניין שהוא מאוד בלט בפעילות. בשונה משיעור פרונטלי שהוא פחות מדבר ופחות פעיל. כאן הוא יכל לבטא את היצירתיות והדמיון והזה העצים אותו והביטחון עלה.
    7.למשל כששאלתי כמה משולשים הם רואים?
    ג:אני רואה 3 ומצביע עלה הצלעות.
    מ: אני רואה יותר ומצביע על עוד משולש.
    א: אתה טועה.. יש למצולע שהראתה יותר משלוש צלעות.
    ר: יש כאן משולש גדול ויש משולש קטן.

    דוגמה נוספת כאשר ניסו ליצור משולש גדול:
    מ:יש לי רעיון נעשה בסיס של פירמידה.
    ג: נכון משולש צורה כמו של פרמידה אבל פרמידה יש לה נפח.
    ל:צריך לקחת משולש קטן לדוגמה ואז ניצור משולש גדול.
    א: לא צריך משולש קטן לדוגמה. מה את לא זוכרת שיש 3 צלעות.

    8.שיח מתמטי : אני:”כמה צלעות?”
    הילדים: 3
    אני: בואו נמנה…תראו לי עם האצבע
    הילדים: עוברים ומראים כל צלע
    אני: כמה קודקודים?
    הילדים: 3
    אני:איך קוראים למצולע בעל 3 צלעותו 3 קודקודים.
    הילדים: משולש… ומיד התחילו לומר מצולע שהוא מרובע יש לו 4 צלעות ו4 קודקודים…והמשיכו עד מצולע בעל עשר צלעות.
    אני: האם אתם מזהים משולשים בנייר המקופל?
    9.לחלק היה קשה ולחלק היה יותר קל.
    10. חזרתי על ההוראות בכל פעם שהיה צורך.
    11. החלק המשמעותי עבורי היה, שאותו ילד שהוא עם קשיי קשב וריכוז, מתקשה בדרך כלל ביום יום ומופנם. הצליח להביא את עצמו ולמצוא את עצמו בפעילות. הילדים הקשיבו לו והוא היה מאושר מהיכולת שלו להיות יצירתי והוא הורגש מאוד בשיח שהיה.
    12.לא היה חסר.
    13.הפעילות המוצגת מאוד עזרה להיות מאורגנת. בבית ישבתי ותרגלתי כל שלב ושלב. הפעילות מוצגת ומוסברת בצורה ברורה.

  10. הילה לוי
    מרץ 17, 2018

    1. דגם דמיוני משולשים א
    2. המושגים שהודגשו בפעילות: משולשים, קודקודיים וצלעות.
    3. את הפעילות העברתי לחמישה ילדים בגילאי גן חובה.
    למדתי שבהתחלה היה לילדים קשה לדמיין, זה התבטא כאשר ביקשתי מהם ליצור מהמשולשים צורה דמיונית והיה נראה שהם היו מקובעים ומהמשולשים יצרו משולש גדול או ריבוע.
    לאחר שהסברתי להם את המשימה שוב הם התחילו לדמיין ויצרו:
    פפיון, אוהל, פה, ריבוע.
    כששאלתי אותם מה הם יצרו הילד שיצר את הריבוע החליט שהוא משנה לאוזני חתול.
    ואחת הילדות התעקשה שהיא לא יכולה והייתה מאוד מתוסכלת מהמשימה.
    לכן מהפעילות למדתי שצריך לאפשר לילדים לדמיין כמה שיותר ולתת להם מקום להיות יצירתיים ולבטא את עצמם.
    4. הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי חדש במקום פינות, שפיצים וקווים הם למדו את שמם הנכון של המושגים: קודקודיים וצלעות.
    ובנוסף הם למדו שהמושג משולש נגזר מהמספר שלוש.
    5. הפעילות חידדה לי שצריך לאפשר לילדים להתנסות וללמוד דרך הנאה ומשחק מה שיגרום ללמידה חווייתית ומשמעותית עבור הילדים.
    6. למדתי על התובנה של הילדים שעל ידי הפעילות וההתנסות החווייתית הם למדו את המושגים הגיאומטריים בצורה טובה וברורה.
    7. השיח המתמטי אותו החלטתי לצטט יותר קשור לחלק
    של הפעלת הדמיון בפעילות כי נוכחתי לדעת שחלק זה היה עבור הילדים משמעותי ודומיננטי בפעילות.

    ” תראי חד קרן
    וואי ותראי אני הצלחתי ליצור גלידה
    איזה יופי ותשמעי חרוז
    גלידריה – נהריה”
    8. ציטוט ביני לבין הילדים:
    איזה צורה יצרתם?
    משולש
    איך אתם יודעם שזה משולש
    כי רואים
    איך אתם רואים?
    כי יש למשולש שלוש פינות ושלושה קווים
    לקווים האלה שאלון אמר קוראים צלעות ולפינות קוראים קודקודים”
    9. לרוב הילדים היה נושא הפירוק וההרכבה קל, אך לאחת הילדות בקבוצה היה קשה להבין שמהשני משולשים היא יצרה משולש אחד וכל פעם ספרה את כל הצלעות של שני המשולשים, עד שלבסוף הבינה את המשימה.
    10. לאורך הפעילות לא סייעתי לילדים, אך זה היה עבורי קושי עם אחת הילדות שמתחילת הפעילות בחלק הראשוני של קיפול המשולשים היא הייתה מתוסכלת והחליטה שהיא לא מצליחה לקפל ודרשה ממני לקפל לה את הנייר בבכי.
    ביקשתי ממנה שתנסה לקפל ושהכל בסדר, אך היא התעקשה שהיא לא מסוגלת, אז הסברתי לה שהיא מוזמנת לצפות בפעילות וכמובן להצטרף בכל רגע שתחליט.
    לאחר כמה רגעים שהיא כבר חשה ביטחון היא הצטרפה לפעילות אך לא הייתה מוכנה לשתף בצורה הדמיונית שהיא יצרה.
    11. החלק המשמעותי עבורי זאת ההנאה והלמידה של הילדים. דבר נוסף הילדה שהיה לה קשה ריגשה אותי כאשר ביום למחר היא הביאה לי דגם זהה לקיפול נייר שיצרנו בגן והראתה לי בהתלהבות שהיא הכינה בבית ואת היצירה שהיא יצרה מהקיפול.
    זה הראה לי שלמרות שהיא חשה תסכול בפעילות הפעילות הייתה משמעותית עבורה.
    12. לא חסר דבר בפעילות.
    13. הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב עזרה לי מאוד בהתארגנות לפעילות וגרמה לכך שהייתי מאוד ברורה ומובנת מול הילדים בפעילות עצמה.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

You must be logged in to post a comment.