מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)

מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)
  • מטרות הפעילות
    • התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
    • התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
    • התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
    • התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).

     

  • שם הדגם
  • ציפור זוויות.

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.

  • חומרים
  • מודד, נייר אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ.

6 תגובות על הכרת “ מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות) ”

  1. טל שפיר טרגר
    מרץ 2, 2018

    תשובות לשאלות מפגש א- סינכרוני השתלמות אוריגאמטריה

    אקדים ואספר שאני כרגע בחופשת לידה והגעתי במיוחד לבית הספר להעביר שיעור בכיתה ג’ אותה לימדתי לפני שיצאתי לחופשת לידה כך שיש פערי מידע מהזמן שלא הייתי לגביי מצב התלמידים. מה שכן, זו כיתה שהמחנכת הקודמת עברה השתלמות אוריגאמטריה גם והתלמידים התנסו בכמה שיעורים כאלה. ואפילו נמצאו בבית הספר בשביל השיעור שלי דפי אוריגמי מאותה התקופה או מבית הספר של החופש הגדול. הנחיתי את המורה הנוכחית להכין עם התלמידים מודד ולשמור אותו. לצערי לא לכל התלמידים היה מודד בשיער כשהגעתי ונאלצנו להכין נוסף מה שגזל מעט זמן.

    1. פרטו את נושא הפעילות ואת הכיתה.
    כיתה ג’ אותה לימדתי מתמטיקה וגיאומטריה עד תחילת נובמבר. כיתה המונה 33 תלמידים 19 בנות ו14 בנים. בכיתה 2 תלמידי שילוב. על פי מיפוי אמצע השנה 11 תלמידים נמצאים בחמישון העליון ו-2 תלמידים בחמישון האחרון. כיתה עם הרגלים טובים בסך הכל הן לימודיים והן התנהגותיים.
    המורה הקיימת בכיתה (זו שמחליפה אותי) ביקשה שיעור המסכם את נושא מיון משולשים על פי צלעות וזוויות. התלמידים בעצם נדרשים למיין משולשים ולשיים אותם על בסיס ידע קודם של מדידות אורך והשוואת אורכים, מדידת זוויות ושיום זוויות ובכלל ידע על הגדרת משולש וממה מורכב. וכן, מיון על פי 2 תבחינים גם על פי זוויות וגם על פי צלעות ושיום משותף לתבחינים אלה.
    2. האם הנושא שבחרתם ללמד נלמד בעבר בכיתה זו. כן.
    3. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.
    משולש ישר זווית – משולש בעל זווית אחת ישרה.
    משולש שווה שוקיים – משולש בו 2 צלעות שוות.
    (משולש ישר זווית שווה שוקיים)
    משולש שונה צלעות – משולש בו אורכי הצלעות שונים.
    משולש קהה זווית – משולש שלו זווית אחת קהה, הגדולה מזווית ישרה.
    (משולש שונה צלעות קהה זווית)
    משולש חד זוויות – משולש בו שלושת הזוויות קטנות מזווית ישרה.
    (משולש חד זוויות שווה שוקיים)
    4. כיתבו האם לימדתם בעבר שיעור אוריגאמטריה בכיתה זו, אם כן כיתבו את שמות שיעורי אוריגאמטריה שלימדתם לפני שיעור זה. לצערי טרם לימדתי אתחיל אחרי פסח.
    5. האם הפעילות חידשה לתלמידים ידע, תוכן מתמטי? פרטו
    אני לא בטוחה אם הפעילות ממש חידשה לתלמידים, שהרי זה נושא שהתלמידים נפגשו איו בעבר. אבל שמתי לב שבזכות הפעילות, היו כל מיני אי דיוקים שהובאו ליידי דיוק. ובעיקר התובנה של מיון ושיום לפי שני תבחינים הייתה לדעתי ברורה יותר כי המטרות הושגו תוך כדי עשייה ותוך כדי גילוי הבא מהתלמידים. כבר בהתחלה כשהגענו למציאת שמות המשולשים שנוצרו בריבוע המקופל ואז פתוח ילדים רבים התקשו לאפיין את המשולש גם על פי זווית וגם על פי צלע (משולש ישר זווית שווה שוקיים). לשמחתי בפעילות שלאחר מכן (משולש ישר זווית שונה צלעות) כבר יותר תלמידים ידעו לשיים את המשולש ולהסביר מדוע נקרא כך.
    6. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטו
    אני חושבת שמה שבעיקר חידש את דרך ההוראה שלי הוא השאלות המנחות את הפעילות שהיו מאוד מאוד פתוחות למשל: “בחנו את המשולש המודגש, מה ניתן לומר עליו?” אהבתי את העניין שהשאלה נתנה דרור לילדים באמת להביט ולבחון את המשולש מבלי שיובילו אותם. הרבה פעמים אנחנו המורים מנסים להגיע לתשובה מסויימת כי היא חלק מתכנית הלימודים אז שואלים שאלות מאוד סגורות ומכוונות. לשמחתי פה ניתנה לי הזדמנות פז לשמוע כל מיני דרכי חשיבה של ילדים, לדעת למה הם שמים לב, מה תפיסתם וכו’… למשל תלמיד אחד ענה לי שהוא מסתכל על המשולש והוא הפוך מה שגרם לי להבין שילדים מפתחים קיבעון לאב – טיפוסים של משולשים סטנדרטיים המונחים על צלע ולא על קודקוד.
    7. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של התלמידים, לאחר הפעילות?
    למדתי שיש קשר בין תובנה גיאומטרית של התלמידים לבין היכולות שלהם בקיפולי נייר. אולי זה מקרי אבל תלמידים חזקים עם הישגים גבוהים שהרבו להשתתף בשיעור ולענות תשובות נכונות ומניחות את הדעת גם הגיעו לרמת ביצוע טובה. מצד שני, תלמידים חלשים מעט דידו מאחור… אין עדיין בכיתה תרבות של אוריגאמי עם האיצ’יבאן וכו’… וראיתי שהם מעט מאבדים סבלנות ואולי גם קצת מתוסכלים. לסיכום התובנה הגיאומטרית בכיתה היא ממוצעת ומטה קומץ של תלמידים חזקים פחות או יותר מוביל את דיוני הכיתה.
    8. צטטו שיח מתמטי בין התלמידים.
    *בזמן עבודה בזוגות של בניית משולשים על לוח מסמרים וגומיות
    תלמיד 1: אני לא מבין! יכול להיות משולש גם יישר זווית וגם שווה שוקיים? זה לא רק יכול להיות חד זוויות?
    תלמיד 2: (מראה לו בדף ריבוע אוריגמי מקופל פעמיים על האלכסונים ופתוח) אתה רואה פה מה יצא?
    תלמיד 1: זה יישר זווית לא?
    תלמיד 2: כן. עכשיו תבדוק ת’צלעות.
    תלמיד 1: מסמן על המודד עם עפרון את אורך הצלע ומשווה לצלע אחרת. זה אותו דבר.
    תלמיד 2: אז זה שווה שוקיים ויש לו זווית ישרה אז הוא גם וגם.
    תלמיד 1: ואיך נבנה את זה מהגומי?
    תלמיד 2: אני חושב שהמרחק בין המסמרים אותו דבר נכון?
    תלמיד 1: אני מודד…. כן!
    תלמיד 2: אז בוא נגיד צלע אחת 3 מסמרים וגם הצלע השנייה.
    תלמיד 1: וצריך זווית ישרה גם.
    9. צטטו שיח מתמטי בינך לבין התלמידים.
    תלמיד: המורה למה את אומרת חד זוויות לא אומרים חד זווית?
    אני: השם המדויק הוא חד זוויות כי יש למשולש הזה 3 זוויות חדות.
    תלמיד: נו אז אפשר לקרוא לו חד זווית כי כל זווית היא חדה.
    אני: אני אתן לך דוגמא, למשל משולש אחר ישר זווית (משרטטת על הלוח משולש יישר זווית) אז אילו זוויות יש לו?
    תלמיד: ישרה.
    אני: יופי! רוצה לבוא ללוח לסמן אותה? (מסמן) והאחרות?
    תלמיד: לא יודע, ישרות.
    תלמיד אחר: (מתפרץ) חדות, אי אפשר שתי זוויות ישרות במשולש למדנו את זה עם הרצועות.
    אני: אז אם יש לו זוויות חדות אז גם הוא משולש חד זווית?
    תלמיד שלישי: לא נראה לי כי אפילו שיש לו זוויות חדות הוא לא נראה חד זווית.
    אני: אז מה מיוחד בו?
    תלמיד שלישי: שיש לו זווית ישרה.
    אני: אז יש לו זווית אחת ישרה ושתיים חדות. ולמשולש חד זוויות?
    תלמיד ראשון: אההה בגלל זה חד זוויות כי כולן חדות.
    אני: ומשולש קהה זווית? (משרטטת על הלוח)
    תלמיד רביעי: יש לו זווית קהה.
    אני: ושאר הזוויות?
    תלמיד רביעי: חדות.
    אני: אז אפשר לקרוא לו גם חד זוויות?
    תלמיד רביעי: לא… (בהיסוס)
    אני: למה?
    תלמיד רביעי: כי אחת קהה.
    10. האם היתה פעילות של פירוק והרכבה בשיעור שבחרתם, במידה וכן פרטו מה לדעתכם היתרון בשימוש בפירוק והרכבה? לא, אבל כן היה צורך להסתכל על משולשים בתוך צורות גדולות / מורכבות יותר וזה לעיתים היה מאתגר ופיתח תובנה חזותית של אנליזה וסינתיזה
    11. האם סייעתם לתלמידים בשיעור? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.
    ראשית, היינו שתי מורות בכיתה וביקשתי שיעור כפול כי ידעתי שההתארגנות וההתלהבות לוקחים זמן. עברנו שתינו הרבה בין התלמידים. המורה הנוספת שהייתה איתי גם ממש עזרה בקיפול לשני תלמידים חלשים מאוד.
    12. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?
    לא מפתיע שדווקא החלק בו כבר הילדים הבינו מה הולך לצאת מכל הקיפולים היה חלק משמעותי כי הילדים היו מאוד סקרנים מה אמור לצאת. הם בכלל לא שמו לב שתוך כדי התרחשה למידה ואפילו משמעותית. מאוד שמחתי שבחלק האחרון של המשולש שווה השוקיים חד זוויות רב הכיתה כבר ידעה למיין ולשיים בעצמה ללא תיווך או שאלות מנחות נוספות.
    13. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו
    הפעילות המסכמת הייתה פתוחה לי מידיי ולכן החלטנו אני והמורה העמיתה שנביא לכיתה לוחות מסמרים וגומיות ונבקש מהילדים ליצור משולשים על פי הוראותינו. הילדים שיתפו פעולה מאוד יפה.
    אין אזכור כלל למשולש שווה צלעות שהוא כמובן חד זוויות.
    14. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות בהחלט! התכוננתי לשיעור הזה דרך האתר. כי רציתי אחרי זמן רב שלא לימדתי
    15. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות.

    העברתי את השיעור בשתי שעות לימוד עם מורה עמיתה.
    חשוב מאוד שיהיה מודד לכל תלמיד.
    ניתן להוסיף אזכור בפעילות למשולש שווה צלעות שהוא גם כמובן חד זוויות.
    אני החלפתי את פעילות הסיכום לפעילות עם לוח מסמרים וגומיות ונתתי לתלמידים משימות ליצור כל מיני סוגי משולשים.
    אהבתי מאוד את השאלות הפתוחות שגרמו לשיח מתמטי פורה.
    צריך כל הזמן לעבור בין התלמידים ולוודא שהבינו איך מקפלים בעיקר תלמידים מתקשים שהתקשו גם לקפל.

  2. מור יוסף
    ינואר 10, 2020

    שם המורה: מור יוסף
    כיתה: ד
    נושא השיעור: מיון משולשים על פי אורכי הצלעות וסוגי זוויות

    האם לימדתם את הנושא לפי המצופה:
    ראשית אומר שזו לא הפעם הראשונה שאני מעבירה לכיתתי שיעורים באורגאמטריה ובנוסף לימדתי את הנושא הזה בכיתתי בעבר, גם בשנה שעברה וגם בשנה הזו.

    המושגים שנלמדו בשיעור:
    משולש ישר זוויות, משלוש שווה שוקיים, משלוש ישר זוויות שהוא גם שווה שווקים, משולש שונה צלעות, משלוש קהה זוויות, משלוש קהה זוויות שהוא גם שווה צלעות, משלוש חד זוויות ומשלוש חד זוויות שהוא גם שווה שווקים.

    האם הפעילות חידשה ידע מתמטי:
    אני חושבת שהפעילות לא חידשה ידע מתמטי, אך עם זאת היא כן חידדה לתלמידים את המושגים בצורה מוחשית יותר ואכן עזרה לתלמידים שהתקשו לדייק ולהבין את המושגים בצורה ברורה יותר. בנוסף התלמידים הצליחו לראות את ההבדלים בין המשולשים והדבר עזר מאוד.

    מה למדתם על התובנה הגאומטרית של הילדים:
    מה שלמדתי על התובנה של הילדים זה שילדים שלא הצליחו להבין את החומר הנלמד בצורה תאורטית קלטו אותו באופן מוחשי בצורה טובה יותר. הדבר העיקרי שעזר לתלמידים זה ההשוואה בין המשולשים והחקירה שלהם

    האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי:
    הפעילות לא חידשה ידע פדגוגי, עם זאת היא נתנה לי דרכים נוספות בהן אני יכולה להעביר את הנושא לתלמידים, ורעיונות לשאילת שאלות.

    האם סייעתם לתלמידים:
    בגלל שזו לא הפעם הראשונה שאני מעבירה שיעור באורגאמטריה לתלמידי הם ידעו שאני לא מסייעת להם בקיפולים בזמן השיעור והם מתמודדים לבד ואכן כך היה.

    האם היה שייח מתמטי:

    במהלך השיעור אכן היה שייח מתמטי, בין התלמידים בכיתה ובזמן ההסברים.
    לדוגמה:
    – זו זווית חדה.
    -הצלעות האלה שוות בגודלן
    – זה משולש שווה שוקים
    – תבדוק עם המודד איזה זוויות זו
    – יש זוויות אחת קהה ושניים חדות
    -עכשיו צריך לבדוק את אורכי הצלעות

    מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות:
    החלק המשמעותי ביותר עבורי היה חקירת המשולשים, התלמידים חקרו את המשולשים והשוו בניהם וכך גילו נותנים ואת סוגי המשולשים בעצמם.

    האם היה חסר לכם משהו בשיעור:
    לי באופן אישי לא היה חסר דבר בשיעור זה, הוא סיכם את הנושא בצורה חוויתית, כפית ומעניינת. הייתי מאוד מרוצה בסוף השיעור וגם הילדים.

    האם האתר המתוקשב עזר:
    האתר עזר לי מאוד, לאורך כל השיעור ולפניו. ההנחיות המוצגות באתר לילדים ולמורה מאוד ברורות ומקלות על התהליך. האתר נוח מאוד לשימוש.

    תלמידי כתתי מאוד נהנו מהשיעור, וגם מהשיעורים הקודמים שהעברתי. הם מחכים לשיעורים והדבר הכי חשוב מבחינתי שכולם כולל כולם לוקחים חלק פעיל בשיעור.

  3. ינואר 12, 2020

    שם המורה: אסלם ש. 

    כיתה ח

    העברתי את השיעור לתלמידים חלשים מאוד בשיעור הנדסה, זה לא היה קל להם להבין  ולמיין סוגי המשולשים,אמרו שהם לא אוהבים הנדסה אבל אחרי פעילות באורגמטריה בקשו ממני עוד שיעור אהבו ונהנו מאוד.

    הכנתי עם התלמידים מודדים (לכל תלמיד מודד) ושאלת שאלות על המשולש באופן כללי ,מאיפה נמצא המושג משולש ? רק כמה תלמידים השיבו.

    ההתחלה היתה במשולש ישר זווית הבאנו דף מרובע צבוע קפלנו אותו מראש לראש וגזרנו בחצי ,כל תלמיד עבד באופן פרטי ואני הסתובבתי להמשיך עם כולם ,סמנו המודד על הזווית הישרה וכך התלמידים הסיקו שזה משולש ישר זווית.אבל היה אצלם בלבול הם אומרים משולש ישר זוויות ,סמנו המודד על כל הזוויות כך הבינו שאי אפשר לומר משולש ישר זוויות אפשר רק זווית ישרה אחת.

    שאלתי מה זאת זווית קהה? הם לא ידעו ,הסברתי שמידתה גדולה מ 90 וקטנה מ 180 בנינו משולש קהה זווית ובדקו שזה נכון.
    בשלב זה הבינו התלמידים כי אפשר שתהיה זווית קהה אחת בלבד בכל משולש.

     במשולש חד זוויות, הם זכרו אותו וגם השתמשנו במודד ובדקנו ומצאנו שכל זווית חדה קטנה מ 90 .
    בכל שיעור בדקנו עם המודד ובקיפול ומצאנו  משולשים וזוויות השיתוף של התלמידים בקיפולים עזר מאוד להבנת החומר ושהם היו פעילים  במהלך השיעור.

  4. לידר טביבזדה
    ינואר 19, 2020

    שם המורה: לידר ט.
    כיתה: ג
    נושא השיעור: מיון משולשים לפי זוויות וצלעות.
    הנושא נלמד לפני והפעילות נעשתה כתרגול והטמעת הנושא בקרב התלמידים.

    המושגים שנלמדו בשיעור זה הם: זוויות, צלעות, משולש שווה צלעות, משולש שונה צלעות, משולש שווה שוקיים, משולש חד זווית, משולש ישר זווית, משולש קהה זווית.
    כמו שכתבתי לעיל, הפעילות נעשתה כתרגול והטמעת החומר הנלמד וזאת כמובן לאחר הקנייה שנעשתה במליאה. הנושא מוכר וידוע לתלמידים אך יחד עם זאת השיעור חידש להם ידע מתמטי; לפני שיעור זה, התלמידים התקשו להבין את העובדה שלמשולש יכולים להיות 2 שמות. לדוגמא: משולש שהוא חד זווית, הוא גם שווה שוקיים. לאחר שיעור זה, התלמידים הצליחו להבין זאת.
    התובנה הגאומטרית של התלמידים מתרחשת בצורה טובה יותר כאשר משתמשים בהמחשות. כאשר ממחישים את ההסבר, הם מצליחים להבין את הנלמד בצורה טובה יותר. כך עם נושא 2 השמות למשולש,
    כשלימדתי נושא זה במליאה ללא המחשה, בעזרת הספר והלוח, רוב התלמידים לא הצליחו להבין את הנושא לעומק, לאחר השיעור עם קיפולי הנייר, מרבית הכיתה הצליחה להבין אותו וליישם את הנלמד.
    הפעילות אכן חידשה ידע פדגוגי. בעזרתה הצלחתי להסביר נושא שלא היה ברור לתלמידים ואכן זה צלח. למדתי שבעזרת המחשות ניתן לגרום לתלמידים להבין את הנלמד בצורה טובה יותר. בעזרת האתר הצלחתי לסגל לעצמי דרך הוראה נוספת וטובה.
    חלק מן התלמידים הסתבכו עם קיפולי הנייר לקראת אמצע הפעילות כשהקיפולים נהיו טיפה מסובכים יותר והם נזקקו לעזרתי. לא נגעתי בדפי הנייר שלהם, אלא הראיתי שוב ושוב על הנייר שלי ועזרתי בעזרת הסברים מילוליים ואכן התלמידים הצליחו ובכוחות עצמם!
    השיח המתמטי בכיתה היה פורה ומעשיר מאוד. התלמידים השתמשו בביטויים מתמטיים כגון: זוויות, צלעות, קהה זווית, חד זווית ועוד…
    עבורי, החלק המשמעותי בפעילות היה כשהבחנתי כי התלמידים הבינו את הנושא וזאת לאחר שהוא לא היה מובן לחלוטין בזמן הקנייתו במליאה.
    בפעילות עצמה לא היה חסר משהו משמעותי, אך במידה והייתה עוד מורה/סייעת שיכולה לעזור לתלמידים באופן פרטני זה יכל לתרום מאוד לשיעור.
    האתר המתוקשב סייע מאוד לשיעור, לאורך כל השיעור נעזרנו בו ופעלנו לפיו. הסרטונים שחוזרים על עצמם תורמים מאוד לתלמידים האיטיים יותר ולהצלחת השיעור.

    לסיכום, הנושא נלמד בצורה מיטבית ונכונה, וזאת בזכות הפעילות שבאתר. התלמידים נהנו מאוד מהשיעור ושאלו אם אפשר ללמוד עוד בסגנון זה.

  5. רון הרוש
    ינואר 19, 2020

    שם המורה: רון הרוש
    כיתה: ד’
    נושא השיעור: מיון משולשים על פי אורכי הצלעות וסוגי זוויות.
    האם לימדת את השיעור לפני כן? כן, בשיעורים הקודמים הילדים נחשפו למושגים והגדרות גאומטריות. שיעור זה מטרתו להטמיע את הנלמד בשיעורים הקודמים.
    מהם המושגים שנלמדו בשיעור? משולש ישר זווית, משולש שווה שוקיים, משולש שונה צלעות,משולש ישר זווית, משולש קהה זווית, משולש חד זווית.
    האם הפעילות חידשה ידע מתמטי? לדעתי, הפעילות לא חידשה ידע מתמטי אך היא חידדה לעמוק את המושגים שנלמדו באופן מוחשי ונראה לעין, כי ברגע שהילדים הכינו בעצמם עם הדרכה שלי
    הם זיהו את המושגים לבד וציינו בכיתה.
    מה למדתם על התובנה הגאומטרית של הילדים? שמחתי לראות כי עד היום הילדים למדו את המושגים בע”פ ולא ידעו לבצע משימות עד לרגע שהמחשתי יחד איתם את המושגים. הילדים הצליחו להבחין את ההבדלים בין המשולשים.
    האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? חד משעמית כן, היא נתנה לי דרכים להעביר את הנושא עם הגדרת המושגים בצורה נכונה.
    האם סייעתם לתלמידים? מכיוון שהאתר המתוקשב מפורט וממחיש לילדים בצורה של תלת מימד, היה יותר קל לילדים לבצע את המשימה. היו פעמים שהיו ילדים שהזדקקו לעזרה אך לא נגעתי להם בדפים הייתי לידם והסברתי עם הדף שלי.
    האם היה שיח מתמטי? בהחלט, במהלך השיעור היה שיח מתמטי בין התלמידים לביני.
    לדוגמה: משולש חד זווית ניתן לראות זווית חדה אך גם יש זווית קהה.
    מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות?
    החלק המשמעותי שהילדים הבחינו בין המשולשים שיצרו וידעו לשייך לכל משולש את התכונות שלו והגדרתו המלאה.
    האם האתר המתוקשב עזר? חד משמעית כן, אתר מדהים שיש בו הנחיות למורה בכל שלב ושלב. האתר עזר לי מאוד.

  6. חן ביתן
    ינואר 20, 2020

    שם המורה: חן ביתן (אבן חן)

    כיתה: ג– כיתת תקשורת, 9 תלמידים. (7 לומדים לפי תוכנית לימודים כיתה ג’, 1 בתוכנית לימודים כיתה א’ ו1 בתוכנית לימודים כיתה ב’).

    נושא השיעור בגיאוומטריה
    : מיון סוגי משולשים על פי זוויות וצלעות.

    האם לימדתי את הנושא לפני כן: כן, לדמנו סוגי זוויות- ישרה, חדה, קהה, שטוחה. סוגי משולשים ומיון משולשים לפי זוויות וצלעות זה הנושא האחרון שלמדנו. דרך שבילים.

    המושגים שנלמדו בשיעור: זווית ישרה, זווית חדה, זווית קהה, משלוש שווה שוקים (יחסית נושא חדש), משולש ישר זווית, משולש חד זווית,משולש קהה זווית.

    האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי? כן. כבר לפני הפעילות ידעתי שיש צורך לחזק את הנושא (לאחר שביצעו מבחני מחצית). הפעילות חידדה להם את הנושאים שלמדו, אך אני עדיין חושבת שדרוש המון חזרה מכיוון שיש לתלמידים נטייה לשכוח ולהתבלבל. בנוסף, דרך השיעור הקנתי משולש שווה שוקיים. הם כבר נחשפו לזה לפני מספר שבועות אבל שכחו לגמרי. בשיעור היו הרבה הזדמנויות ללמד משולש שווה שוקיים בגדלים שונים. השיעור איפשר להדגים בצורה מאוד יפה שמשולש ישר זווית לדוגמא, נשאר עדיין משולש ישר זווית גם אם אני מסובבת אותו או הופכת אותו. אני חושבת שזה מאוד עזר להם.

    מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של התלמידים?
    הבנתי שלרוב התלמידים מאוד קשה בתובנה הגיאומטרית. קשה להם לזכור מה מגדיר כל מצולע או כל זווית ותמיד יש צורך לחזור על החומר, גם על מה שלמדנו בכיתה א’ וב’ כל הזמן כי אחרת הם שוכחים.
    היה להם מאוד קשה להבין שאותו משולש ישר זווית נשאר ישר זווית גם כשאני מסובבת אותו או הופכת אותו. אני מרגישה שעדיין התלמידים לא שולטים בסוגי זוויות, קשה להם למיין וגם אם אנחנו נעזרים במודד זוויות עדיין הם לא ממש מבינים, גם אם הם יודעים את ההגדרה באופן מושלם.
    הם מדגימים לי כל פתיחת שיעור זווית חדה, קהה, ישרה ושטוחה עם הידיים אבל לא תמיד עושים את ההשלכה על דף העובודה.

    האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי? כל הפעילות עצמה היא ידע פדגוגי חדש. שימוש באוריגמי ללימוד גיאומטריה. מאוד כיף וממש בעד להמשיך ללמד בדרך זאת.

    האם סייעתם לתלמידים? סייעתי לתלמידים לפי השיטה שמירי לימדה אותי- לא לתקן אלא להסביר ולתת להם לתקן לבד. גם הבאתי את אותה הנחייה לסייעות.
    בהתחלה התלמידים ישר ביקשו עזרה ואמרו שהם לא יכולים. התעקשתי שאף אחת לא עוזרת ולאפשר להם להתמודד לבד, כמובן שהסתובבתי בניהם והדגמתי במקביל. בסופו של דבר כולם הצליחו את המשימות אבל היה לא פשוט, לקח כמעט שני שיעורים. החוסר דיוק לפעמים השפיע ויצר תסכול. עשיתי את המקסימום כדי להראות להם איך לתקן. עשיתי לייק למי שהצליח וחכיתי עד שכולם יצליחו.
    אם מישהו לא עשה מדוייק ושאל אותי אם זה בסדר, שאלתי אותו מה הוא חושב- רובם בהתחלה ענו שזה בסדר לדעתם- אבל זה היה ממש לא. אז ביקשתי מהם להסתכל על הלוח ולבדוק אם הם עשו כמו שביקשו. זאת פעם ראשונה שהם נחשפים לשיטת לימוד הזאת, היה מרתק.

    האם היה שיח מתמטי בכיתה? כן. כפי שציינתי קודם. השיח היה לפי זוגי זוויות- ישרה (90 מעלות), שטוחה (180 מעלות), חדה (קטנה מזווית ישרה פחות מ90 מעלות) וקהה (גדולה מזווית ישרה >90 וקטנה מזווית שטוחה 180> ). ריבוע (זוויות ישרות ושווה צלעות), הבדלים בין ריבוע למרובע. משולש חד זווית/קהה זווית/ישר זווית/שווה שוקים, מחומש.

    מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות? החלק המשמעותי היה ללמד שיעור בדרך מעניינת ומגוונת שגרמה לכל התלמידים להיות מרוכזים לאורך כמעט שני שיעורים ללא הפוגה (כמעט ולא קורה אף פעם). ללמוד דרך עזרים ודרך נסיון אישי תחושתי זה בהחלט עוזר ומעניין, במיוחד שיש לא מעט תלמידים שמאוד אוהבים אורגמי. בשיעור גם התלמידים השתתפו גם התלמידם שבקושי מדברים, כי היה להם חשוב להיות חלק וגם לי.

    מה היה חסר בפעילות? היה לי חסר להכין לכל אחד מד זווית ומד צלעות. זה לא היה פתוח באתר. הכנתי לי אחד ואפשרתי לכולם להשתמש וגם הדגמתי. לדעתי המד לא מספיק טוב להם, הם צריכים מודד זוויות שקוף.

    האם האתר המתוקשב סייע לכם? מאוד! הלוואי שיהיה לי את האתר פתוח תמיד. זאת דרך ממש טובה ללמד גיאומטריה וממש מגוונת ומגייסת ללמידה. האוריגמי מזמן שיח ולמידה על מלא סוגי משלושים, זוויות ומצולעים. למדנו כל כך הרבה מהשיעור. היה ממש מעולה.

    קשיים שצפו: לתלמידה מהכיתה היה ממש קשה להבין את היא עושה את הקיפולים- לראות וליישם. הייתי קצת מופתעת כי ישד לך כישרון באומונות וחשבתי שיהיה לה יותר קל אבל מתסבר שלא.
    כשבישקתי להראות לי הם לרוב הראו לעצמם (תיאוריית מיינד).
    החוסר הצלחה והדויק גרם לתסכול.
    במצגת מציינים משולשים שהם חלק מצורה וצריך לדבר רק עליהם. היה לתלמידם מאוד קשה להפריד את המשולש מהצורה המקופלת. התלמדים קצת התקשו עם המדידה בעזרת המד זווית של האתר.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>