השוואת שטחים במצולעים

השוואת שטחים במצולעים
  • מטרת הפעילות
    • הכנת התלמידים לקראת נושא המדידות.
    • השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
    • השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
  • שם הדגם
  • סימניה לספר

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.

    במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

2 תגובות על הכרת “ השוואת שטחים במצולעים ”

  1. רפי חכמוב
    פברואר 11, 2019

    חכמוב רפאל – רפלקציה מספר 3
    נושא השיעור – השוואת שטחים
    כיתה ג’
    המושגים שנלמדו : שטח , צורה , ריבוע מלבן , חצי,חופף
    לראשונה התלמידים התנסו בשיעור בו התמודדו עם שאלות שהן מעט נגד האינטואיציה ולכן רמת הקושי בשיעור הייתה גבוהה ונשאלו המון שאלות ” איך הם אותו שטח אם הם יותר גדולים ולא באותה צורה..?”
    השיעור גרר שיח מתמטי רב בין הילדים בעיקר סביב דעות נגדיות לגבי התשובות.
    דרישות הקיפול היו די בסיסיות ולכן לא היה צורך להתערבותי אך לדעתי הייתה חסר הסבר שובר שוויון מדוע חצי הריבוע (מלבן ) שווה למשולש למרות שהצורות שלהם שונות לגמרי מה שהצריך אותי להסבר שלא היה במסגרת האתר.
    לסיכום הפעילות בסך הכל תרמה להבנת השטחים ושיפרה דרך ההתנסות והחוויה את התובנה הגיאומטרית

  2. אנט פרחי
    יולי 12, 2020

    מגישה: אנט פרחי
    נושא השיעור: גאומטריה- השוואת שטחים במצולעים
    כתה: ד’
    לא לימדתי את הנושא לפני כן.
    מושגים שנלמדו: שטח,היקף,סמ”ר, מ”ר, צורה, ריבוע, מלבן,חצי,חופף.
    התלמידים למדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.
    ראשית כל התלמידים עבדו באופן עצמאי, כל תלמיד/ה קיבל 2 דפים צבעוניים בצבעים שהם בחרו, והתבקשו לקפל את הניירות לצורות שונות אבל באותו שטח. התלמידים הגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. אח”כ עבדו בזוגות, והשוו את השטחים של הצורות השונות.
    התפתח דיון לגבי שטח הצורות. הדגמנו על עבודה של תלמידים. ראינו את 2 הצורות השונות ושאלנו האם יכול להיות שהלהן אותו שטח אף על פי שהן צורות שונות, ודנו דיון מעניין איך אנו יודעים.
    הילדים חקרו, והדגימו מהצורות של כל אחד והבינו יפה שהשטח לא תלוי בצורה.
    הפעילות חידשה ידע- שטחים שונים, וגם ראו שאף על פי שהשטח דומה לא בהכרח ההיקף גם דומה.
    היה שיח מתמטי – בכל הדגמה דיברו על הצורה שהכינו ודיברו על השטח של הצורה וההיקף. וכמובן שעשו השוואות.
    החלק המשמעותי- שהבאתי את התלמידים לדיון משמעותי והשאלות עזרו לי להוביל את הדיון. וגם וחשוב ביותר שתלמידה שאמרה בתחילת השנה שלא אוהבת מתמטיקה אמרה שהיא מאוד נהנתה מהשיעור-ואפילו למדה משהו! הבנתי שהמחקר שעשתה מירי גולן לגבי האוריגמי ואמרה שמדובר באומנות המעודדת את הילדים לחקור וללמוד את הגאומטריה בצורה כיפית ומשעשעת ובכך לפוגג את הפחד מפני המקצוע- ובחן כך היה עם התלמידה! המוטיבציה שלה עלה וכמו כן ההישגים וההבנה.
    *תלמיד אחד זכר שבכיתה ב’ למדו על שטחים, וחיפשו לאיזה צורה שטח גדול יותר, שמו שקפים הניחו שקף על צורה-אם אחת הצורות מכסה את כל הצורה השנייה זה אומר שהשטח גדול יותר……
    * השתמשתי במילה לחיזוק התלמידים-ביפנית אומרים: איצי באן- שזה אתה אלוף! כל התלמידים בסוף השיעור למדו גם את המילה הזו, והייתה חוויה!
    זאת הפעם הראשונה שאני מלמדת נושא זה בעזרת האוריגמי ונעזרתי באתר ועזר לי מאוד, כדי להכין שיעור חוויתי שהנושא הובן והוטמע בתלמידים.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>