- דף הבית
- שיעורים
- נושאים
- גן גילאים 4-6
- כיתה א
- כיתה ב
- כיתה ג
- כיתה ד
- כיתה ה
- כיתה ו
- חטיבת ביניים
- מצולעים – מרובעים
- מצולעים – בעלי ח צלעות
- מצולעים – משולשים
- גופים – מיון גופים
- גופים – תיבות
- טרנספורמציות – הזזה
- טרנספורמציות – סימטריה סיבובית
- טרנספורמציות – שיקוף
- מדידות – ישרים
- מדידות – זוויות
- מדידות – היקף
- מדידות – נפח
- מדידות – עיגול ומעגל
- מדידות – שטח
- תרגול
- הדרכה
- השתלמויות
- מהאקדמיה
- חנות
- צור קשר
- הרשמה
- כניסה
- English
- العربية
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים ב

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
לחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות, לקפל קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה, אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
משימה בקבוצות: הילדים יניחו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
-
יש לעודד את הילדים לתאר באופן מילולי את הצורה הדמיונית שהם יצרו.
-
מומלץ לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה. למשל אם הם אומרים “הרים”, נשאל היכן קצה ההר? מאיפה אפשר לטפס? וכו’.
-
-
למרות שהילדים יוצרים ביחד, מומלץ שכל ילד יתאר את הצורה שנבנתה לפי הדמיון שלו.
-
חשוב שהילדים יתארו את הצורה על פי דמיונם ולא יחזרו אחרי מה שילד אחר אמר.
-
-
שאלה לדיון: לבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים והצלעות של המשולש.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל את הטיול על הצלע ולעצור בקדקוד הבא (כאשר משנים את הכיוון נוצר קדקוד). כך עד שיחזרו לקדקוד שממנו יצאו בהתחלה.
-
-
פירוק והרכבה: נבקש מכל זוג ילדים להניח את ארבעת המשולשים שלהם ביחד, כך שהצלע של כל משולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ותתקבל צורה חדשה.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
בקשו מהילדים למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שיצרו.
-
-
הילדים ימיינו את מספר הצלעות ומספר הקדקודים וישיימו את המצולע.
אפשר לשאול: על איזו ספרה מרמז המונח משולש? על איזו ספרה מרמז המונח מרובע? וכן הלאה מחומש, משושה…
-
מרובעים: מצולעים בני 4 צלעות (טרפז שווה שוקיים, ריבוע, מלבן, מקבילית).
משולש: מצולע בן 3 צלעות.
מחומש: מצולע בן 5 צלעות.
משושה: מצולע בן 6 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל קדקוד ולפחות בחזרה למשולש הגדול.
-
במהלך הקיפול מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים אל הקדקוד המסומן.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים אל קו הסימטריה לפי המסומן באנימציה.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים אנחנו רואים בנייר המקופל?
-
למרות שניתן לזהות מצולעים כמו מקבילית מומלץ לאפשר לילדים למצוא את המצולעים שהם מזהים ולבחון את מספר הצלעות והקדקודים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס אצבע ולהדק את הקדקוד כפי שמסומן באנימציה.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל, על פי דמיונו ובחירתו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל, על פי דמיונו ובחירתו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל, על פי דמיונו ובחירתו.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
פעילות הבאה מצולעים ג
- נושא הפעילות
מצולעים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר.
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
- מטרות הפעילות
מטרת הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- רצף מומלץ
משולשים א‘ | משולשים ב’ | מצולעים א’ (היכרות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ב’ (היכרות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ג’ | מרובעים א‘ | המודד | מרובעים ב’ – ריבוע | מרובעים ג’ – ריבוע ומלבן | מרובעים ד’ – ריבוע ומלבן שונה ודומה| סימטריה שיקופית א’ (פעילות מקדימה) | סימטריה שיקופית ב‘
- על הפעילות
בפעילות זו שלושה שלבים:
- צורה דמיונית – יצירת צורה דמיונית ממספר משולשים.
- פירוק והרכבה – יצירת משולש גדול משני משולשים קטנים.
- קיפול, זיהוי וחקר המשולש.
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים