- דף הבית
- שיעורים
- נושאים
- גן גילאים 4-6
- כיתה א
- כיתה ב
- כיתה ג
- כיתה ד
- כיתה ה
- כיתה ו
- חטיבת ביניים
- מצולעים – מרובעים
- מצולעים – בעלי ח צלעות
- מצולעים – משולשים
- גופים – מיון גופים
- גופים – תיבות
- טרנספורמציות – הזזה
- טרנספורמציות – סימטריה סיבובית
- טרנספורמציות – שיקוף
- מדידות – ישרים
- מדידות – זוויות
- מדידות – היקף
- מדידות – נפח
- מדידות – עיגול ומעגל
- מדידות – שטח
- תרגול
- הדרכה
- השתלמויות
- מהאקדמיה
- חנות
- צור קשר
- הרשמה
- כניסה
- English
- العربية
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים א

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול.(מצורפת דוגמא כיצד עשוי הילד לקפל משולש בשיעור הראשון, וכיצד בשיעור השמיני).
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
לחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
משימה בקבוצות: הילדים יצמידו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית (מצורפת דוגמא אחת אפשרית מיני רבות).
-
-
עודדו את הילדים לתאר מילולית את הצורה הדמיונית שהם יצרו.
-
מומלץ לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה. למשל אם הם אומרים “הרים”, נשאל היכן קצה ההר? מאיפה אפשר לטפס? וכו’.
-
-
למרות שהילדים יוצרים ביחד מומלץ שכל ילד יתאר את הצורה שיצרו לפי הדמיון שלו.
-
חשוב שילדים יתארו את הצורה על פי דמיונם ולא יאמרו מה שילד אחר אמר קודם.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לבחון: מהו סוג המצולע?
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: הילדים מונים שלושה קדקודים ושלוש צלעות ונותנים את השם לצורה – משולש.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המשולש (קדקוד, צלע, משולש).
-
-
פירוק והרכבה: נבקש מכל ילד להניח את שני המשולשים שלו יחד, כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ותתקבל צורה חדשה.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
נבקש מהילדים למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שהם יצרו.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
הילדים ימיינו את מספר הצלעות ומספר הקדקודים וישיימו את המצולע.
מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים – משולש.
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים (מרובע). המצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (מקבילית). -
ניתן לשאול את הילדים, על איזו ספרה מרמז המונח משולש? על איזו ספרה מרמז המונח מרובע?
-
-
הוראת קיפול: הקפל באחד מהניירות קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים והצלעות של הצורה כולה.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: הילדים מונים חמישה קדקודים וחמש צלעות ונותנים את השם לצורה – מחומש.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע) .
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל צורות בעלות 3 קדקודים ו- 3 צלעות?
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
יש לקשר בין 3 צלעות למילה משולש.
-
-
תשובה: הילדים מונים שלושה קדקודים ושלוש צלעות ונותנים את השם לצורה – משולש.
-
האנימציה מראה רק אחד, אך בצורה יש 4 משולשים.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל צורות בעלות 4 קדקודים ו- 4 צלעות?
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
יש לקשר בין 4 צלעות למילה מרובע.
-
-
תשובה 1: הילדים מונים ארבעה קדקודים וארבע צלעות ונותנים את השם לצורה – מרובע.
-
מצולע זה הוא טרפז ישר זווית. (הגדרה זו היא עבור הגננת בלבד) בשלב הבא נראה מרובע נוסף.
-
-
תשובה 2: הילדים ימנו את הקדקודים והצלעות של מרובע נוסף.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלעות של המצולע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
האנימציה מראה מרובע אחד (ריבוע).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל משולש אחד לאחור.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים ניתן לזהות בנייר המקופל?
-
-
תשובה 1: מצאנו מרובע – מצולע בן 4 צלעות (מלבן).
-
-
תשובה 2: מצאנו משולש, מצולע בן 3 צלעות (משולש).
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל מצולע חדש שלא ראינו עד כה?
-
המצולע החדש הוא משושה.
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלעות של המצולע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: מצאנו משושה -מצולע בן 6 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את האצבעות אל הכיס שנוצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקרניים כלפיי חוץ.
-
רצוי לאפשר לילדים לקבוע מהי התוצאה הסופית לפי דמיונם.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
המלצה להמשך פעילות בנושא המצולעים
-
-
המלצה להמשך פעילות בנושא המצולעים
-
-
המלצה להמשך פעילות בנושא המצולעים.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
- נושא הפעילות
מצולעים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נכיר את שלבי הקיפול והחקר, כולל מתודות והמלצות.
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
- מטרות הפעילות
מטרת הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- רצף מומלץ
משולשים א‘ | משולשים ב‘ | מצולעים א’ (היכרות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ב’ (היכרות גלובלית בגן הילדים) | מצולעים ג’ | מרובעים א‘ | המודד | מרובעים ב’ – ריבוע | מרובעים ג’ – ריבוע ומלבן | מרובעים ד’ – ריבוע ומלבן שונה ודומה| סימטריה שיקופית א’ (פעילות מקדימה) | סימטריה שיקופית ב’
- על הפעילות
בפעילות זו שלושה שלבים:
- צורה דמיונית – יצירת צורה דמיונית ממספר משולשים.
- פירוק והרכבה – יצירת משולש גדול משני משולשים קטנים.
- קיפול, זיהוי וחקר המשולש.
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
ליליה שפראן
ינואר 6, 2018בעקבות השיעור שהיה בפעם אחרונה. לקחתי את הידע על הקיפול ובצעתי אותו בגן. ראיתי שלילדי גן חובה היה קצת קשה לבצע את הקיפול. שלב ראשון ליצור משולש מריבוע כולם הצליחו בלי בעיה. קיפול שני ליצור משולש קטן יותר מהמשולש הראשון גם לא הייתה בעיה. כאשר הגעתי לשלב להביא את הקדקודים לקו סימטריה לילדים היה קשה לבצע. ומאותו שלב הם כבר התקשו להבין איך לקפל.
בכל שלב של קיפול מנינו את מספר המשולשים שנוצר. היה שלב שבו הם אמרו שנוצר בית מקיפול נייר ומעטפה. בשלב אחרון כאשר הצעתי להם לקשט ולצייר עשו באהבה ובשמחה. קשטו בני צידי הקיפול וילד אחד הציג את ההעבודה שלו עם נפח.