- דף הבית
- שיעורים
- נושאים
- גן גילאים 4-6
- כיתה א
- כיתה ב
- כיתה ג
- כיתה ד
- כיתה ה
- כיתה ו
- חטיבת ביניים
- מצולעים – מרובעים
- מצולעים – בעלי ח צלעות
- מצולעים – משולשים
- גופים – מיון גופים
- גופים – תיבות
- טרנספורמציות – הזזה
- טרנספורמציות – סימטריה סיבובית
- טרנספורמציות – שיקוף
- מדידות – ישרים
- מדידות – זוויות
- מדידות – היקף
- מדידות – נפח
- מדידות – עיגול ומעגל
- מדידות – שטח
- תרגול
- הדרכה
- השתלמויות
- מהאקדמיה
- חנות
- צור קשר
- הרשמה
- כניסה
- English
- العربية
מצולעים (הכירות גלובלית ) פירוק והרכבה – הכנה לגננת

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
באוריגאמטריה כל ילד מקבל ריבוע צבעוני.
-
יש לפרוס את המניפה ולחלק לכל תלמיד שני ניירות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע הזה? נמקו.
-
בתקופת הגן המיון יע
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
המיון הראשוני בגן יהיה על פי מספר הצלעות והקדקודים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הקדקוד הנגדי בשני הניירות שקיבלתם.
-
במהלך הקיפולים מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו משולש.
למשולש יש 3 קדקודים ו- 3 צלעות.
-
המיון הראשוני בגן יהיה על פי מספר הצלעות והקדקודים.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים באופנים שונים ובחנו, אילו סוגי מצולעים קיבלתם? נמקו.
-
יש לציין בפני התלמידים כי עליהם להקפיד להצמיד צלע קצרה לצלע קצרה וצלע ארוכה לצלע ארוכה.
מומלץ לא להצמיד צלע קצרה לצלע ארוכה.
-
-
תשובה: מהצמדת 2 משולשים קיבלנו:
מצולע בעל 4 צלעות בשם מקבילית,
מצולע בעל 3 צלעות בשם משולש
ומצולע בעל 4 צלעות בשם ריבוע.
-
המיון הראשוני בגן יהיה על פי מספר הצלעות והקדקודים.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מצולעים יתקבלו מהצמדת 3 משולשים? נמקו.
-
יש לבקש מהתלמידים לעבוד בזוגות על מנת ליצור את המצולעים.
-
-
תשובה: מהצמדת שלושה משולשים יצרנו:
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא טרפז שווה שוקיים,
מצולע בעל 4 צלעות הנקרא טרפז ישר זווית
ומחומש בעל 5 צלעות הנקרא מחומש.
-
המיון הראשוני בגן יהיה על פי מספר הצלעות והקדקודים.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מצולעים יתקבלו מהצמדת 4 משולשים? נמקו.
-
המיון הראשוני בגן יהיה על פי מספר הצלעות והקדקודים.
-
-
תשובה: מהצמדת ארבעה משולשים קיבלנו:
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא טרפז שווה שוקיים,
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא ריבוע,
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא מלבן,
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא מקבילית
ומצולע בעל 3 צלעות הנקרא משולש.
-
-
שאלה לדיון: במה שונים המצולעים הבאים? נמקו.
-
פעילות זו היא אחת מהפעילויות לפיתוח תובנה גאומטרית. על כן – שאלה זו והבאות אחריה יופיעו ללא תשובה באנימציה, בכדי לאפשר לילדים ליצור את המצולעים הללו בעצמם, תוך התייחסות לדומה ולשונה ביניהם.
-
-
שאלה לדיון: במה דומים המצולעים הבאים? נמקו.
-
חיפוש קשרים מתוך דרכים לפיתוח תובנות ולפתרון בעיות גאומטריות: לדוגמה, חפיפה ודמיון בתוך ובין צורות בכל הממדים תוך שאילתות כגון
“במה הצורות דומות?”
“באילו אופנים או תכונות הן דומות?”
“באילו אופנים הצורות שונות?”
“מה עליי לעשות לצורה אחת על מנת שתהיה דומה לצורה אחרת?”
-
-
שאלה לדיון: במה שונים המצולעים הבאים? נמקו.
-
-
את היתרונות בפעילות חקר ניתן לראות בדוגמא זו: לאחר פעילות בנושא מרובעים באוריגאמטריה, הגננת הבחינה כי הילדים ניסו ליצור מצולעים באמצעות גופם.
-
-
www.origametria.co.il
- על הפעילות
בפעילויות של פירוק והרכבה ניצור מצולעים שונים בעזרת קיפולי נייר. בהצמדת המשולשים נקבל מצולעים חדשים. עצם הבנייה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע. דרך התשובות של הילדים לשאלות, ניתן להיווכח ביתרונות של פעילויות אלו להתפתחות החשיבה וההסקה הגאומטרית.
- ציוני דרך לפי כיתות