מכללת אורנים

יחידת נפח מקובלת

יחידת נפח מקובלת

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים יכירו את נושא הנפח.

    התלמידים יכירו את הקובייה כיחידת מידה של נפח.

    התלמידים ייווכחו שמידה אחת (למשל: גובה) של גוף אינה קובעת חד משמעית את נפחו.

    התלמידים יבצעו פעילויות שיבהירו את שימור הנפח.

     

  • שם הדגם
  • מבנים בנויים מיחידת נפח מקובלת.

    מספר סידורי: 3020

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יקפלו קוביות בשני גדלים ויתנסו במילוי קופסה בעזרת הקוביות בשני גדלים. ילמדו שמידת הנפח של הקופסה תלוי בגודל של הקובייה שנבחר כמידת יחידת נפח. במדידת גובה של מבנים שנבנו יבינו שמידת הגובה אינה מספיקה לקבוע את הנפח של כל מבנה מאחר שבבניית המבנים השתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל. בהמשך ילמדו על הצורך של שלושה ממדים של תיבה על מנת לקבוע את נפח התיבה. בפעילות של בנייה יבינו את המושג של שימור הנפח מאחר שהשתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל על אף שהמבנים נראים שונים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)

מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
    • התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
    • התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
    • התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).

     

  • שם הדגם
  • ציפור זוויות.

    מספר סידורי: 4024

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ישרים מאונכים וצלעות מאונכות

ישרים מאונכים וצלעות מאונכות

  • מטרת הפעילות
    • התלמידים יכירו את התכונות של הישרים המאונכים והצלעות המאונכות.
    • התלמידים ישוו בין זוויות לפי גודלן.
    • התלמידים יחקרו זוויות בדרך להסקת מסקנות, האם הישרים מאונכים והאם הצלעות מאונכות.

     

  • שם הדגם
  • קופסה לסוכריות

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה יבחנו התלמידים סוגים שונים של ישרים נחתכים, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.


    משך זמן פעילות מומלץ
    :45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • זווית, זווית ישרה, ריבוע, מחומש.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

השוואת שטחים במצולעים

השוואת שטחים במצולעים

  • מטרת הפעילות
    • הכנת התלמידים לקראת נושא המדידות.
    • השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
    • השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
  • שם הדגם
  • סימניה לספר

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.

    במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קו השיקוף 2/2

קו השיקוף 2/2

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יצורו צורות בשיקוף על ידי פעילות בקיפולי נייר.
    • התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
    • התלמידים יגלו את תכונות השיקוף בתהליך קיפול הדגם.
    • התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
  • שם הדגם
  • לב השיקוף

    מספר סידורי: 1011

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יחקרו את  קווי השיקוף.

    בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי הסימטריה על ידי קיפול ונבדוק האם חלק אחד מכסה את החלק השני.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת מצולעים

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קו השיקוף 1/2

קו השיקוף 1/2

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
    • התלמידים יגלו את תכונות השיקוף.
    • התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
  • שם הדגם
  • ללא דגם (שיעור הכנה).

    מספר סידורי: 1010

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • שיעור זה מקנה את הידע הראשוני בנושא הסימטריה (שיקוף). השיעור ללא דגם סופי והוא פעילות הכנה לשיעור הבא בנושא: לב הסימטריה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מצולעים

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

הגופים הנקראים פאונים- שיעור חזרה

הגופים הנקראים פאונים- שיעור חזרה

  • מטרות הפעילות
  • סיכום מושג הפאון כגוף תלת ממדי הבנוי ממצולעים בלבד.

    שיעור הכנה לפני נושא הגופים.

  • שם הדגם
  • ללא דגם – שיעור סיכום

    מספר סידורי: 4009

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בפעילות זו נכיר גופים שונים, נחקור ונמיין את הגופים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מצולעים, פירמידה, מנסרות ותיבות.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

גופים – תיבה ומנסרות מרובעות

גופים – תיבה ומנסרות מרובעות

  • מטרות הפעילות
  • הכרת תיבה שהיא גם מנסרה מרובעת.

    התבוננות במנסרה, ובתיבה כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.

    זיהוי וחקר התיבה, מעטפת המנסרה ומעטפת התיבה.

  • שם הדגם
  • מנסרה מרובעת.

  • יוצרת הדגם
  • מיוקי קוואמורה – יפן
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • למנסרה ישרה שני בסיסים שהם מצולעים חופפים. מעטפת של מנסרה ישרה בנויה ממלבנים. למנסרה מרובעת יש שני בסיסיים שהם מרובעים. מנסרה מרובעת עם בסיסים שהם מלבנים כוללים: קובייה ותיבה.

    בשיעור זה אנו מתמקדים בהכרת המעטפת והפריסה של התיבה.

    כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא מנסרות ותיבות מהבית. ולמיין את המנסרות.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.

    מידע למורה- המלצה למיון גופים:

    א. פאון לעומת לא פאון.

    ב. פאונים שהם מנסרות ופאונים שאינם מנסרות.

    ג. מנסרות ישרות לעומת מנסרות לא ישרות.

    ד. מנסרות ישרות המקבלים את השם לפי הבסיס בצורת משולש, מרובע, מחומש, וכו’

    ה. מקרים פרטיים של מנסרות מרובעות שהן תיבה וקובייה.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קובייה

קובייה

  • מטרת הפעילות
    • התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
    • התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
    • התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
  • שם הדגם
  • קובייה

    מספר סידורי: 6000/1

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קוביית ג’קסון

קוביית ג’קסון

  • מטרות הפעילות
  • בניית קובייה יחודית ולא רק על ידי פריסה עם שישה ריבועים חופפים.

     

  • שם הדגם
  • קוביית ג’קסון

    מספר סידורי: 6000/2

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים יצרו קובייה ויכירו את המבנה של הקובייה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מרובעים.

נושאים: מכללת אורנים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה