השוואת שטחים

מדידות אורך ביחידות מידה שרירותיות וביחידות מידה סטנדרטיות

מדידות אורך ביחידות מידה שרירותיות וביחידות מידה סטנדרטיות

  • מטרות הפעילות  
    • התלמידים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה של אורכים והשוואה באמצעות מתווך.
    • התלמידים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
    • מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד המשובץ.
  • שם הדגם
  • מתקן לעפרונות

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • התלמידים יצרו את המודד החלק והמודד המשובץ ויבחנו את המודד את היקף וגובה השולחן בכיתה. בהמשך התלמידים יעבדו בזוגות ויצרו מודד ארוך  ויבחנו את ההבדל בין יחידות המידה. ולסיום יבחנו שני אוביקטים וימדדו אותם בעזרת יחידת מידה זהה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

השוואת שטחים במצולעים

השוואת שטחים במצולעים

  • מטרת הפעילות
    • הכנת התלמידים לקראת נושא המדידות.
    • השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
    • השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
  • שם הדגם
  • סימניה לספר

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה 

    התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.

    במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

נוסחאות שטח והיקף מלבן

נוסחאות שטח והיקף מלבן

  • מטרת הפעילות
    • התלמיד יכיר את יחידות המידה הסטנדרטיות סמ”ר ומ”ר וישתמש בהן למדידת שטחים.
    • התלמיד יכיר את נוסחאות השטח וההיקף של מלבן וישתמש בהן לחישוב היקפים ושטחים של צורות הניתנות לפירוק למלבנים.
    • .התלמיד ישתמש בנוסחאות לחישובי שטח והיקף של צורות שניתנות לפירוק למלבנים.
    • התלמיד יעסוק בחישובי שטח במצבים מציאותיים.
    • התלמיד ימצא שטח מרבי של מלבן בעל היקף נתון.
  • שם הדגם
  • כלבלב על גדר

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה 

    התלמידים יקבלו שני דפים משובצים ויחלקו את הדף לארבעה מצולעים ששלושה מהם הם מלבנים בעלי שטח של 36 סמ”ר. כשאורכי הצלעות הסמוכות שונות. בסוף הפעילות יתקבל כלבלב על גדר שמורכב מיחידות שטח זהות, אך בעלות צורה שונה.

    משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חלק מהשלם -1/2

חלק מהשלם -1/2

  • מטרת הפעילות
    • הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
    • הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
    • הכרת השבר כחלק מהשלם.
    • פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
  • שם הדגם
  • ללא דגם

    בשיעור זה התלמידים יכינו את הקיפולים. ובשיעור הבא יקפלו מהם  הדגם של עץ.

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה

    שיעור 1 מתוך 2

    התלמידים יקפלו  5 דפים בגדלים שונים ובכל שלב יחקרו את החלקים מתוך השלם לאחר פעילויות של קיפול כשהשלם הוא בגדלים שונים.

    פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.

     

     

  • ציוני דרך
  • כיתה ג -עמוד 26

    כיתה ד – עמוד 1

    מילון מונחים בגאומטריה

    הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:

    1. קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
    2. החלקים לא חייבים להיות חופפים.
    3. כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
    4. חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
    5. כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
    6. השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול יותר משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.

     

     

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

   

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קובייה

קובייה

  • מטרת הפעילות
    • התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
    • התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
    • התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
  • שם הדגם
  • קובייה

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה 

    התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.



    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/3

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/3

  • מטרות הפעילות  
    • התלמידים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה של אורכים והשוואה באמצעות מתווך.
    • התלמידים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
    • מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד.
  • שם הדגם
  • נחש על אצבע

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה 

    התלמידים יצרו את המודד ויבחנו את המודד את היקף וגובה השולחן בכיתה. בהמשך התלמידים יעבדו בזוגות ויצרו מודד ארוך  ויבחנו את ההבדל בין יחידות המידה. ולסיום יבחנו שני אוביקטים וימדדו אותם בעזרת יחידת מידה זהה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • תכנית לימודים
  • כיתה ב – עמוד 35

     מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.

    מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חלק מהשלם 2/2

חלק מהשלם 2/2

  • מטרת הפעילות
    • הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
    • הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
    • הכרת השבר כחלק מהשלם.
    • פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
    • זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
  • שם הדגם
  • עץ.

  • על השיעור
  • שיעור 2 מתוך 2

    התלמידים יקפלו  5 דפים בגדלים שונים ובכל שלב יחקרו את החלקים מתוך השלם. כשהשלם בגדלים שונים.

    פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.

    .

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ציוני דרך
  • כיתה ג -עמוד 26

    כיתה ד – עמוד 1

    מילון מונחים בגאומטריה

    הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:

    1. קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
    2. החלקים לא חייבים להיות חופפים.
    3. כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
    4. חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
    5. כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
    6. השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/2

מדידות – השוואה ישירה והשוואה באמצעות מתווך 1/2

  • מטרות הפעילות  
    • התלמידים יחקרו ויגלו מדידות באמצעות השוואה ישירה של אורכים והשוואה באמצעות מתווך.
    • התלמידים יבחנו יחידות מדידה באוביקט מסוים.
    • מדידות אורכי קטעים ביחידות מידה שרירותיות כמו המודד.
  • שם הדגם
  • נחש על אצבע

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה 

    התלמידים יצרו את המודד ויבחנו את המודד את היקף וגובה השולחן בכיתה. בהמשך יבחנו שני אוביקטים וימדדו אותם בעזרת יחידת מידה זהה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • תכנית לימודים
  • כיתה א’ – עמוד 17

     מדידה ישירה: משמעותה היא שניתן להצמיד 2 עצמים אחד צמוד לשני.

    מדידה על ידי מתווך: מדידה על ידי המודד.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

השוואת שטחים במצולעים  (יחידת מדידת שטח)  2/3

השוואת שטחים במצולעים (יחידת מדידת שטח) 2/3

  • מטרת הפעילות
    • הכרת המושג יחידת מדידת שטח.
    • התנסות במדידת שטח באמצעות יחידות מדידה שונות ואוביקטים בגדלים שונים.
    • השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
  • שם הדגם
  • ללא דגם (יצירת יחידות מדידת שטח שכדאי לשמור בתקייה בדומה למודד)

  • שם היוצר/ת
  • פול ג’קסון ומירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה 

    התלמידים יקפלו שתי יחידות מדידה ויבחנו את מידת השטח של מחברת, וספר באמצעות מתווך. (באמצעות יחידות מדידת שטח שיצרנו)

    התלמידים ישוו שני אוביקטים באמצעות אותה יחידת מדידת שטח, וילמדו להתאים את יחידות מדידת שטח לגודל האוביקט הנמדד.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

השוואת שטחים במצולעים 3/3

השוואת שטחים במצולעים 3/3

  • מטרת הפעילות
    • הכרת מושג של מדידת שטח על ידי השוואה ישירה של שטחים.
    • השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
    • השוואת שטחים באמצעים מתווכים.
    • השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
  • שם הדגם
  • סימניה לספר

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • פעילות בהרצה 

    התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.

    התלמידים ילמדו לחשב שטח מלבן שאורכי צלעותיו הם מספרים שלמים.

    במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: מדידות > השוואת שטחים

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה