כיתה ה

הריבוע ותכונותיו

הריבוע ותכונותיו

  • מטרת הפעילות
    • התלמיד יסכם את התכונות המיוחדות של הריבוע.
  • שם הדגם
  • קופסה מעוצבת

  • שם היוצר/ת
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יחקרו בעזרת קיפולים את התכונות של אלכסוני הריבוע (מאונכות וחציית זוויות הקדקודים)  וגם יחזרו על מקבילות הצלעות הנגדיות בריבוע וקווי הסימטריה השיקופית של הריבוע.

    משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

סיכום מרובעים וסוגי משולשים – ספארי של נייר

סיכום מרובעים וסוגי משולשים – ספארי של נייר

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים ייחקרו ויזהו מרובעים, בדגש על חקר הדלתון והטרפז.
    • התלמידיםיחקרו ויזהו סוגי משולשים.
  • שם הדגם
  • פילפילון

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על הפעילות
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו התלמידים יזהו, יחקרו את הדלתון וסוגי משולשים.

     

     

  • משך זמן הפעילות
  • משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קוביית ג’קסון

קוביית ג’קסון

  • מטרות הפעילות
  • בניית קובייה יחודית ולא רק על ידי פריסה עם שישה ריבועים חופפים..

     

  • שם הדגם
  • קובייה

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים יצרו קובייה ויכירו את המבנה של הקובייה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מרובעים.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)

מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
    • התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
    • התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
    • התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).

     

  • שם הדגם
  • ציפור זוויות.

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קו השיקוף 2/2

קו השיקוף 2/2

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יצורו צורות בשיקוף על ידי פעילות בקיפולי נייר.
    • התלמידים יזהו האם שתי צורות מתקבלות זו מזו בשיקוף.
    • התלמידים יגלו את תכונות השיקוף בתהליך קיפול הדגם.
    • התלמידים ימצאו את מקומו של קו השיקוף.
  • שם הדגם
  • לב השיקוף

    מספר סידורי: 1012

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יחקרו את  קווי השיקוף.

    בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו נבחן את קווי השיקוף על ידי קיפול ונבדוק האם חלק אחד מכסה את החלק השני.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת מצולעים

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חקר מעטפת פירמידה משולשת

חקר מעטפת פירמידה משולשת

  • מטרות הפעילות
  • הכרת הפירמידה:

    • התבוננות בפירמידה ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
    • זיהוי וחקר הפירמידה, ומעטפת הפירמידה.
  • שם הדגם
  • מעטפת פירמידה משולשת.

    מספר סידורי: 444

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • על פי תכנית הלימודים נושא הפירמידה נלמד בכיתה ב ובכיתה ו

    אף על פי כן אנו מצרפים את שיעור הפירמידות גם לכיתות ג, ד,ה בשל חג הפסח.

    מומלץ ללמד לקראת פסח.

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו מעטפת פירמידה משולשת, יחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת. התלמידים יבחינו בין פאון בצורת פירמידה משולשת לבין מעטפת הפירמידה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מצולעים, משולשים.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קובייה

קובייה

  • מטרת הפעילות
    • התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
    • התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
    • התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
  • שם הדגם
  • קובייה

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ריצוף בריבועים  1/6

ריצוף בריבועים 1/6

  • מטרות הפעילות
  • מצולעים חופפים משוכללים – בצורת ריבוע

    • התלמידים יקפלו ריבועים וירצפו איתם.
    • הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
    • בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של הריבועים  הנפגשים בנקודה המשותפת הוא תמיד 360°.

     

     

  • שם הדגם
  • ריצוף בריבועים.

  • רצף מומלץ
  • הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:

    1. ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
    2. ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
  • על השיעור
  • התלמידים ירצפו בריבוע יחקרו ויעמיקו בתכונות של הריבוע.

    התלמידים יגלו שסביב לקדקוד משותף  לארבעה ריבועים סכום הזוויות הוא 360°.

    התלמידים יגלו שסביב לנקודה משותפת לשלושה ריבועים כאשר צלע של ריבוע שלישי מונח על קדקוד של שני ריבועים אחרים, סכום הזוויות הוא 360°.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
    • הכרה וחקר מצולע משוכלל  שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
    • הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ריצוף במלבנים  2/6

ריצוף במלבנים 2/6

  • מטרות הפעילות
  • מצולעים חופפים משוכללים – בצורת ריבוע

    • התלמידים יקפלו ריבועים וירצפו איתם.
    • הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
    • בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של הריבועים  הנפגשים בנקודה המשותפת הוא תמיד 360°.

     

     

  • שם הדגם
  • ריצוף בריבועים.

  • רצף מומלץ
  • הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:

    1. ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
    2. ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
  • על השיעור
  • התלמידים ירצפו בריבוע יחקרו ויעמיקו בתכונות של הריבוע.

    התלמידים יגלו שסביב לקדקוד משותף  לארבעה ריבועים סכום הזוויות הוא 360°.

    התלמידים יגלו שסביב לנקודה משותפת לשלושה ריבועים כאשר צלע של ריבוע שלישי מונח על קדקוד של שני ריבועים אחרים, סכום הזוויות הוא 360°.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
    • הכרה וחקר מצולע משוכלל  שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
    • הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ריצוף במשולש שווה צלעות  3/6

ריצוף במשולש שווה צלעות 3/6

  • מטרות הפעילות
  • מצולעים חופפים משוכללים -משולש שווה צלעות

    • התלמידים יקפלו משולש שווה צלעות וירצפו איתו
    • הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
    • בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של המצולעים הנפגשים בקדקוד משותף הוא תמיד 360°.

     

     

  • שם הדגם
  • ריצוף במשולש שווה צלעות.

  • רצף מומלץ
  • הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:

    1. ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
    2. ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
  • על השיעור
  • התלמידים ירצפו במשולש שווה צלעות, יחקרו ויעמיקו בתכונות המשולש שווה הצלעות.

    ריצוף של משולש שווה צלעות משוכלל  יגלה לתלמידים שסכום הזוויות הפנימיות של כל הצורות סביב הקדקוד המשותף הם 360°

    מחברים 6 משולשים שווה צלעות על מנת להרכיב משושה משוכלל וניתן לרצף  את כל השטח. עם המשושה

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
    • הכרה וחקר מצולע משוכלל  שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
    • הכרת משולש שווה צלעות גודל כל זווית הוא 60°.
נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה