כיתה ה

מדידות – שטח המשולש 3/9

מדידות – שטח המשולש 3/9

  • מטרות הפעילות
  • חישוב שטח של משולש לפי נוסחה.

  • שם הדגם
  • אין דגם

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד קודם את השיעורים גובה במשולש 1/3, 2/3, 3/3

     

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים ילמדו על הקשר בין שטח משולש ושטח מלבן המקיף את המשולש עם צלע משותף וגובה זהה.

  • ידע נדרש
  • חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות והכרת מושג של גובה במשולשים ישרי זווית, חדי זווית וקהה זווית.

  • חומרים
  • המלצה לחלק לתלמיד 6 דפים עם רשת נקודות . (כל 4 נקודות 1 סמ”ר)

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מדידות – שטח המלבן 4/9

מדידות – שטח המלבן 4/9

  • מטרות הפעילות
  • להרחיב את הקשר בין היקף ושטח של מלבן.

  • שם הדגם
  • אין דגם

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד קודם את השיעור מדידות -שטח המלבן 1/3

     

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים ילמדו לתכנן צורות מלבן על רשת נקודות לפי נתונים שונים.

     

  • ידע נדרש
  • חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות.

  • חומרים
  • המלצה לחלק  כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מדידות – שטח צורות מורכבות – מלבן ומשולש  5/9

מדידות – שטח צורות מורכבות – מלבן ומשולש 5/9

  • מטרות הפעילות
  • חישוב שטח של מצולעים מורכבים ממלבנים ומשולשים והכרת שתי שיטות לחישוב השטח.

  • שם הדגם
  • אין דגם

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד קודם את שיעורי מדידות שטח מלבן ושטח משולש.

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים ילמדו לחשב שטח של מצולעים מורכבים ממלבנים ומשולשים על ידי חלוקה פנימית של המצולע וגם על ידי שימוש שטח המלבן המקיף את המצולע..

     

  • ידע נדרש
  • חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות. חישוב שטח של משולש כחצי השטח של מלבן המקיף אותו עם צלע משותפת וגובה זהה.

  • חומרים
  • המלצה לחלק  כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

מדידות – שטח המקבילית  6/9

מדידות – שטח המקבילית 6/9

  • מטרות הפעילות
  • להרחיב את הקשר בין היקף ושטח של מלבן.

  • שם הדגם
  • אין דגם

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד קודם את השיעור מדידות -שטח המלבן 1/3

     

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים ילמדו לתכנן צורות מלבן על רשת נקודות לפי נתונים שונים.

     

  • ידע נדרש
  • חישוב שטח של מלבן כמכפלת אורכי צלעות של שתי צלעות סמוכות.

  • חומרים
  • המלצה לחלק  כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חקר הגובה במלבן ובמקבילית

חקר הגובה במלבן ובמקבילית

  • מטרות הפעילות
  • •התלמידים יעסקו בבנייה של גבהים במקביליות ובמלבנים ובזיהויים.

    •התלמידים  יבחנו את המושג גובה, קדקוד וצלע שממול.

    התלמידים יתנסו בפעילויות המבהירות את הקשר שבין שטח המלבן
    לבין שטח המקבילית.

  • שם הדגם
  • מטוס

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יצרו שני טרפזים ישרי זווית ובפירוק והרכבה יבחנו את הגובה במקבילית ובמלבן.

    בסוף השיעור יתקבל מטוס.

    משך זמן פעילות המומלץ: 90 דקות (שיעור כפול)

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת מצולעים, ישרים מאונכים וזוויות.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

יחידת נפח מקובלת

יחידת נפח מקובלת

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים יכירו את נושא הנפח.

    התלמידים יכירו את הקובייה כיחידת מידה של נפח.

    התלמידים ייווכחו שמידה אחת (למשל: גובה) של גוף אינה קובעת חד משמעית את נפחו.

    התלמידים יבצעו פעילויות שיבהירו את שימור הנפח.

     

  • שם הדגם
  • מבנים בנויים מיחידת נפח מקובלת.

    מספר סידורי: 3020

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יקפלו קוביות בשני גדלים ויתנסו במילוי קופסה בעזרת הקוביות בשני גדלים. ילמדו שמידת הנפח של הקופסה תלוי בגודל של הקובייה שנבחר כמידת יחידת נפח. במדידת גובה של מבנים שנבנו יבינו שמידת הגובה אינה מספיקה לקבוע את הנפח של כל מבנה מאחר שבבניית המבנים השתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל. בהמשך ילמדו על הצורך של שלושה ממדים של תיבה על מנת לקבוע את נפח התיבה. בפעילות של בנייה יבינו את המושג של שימור הנפח מאחר שהשתמשו באותה כמות של קוביות מאותו גודל על אף שהמבנים נראים שונים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

גובה במלבן ובמקבילית

גובה במלבן ובמקבילית

  • מטרות הפעילות
  • •התלמידים יעסקו בבנייה של גבהים במקביליות, במלבנים ובזיהויים.

    •התלמידים יבחנו את המושג גובה, קדקוד וצלע שממול.

     

  • שם הדגם
  • מטוס

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יצרו שני טרפזים ישרי זווית ובפירוק והרכבה יבחנו את הגובה במקבילית ובמלבן.  בסוף השיעור יתקבל מטוס.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת מצולעים, ישרים מאונכים וזוויות.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ישרים מקבילים ומאונכים  1/2

ישרים מקבילים ומאונכים 1/2

  • מטרות הפעילות
  • התלמידים יזהו במהלך הקיפולים מצבים שבהם יש מקבילות או מאונכות בין הקטעים.

  • שם הדגם
  • ללא דגם.

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • זהו שיעור הכנה לפני השיעור ישרים מקבילים (דגם השמלה). במהלך קיפול הדגם בשיעור זה, התלמידים חוקרים ובוחנים ישרים מאונכים וישרים מקבילים המתהווים במהלך הקיפול. השיעור נותן לתלמיד כלים לבחינת הישרים המקבילים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • זווית, זווית ישרה, ריבוע.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

ישרים מקבילים ומאונכים 2/2

ישרים מקבילים ומאונכים 2/2

  • מטרות השיעור
  • התלמידים יזהו במהלך הקיפולים ישרים המאונכים זה לזה וישרים המקבילים זה לזה.

  • שם הדגם
  • שמלה

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (ובהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • זהו שיעור המשך לשיעור ישרים מקבילים 1/2 פעילות הכנה. בשיעור זה התלמידים יבחנו סוגים שונים של ישרים – מקבילים ומאונכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • זווית, זווית ישרה, ריבוע.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חקר המרובעים (ריבוע, דלתון, מעוין ומקבילית)

חקר המרובעים (ריבוע, דלתון, מעוין ומקבילית)

  • מטרות השיעור
  • התלמידים יחקרו את התכונות של הריבוע, המלבן, הדלתון, המעוין והטרפז.

    התלמידים יחקרו את המרובעים: ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.

     

  • שם הדגם
  • ציפור ארנבת

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בפעילות זו התלמידים יחקרו את המרובעים שלהם שתי זוגות של צלעות מקבילות. ריבוע, מעוין ודלתון. ומרובע שלו זוג אחד של צלעות מקבילות, הטרפז. ויבחנו את האלכסונים והישרים המאונכים במרובעים. ובסוף הפעילויות יצרו ציפור שהיא גם ארנבת.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • ישרים מקבילים, ישרים מאונכים, זוויות.

נושאים: כיתות > כיתה ה

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה