כיתה ד

סימטריה במשולשים

סימטריה במשולשים

  • מטרות הפעילות
    • התלמידים יחקרו ויזהו את קווי הסימטריה השיקופית במשולש שווה צלעות.
    • התלמידים יחקרו את מרכז הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.
  • שם הדגם
  • ציפור מנפנפת

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).

  • על השיעור
  • בשיעור זה התלמידים יחקרו משולש שווה צלעות ותכונת הסימטריה השיקופית של משולש זה. התלמידים יגלו שיש שלושה קווי סימטריה שיקופית במשולש שווה צלעות הנפגשים בנקודה המרכזית של הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.

    • שימו לב ישנם קיפולים בשיעור זה הדורשים מיומנות קיפול ולכן מומלץ ללמד את השיעור לאחר שהתלמידים קיפלו והתנסו בשיעורי אוריגאמטריה נוספים.
  • ידע נדרש
  • הכרת המושגים: קו סימטריה שיקופית, משולש שווה צלעות.

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

דגל ומגן דוד

דגל ומגן דוד

  • פעילות מומלצת ליום העצמאות
  • מטרות הפעילות
  • התלמידים יצרו מגן דוד ויכירו את התכונות של משולש שווה צלעות.

    התלמידים יצרו דגל ויבחנו את המרובעים.

  • שם הדגם
  • מגן דוד, דגל

  • יוצר/ת הדגם
  • פול ג’קסון

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • הפעילות מתאימה ליום העצמאות.

    במהלך הפעילות ניצור משולש שווה צלעות ונקפל את המגן דוד.

    התלמידים יבחנו את המרובעים ויקפלו את הדגל.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • משולשים, מצולעים, מרובעים.

  • חומרים
  •  נייר אוריגאמי,דבק,  מספריים ונייר בגודל A4

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

השוואת שטחים במצולעים

השוואת שטחים במצולעים

  • מטרת הפעילות
    • הכנת התלמידים לקראת נושא המדידות.
    • השוואת שטחים על ידי כיסוי ופירוק.
    • השוואת שטחים של צורות מורכבות על ידי חלוקתם.
  • שם הדגם
  • סימניה לספר

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים ילמדו שצורות שוות שטח אינן בהכרח שוות היקף.

    במהלך השיעור התלמידים יקפלו את הנייר לצורות שונות ויבחנו את המידות והצורות השונות. בסוף השיעור הילדים יגיעו למסקנה שמידת השטחים אינה תלויה בצורתה. התלמידים יעבדו בזוגות וגם בקבוצות. ובסוף הפעילות תתקבלנה סימניות לספר.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

נוסחאות שטח והיקף מלבן

נוסחאות שטח והיקף מלבן

  • מטרת הפעילות
    • התלמיד יכיר את יחידות המידה הסטנדרטיות סמ”ר ומ”ר וישתמש בהן למדידת שטחים.
    • התלמיד יכיר את נוסחאות השטח וההיקף של מלבן וישתמש בהן לחישוב היקפים ושטחים של צורות הניתנות לפירוק למלבנים.
    • .התלמיד ישתמש בנוסחאות לחישובי שטח והיקף של צורות שניתנות לפירוק למלבנים.
    • התלמיד יעסוק בחישובי שטח במצבים מציאותיים.
    • התלמיד ימצא שטח מרבי של מלבן בעל היקף נתון.
  • שם הדגם
  • כלבלב על גדר

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יקבלו שני דפים משובצים ויחלקו את הדף לארבעה מצולעים ששלושה מהם הם מלבנים בעלי שטח של 36 סמ”ר. כשאורכי הצלעות הסמוכות שונות. בסוף הפעילות יתקבל כלבלב על גדר שמורכב מיחידות שטח זהות, אך בעלות צורה שונה.

    משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

קובייה

קובייה

  • מטרת הפעילות
    • התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
    • התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
    • התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
  • שם הדגם
  • קובייה

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההקיף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חלק מהשלם -1/2

חלק מהשלם -1/2

  • מטרת הפעילות
    • הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
    • הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
    • הכרת השבר כחלק מהשלם.
    • פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
  • שם הדגם
  • ללא דגם

    בשיעור זה התלמידים יכינו את הקיפולים. ובשיעור הבא יקפלו מהם  הדגם של עץ.

  • על השיעור
  • שיעור 1 מתוך 2

    התלמידים יקפלו  5 דפים בגדלים שונים ובכל שלב יחקרו את החלקים מתוך השלם לאחר פעילויות של קיפול כשהשלם הוא בגדלים שונים.

    פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.

     

     

  • ציוני דרך
  • כיתה ג -עמוד 26

    כיתה ד – עמוד 1

    מילון מונחים בגאומטריה

    הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:

    1. קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
    2. החלקים לא חייבים להיות חופפים.
    3. כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
    4. חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
    5. כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
    6. השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול יותר משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.

     

     

נושאים: כיתות > כיתה ד

   

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

חלק מהשלם 2/2

חלק מהשלם 2/2

  • מטרת הפעילות
    • הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
    • הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
    • הכרת השבר כחלק מהשלם.
    • פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
    • זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
  • שם הדגם
  • עץ.

  • על השיעור
  • שיעור 2 מתוך 2

    התלמידים יקפלו  5 דפים בגדלים שונים ובכל שלב יחקרו את החלקים מתוך השלם. כשהשלם בגדלים שונים.

    פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.

    .

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ציוני דרך
  • כיתה ג -עמוד 26

    כיתה ד – עמוד 1

    מילון מונחים בגאומטריה

    הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:

    1. קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
    2. החלקים לא חייבים להיות חופפים.
    3. כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
    4. חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
    5. כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
    6. השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

גופים – תיבה ומנסרות מרובעות

גופים – תיבה ומנסרות מרובעות

  • מטרות הפעילות
  • הכרת תיבה שהיא גם מנסרה מרובעת.

    התבוננות במנסרה, ובתיבה כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.

    זיהוי וחקר התיבה, מעטפת המנסרה ומעטפת התיבה.

  • שם הדגם
  • מנסרה מרובעת.

  • יוצרת הדגם
  • מיוקי קוואמורה – יפן
    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • על השיעור
  • למנסרה ישרה שני בסיסים שהם מצולעים חופפים. מעטפת של מנסרה ישרה בנויה ממלבנים. למנסרה מרובעת יש שני בסיסיים שהם מרובעים. מנסרה מרובעת עם בסיסים שהם מלבנים כוללים: קובייה ותיבה.

    בשיעור זה אנו מתמקדים בהכרת המעטפת והפריסה של התיבה.

    כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא מנסרות ותיבות מהבית. ולמיין את המנסרות.

     

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

     

  • ידע נדרש
  • מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המצולעים.

    מידע למורה- המלצה למיון גופים:

    א. פאון לעומת לא פאון.

    ב. פאונים שהם מנסרות ופאונים שאינם מנסרות.

    ג. מנסרות ישרות לעומת מנסרות לא ישרות.

    ד. מנסרות ישרות המקבלים את השם לפי הבסיס בצורת משולש, מרובע, מחומש, וכו’

    ה. מקרים פרטיים של מנסרות מרובעות שהן תיבה וקובייה.

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

הגופים הנקראים פאונים

הגופים הנקראים פאונים

  • מטרות הפעילות
  • סיכום מושג הפאון כגוף תלת ממדי הבנוי ממצולעים בלבד.

  • שם הדגם
  • ללא דגם – שיעור סיכום

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בפעילות זו נכיר גופים שונים, נחקור ונמיין את הגופים.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • מצולעים, פירמידה, מנסרות ותיבות.

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה

פריסות של קובייה

פריסות של קובייה

  • מטרת הפעילות
  • התלמידים יתנסו וילמדו שלאותה קובייה יכולות להיות פריסות שונות.

     

     

  • שם הדגם
  • קובייה

  • שם היוצר/ת
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בפעילות התלמידים יכירו פריסות שונות של אותה קובייה – תיבה.

    ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

נושאים: כיתות > כיתה ד

כדי להיכנס לשיעור עליך לרכוש את חבילת השיעורים המתאימה