מפגש סיכום – השתלמות א סכרונית לגננות בפסג”ה קרית מלאכי

מפגש סיכום –  השתלמות א סכרונית לגננות בפסג”ה קרית מלאכי

אוריגאמטריה מתוקשבת – הוראת גאומטריה בגן, באמצעות אוריגאמי

עבודת סיכום

מטרת העבודה ללמוד על תהליכי הוראה ולמידה של גאומטריה בשילוב אוריגאמטריה  בגן ולחדד נושאים ורעיונות להוראת הגיאומטריה כפי הנדרש בתכנית הלימודים בשנים הבאות.

  1. סכמו את מסקנותיכן לגבי תהליך ההוראה שלכן בגן בעזרת אוריגאמטריה.

התייחסו לנקודות הבאות ולכל תוכן אחר שנראה לכן חשוב:

א. שינוי בגישה שלכן לגאומטריה לאור ההשתלמות. פרטו.

ב. ידע מתודי שנוסף לתהליך ההוראה שלכן לאור ההשתלמות.

ג. ילדים שבעבר לא שיתפו פעולה במפגשי למידה וכעת ניכר שינוי בהתנהגותם במפגש.

ד. התייחסות של ילדים  לצורות גיאומטריות בסביבה של הגן, במשחקים בגן, בחצר או בטיולים מחוץ לגן.

 

2. פרטו והסבירו במה תומכת האוריגאמטריה בהקשר לדרישות תכנית הלימודים בגן, לפי הפרמטרים הבאים:

א. יכולת להשתמש בשפה מדויקת לתיאור יחסים בסיסיים במרחב.

ב. יכולת לבצע משימות הקשורות ביחסי מיקום במרחב.

ג. יכולת לפתור בעיות פשוטות ומעשיות בהן נדרשת תפיסה חזותית.

ד. יכולת זיהוי, שיום מיון ושרטוט צורות דו ממדיות.

ה. יכולת הבחנה בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים – יכולת שיום המצולעים.

 

 

3. כיתבו רפלקציה על ההשתלמות, ההנחיה והאתר המתוקשב.

  

בברכה

ד”ר ג’וני אוברמן

ד”ר ענת קלמר

מירי גולן

 פירוט רפלקציות של המשתלמות בתכנית אוריגאמטריה בגן הילדים 2017-18 – פסג”ה קרית מלאכי 

 

 

 1. שם המשתלמת: נעמה מלכיור 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות :עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 נעמה מלכיור


 

2. שם המשתלמת : זמיר שמוליאן

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות : עבודת סיכום השתלמות גננות באוריגאמטריה 2018 זמיר שמוליאן


 

3. שם המשתלמת: מוניק פלפל 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 מוניק פלפל


 

4. שם המשתלמת: אורטל מדר בושרי

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 אורטל מדר בושרי 


 

5. שם המשתלמת: שרונה ולטוקר

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 שרונה ולטוקר


 

6.  שם המשתלמת:  קרן דהטבקר 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמותעבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 קרן דהטבקר שלום.docx2


 

7. שם המשתלמת: יעל ניר טלמון 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 יעל ניר טלמון


 

8.  שם המשתלמת: נירית מרחבי 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 נירית מרחבי


 

9. שם המשתלמתחיה מושקא סוסן  

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: חיה-מושקא-סוסן- עבודת סיכום השתלמות אוריגאמטריה 2018

 


10. שם המשתלמתמיטל הברמן 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 מיטל הברמן


 

11. שם המשתלמת: איריס לוי 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: איריס לוי – עבודת סיכום בהשתלמות גננות אוריגאמטריה – 2018

 


 

12. שם המשתלמת: מיטל דוד 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 מיטל דוד


 

13. שם המשתלמת: רעות נבו 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: רעות נבו – עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018


 

14. שם המשתלמת: עדנה דוידי 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות:  עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 עדנה דוידי


 

15. שם המשתלמת: עדי פתחי 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: 

רפלקציות: עדי פתחי – שתי רפלקציות


 

16. שם המשתלמת: גלית בובליל 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות:עבודת סיכום השתלמות גננות אוריגאמטריה 2018 גלית בובלילdocx


 

17. שם המשתלמת: חמוטל רוזנברג

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: 

רפלקציות: חמוטל רוזנברג רפלקציה אחת


 

18. שם המשתלמת: אורטל מרגלית 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: אורטל מרגלית- 5 רפלקציות ועבודת סיכום השתלמות גננות

 


 

19. שם המשתלמת: יהודית מייזליס 

קישור לרפלקציות ועבודת הסיכום על ההשתלמות: 

רפלקציות: יהודית מייזליס- רפלקציה ללא עבודה

 

2 תגובות על הכרת “ מפגש סיכום – השתלמות א סכרונית לגננות בפסג”ה קרית מלאכי ”

  1. זמיר שמואליאן
    אפריל 25, 2018

    סיכום מסקנות לגבי תהליך הההוראה בגן בעזרת האוריגמטריה:
    1
    א. שינוי בגישה שלי לגאומטריה- בגנים הייתי מלמדת את הילדים דרך הבאת צורות ומראה בזמן מפגש קבוצתי. הילדים היו לומדים את הצלעות וגם איך לצייר על דף..
    מהרגע שבאתי לקורס אוריגאמטריה, חיי השתנו בתחום הגיאומטריה. הלימוד הוא בצורה חווייתית, בצורה מהנה. אני פחות מפחדת לגשת לתחום הגיאומטריה ממה שהייתי ואני הרבה יותר פתוחה מבחינת האופקים ללמידה של הגיאומטריה. הכוונה שדרך האוריגמי אפשר ללמד גיאומטריה, עם זאת אפשר גם בעוד דרכים חדשות המגוונות ללמד את התחום ולא לפחד מזה

    ידע מתודי- כשבאתי לקורס ידעתי מה זה משולש, מלבן, ריבוע.צלעות זוויות וכדומה.ב
    כיוון שהרבה זמן לא נגעתי בחומר גיאומטריה אז שכחתי הרבה חוקים וכללים.
    הדבר שהכי התחדד לי הוא שהריבוע יכול להיות מעויין אבל לא להפך.. והכל עובד לפי הכללים.
    כך שמבחינת ידע מתודי למדתי על הכללים הללו…
    בנוסף על הממוצעים המשוכללים שהם בעלי צלעות שוות..

    ג. שינוי התנהגות הילדים- במפגש הראשון הזמנתי 3 קבוצות של ילדים.
    בכל קבוצה ראיתי קושי של ילד/שני ילדים שמתקשים בקיפול האוריגמי.
    ארצה להתייחס לילד מסויים לאורך כל לימוד האוריגמטריה.
    ילד בשם ג’-
    במפגש הראשון עם המשולש, הילד הראה סימני קושי בקיפול.. הקושי התבטא בזה “שלא מצליח לי ואני לא יודע לעשות”. לאחר מכן הילד וויתר ולא רצה להמשיך וקם מהמפגש קבוצתי.
    במפגש השני, הושבתי את הילד לידי. הסברתי לילד דף מול דף איך לקפל.. גם אם לא יוצא לנו מדוייק הכל יוצא אותו דבר לכולם. הילד עדיין נרתע אבל הפעם לא נתתי לו לקום מהשולחן כדי שיהיה איתנו ויראה אותי ואת שאר הילדים עושים את המשך הפעילות.
    במפגש השלישי היה הרבה יותר טוב, הילד קיפל קיפולים למרות שלא היה כל כך מרוצה, והוא בסוף עשה יצירה עם האוריגמטריה.
    במפגש הבא אפשר לראות עוד התקדמות מצד הילד ולא עם פרצופים משונים.. הילד הרגיש יותר ביטחון ביצירה שלו והיה שמח במה שיצא לו.. מכאן והלאה היה מאוד כיף לילד להיות בפעילות וחיכה שנמשיך לעשות עוד ועוד..
    מאוד מדהים לראות איך ילדים נפגשים עם משהו שלדש להם ואיך הם מגיבים לזה. התהליך היה לא פשוט אבל מעניין לראות איך הילד עובר תהליך העיבוד מחודש למשהו שהוא נרתע ממנו

    ד חשיפת הילדים:
    בעקבות למידת הילדים דרך אוריגאמטריה, הילדים נחשפו לצורות שנלמדו כמו משלוש, מלבן, ריבוע, ועוד.
    עם זאת הילדים ישר אמרו בפינת הקוביות צורות שנלמדו.
    לאט לאט הראיה התרחבה והתפשטה לכיוונים אחרים כמו- חומרי יצירה(דפים, פלסטלינה, שזה בצורת מלבן. משחקים שהם בצורת ריבוע למשל כרטיסיות. משחקי הרכבה שהם בצורת משלוש וכדומה).
    אוסיף עוד בזמן שאנו יוצאים לטייל במושב הילדים רואים בתים שהם בשלבי בניה וכיף לראות איך הם מזהים צורות רק ב”בית”. גג- משולש חלון- ריבוע דלת- מלבן
    מאוד מעניין לראותם מתייחסים לכמעט כל דבר ומשייכים אותו לתחום הגיאומטריה.

    2. ה.
    לפי דרישת תוכנית בגן הילדים, תומכת האוריגמטריה ביכולת הבנה בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או קודקודים- יכולת שיום המצולעים.
    איך זה בא לידי ביטוי ממשי באוריגמטריה?

    בזמן פעילות האוריגמי בקבוצה, הילדים לומדים להשתמש במוטוריקה עדינה הדורשת שימוש באצבעות.
    הילדים לומדים הכרת צורות שונות ולשיים את שמם על פי מספר הצלעות שבכל מצולע.

    בנוסף הילדים לומדים מהו צלע ואיך נראת צלע, כמו כן קודקודים.
    הילדים לומדים להתמצא במרחב, על פי האוריגמי, למשל בין צדדים ימין לשמאל, קדימה אחורה, מעל מתחת, פנימה החוצה וכדומה.

    3. רפלקציה על ההשתלמות
    אתחיל עוד לפני הסבר ההשתלמות, שהמרצה מקסימה והעבירה את החומר הנלמד בצורה חוויתית, תודה לך.
    באתר מוצגת השיעורים בצורה מקוונת. ההסבר ממש מפורט לפרטי פרטים. כמו כן גם בשלבי הקיפול, בסימונים לעזר, שאילת שאלות וכדומה.
    אציין שהפריע לי שאין אפשרות להעתיק את המשוב של הרפלקציה שבאתר.
    כדי לכתוב את התשובות הייתי צריכה לכתוב את השאלות כדי שידעו לאיזה שאלה עניתי. וגם במקרה הצורך לשים כקובץ בוורד ואז לדעת לענות על השאלות מבלי להסתכל כל פעם על השאלות שבאתר.
    חוץ מזה תודה על חוויה מדהימה!!

  2. קרן דהטבקר שלום
    מאי 1, 2018

    סיכום אוריגמטריה!

    אוריגמטריה מתוקשבת – הוראת גיאומטריה בגן – באמצעות אוריגאמי
    סיכום מסקנותיי לגבי תהליך ההוראה שלי בגן בעזרת האוריגאמטריה.

    א. שינוי בגישה :

    -למדתי מהי הדרכה נכונה ואיך להנחות במילים פשוטות, מינימליסטיות ומדויקות, שיביאו את הילדים להצלחה מקסימאלית באוריגאמטריה. וכן גם, שימוש בהגדרות גיאומטריות מדויקות ופשוטות להפנמתם מתוך חוויה מוחשית – הקיפול.
    -אמונה בתחושת המסוגלות של הילד – אין חשיבות לדיוק – אני כפרפקציוניסטית כלפי עצמי יודעת כמה קשה ההרגשה כשאתה לא מצליח לדייק. האוריגאמטריה מאפשרת לילדים שלא מדייקים להגיע לרמת ביצוע סופית כמו כולם מבלי לחשוב על הדיוק או אי דיוק כגורם מכשיל. זה היה שיעור לעצמי מעל הכול. ובסופו של דבר האוריגאמטריה מאפשרת לנו לראות את הדרך והתהליך של היצירה (הקיפול עצמו) כיותר חשוב מאשר התוצר הסופי.

    ב. ידע מתודי:

    -הדגמה ללא התערבות- להדגים רק על הנייר שלי לבלי לגעת בנייר של הילד לצורך למידה.
    -הדמיון כמתודה להעשרה בתחום השפה – תיאור התוצר והעמקת התיאור ע”י שאלות מנחות שלי – כך הילדים מפתחים את הראייה המרחבית שלהם והטמעת המושגים, חלק מהילדים לא תמיד הסכימו על מה שהם רואים בדמיון ונוצר שיח בין הילדים, האם זה מטוס או חללית? אני שמחתי על האי הסכמה בניהם, כי השיח הזה יהיה להם כתומך זיכרון בעתיק כשהוא יצטרך לשלוף את המידע שעומד מאחורי השיח.
    – הדמיון כמתודה למיקוד החשיבה – ככל שהילדים ישתמשו בכלי הזה יותר כך הם יהיו בעלי רעיונות יצירתיים יותר.
    -ככל שילדים מתנסים יותר בקיפול כך רמת הקושי שהם חווים יורדת ונראה כי הם ניגשים לקיפול וגם לתיאור בהנאה.
    – אני מאוד אהבתי את לימודי הגיאומטריה עוד מימי התיכון וגם אז זה היה מוזר לאנשים סביבי. עד היום אני יודעת איך להתמצא במרחב בכל מקום. כשהתחלתי את ההשתלמות ידעתי הרבה מושגים שהייתי בטוחה שזאת ההגדרה הוודאית שלהם. אחד המושגים החשובים שלמדתי ששינו לי בכלל את התפיסה לגבי מה אני יודעת ומה אני לא יודעת זה המושג קו נטוי, עד כה הייתי משתמשת בו כאלכסון וכשהבנתי מה באמת המשמעות של אלכסון ומה ההבדל בינו לבין קו נטוי מיד הפצתי את הבשורה בקרב כל מקורביי, זה היה כמו לגלות מילה חדשה בעברית. בנוסף למדתי מושגים נוספים וגם איך אני יכולה ללמד את הילדים מושגים בגיאומטריה בדרך של הבנה ולא דרך שינון.

    ג. שינוי בהתנהגות ילדים בעקבות האוריגאמטריה:

    מיקה (שם בדוי) ילדה בוגרת שהתחילה פעילות ראשונה וראתה שהקיפול הראשון לא הלך לה אז היא פרשה (התנהגות שחוזרת על עצמה גם בתחומים אחרים שבה היא לא מצליחה). מיקה אומנם פרשה אך המשיכה מרחוק להביט על מהלך הקיפולים אותם אני עושה בקבוצה.
    שבוע לאחר מכן הגעתי עם אותה פעילות. בהמלצתה של מירי גולן אמרתי לילדה שכשהיא תרגיש שהיא מוכנה להצטרף היא מוזמנת. אני מגיעה עם אותה הפעילות מזמינה מספר ילדים ושואלת מי רוצה להצטרף מיקה נגשה וישבה בשולחני. והפעם הייתה לה חוויה של הצלחה. מאז ועד היום בכל פעילות שאני מביאה של אוריגאמטריה היא מצטרפת ואף מעבירה איתי את ההנחיה עם קבוצות שעדיין לא היו.
    האוריגאמטריה מאפשרת לכל ילד להצליח בקיפול. אנחנו צריכים לחוש את הילדים איתם אנחנו מקפלים. יש ילדים שצריכים את הזמן בכדי להאמין לזה. יש ילדים שזקוקים לראות ילדים אחרים מתנסים וכשהם רואים שזה מצליח ושזה לא חייב להיות מדויק הם מרשים לעצמם להתנסות וברוב המקרים הם עצמם חווים הצלחה.

    ד. אוריגאמטריה בחיי היום יום בגן:
    החלק המשמעותי בעיני זה שהילדים מתחילים לראות הסביבה שלהם כמרחב גיאומטרי. הקירות, התמונות, הלוחות, השולחנות, הכיסאות שסביבנו כולם צורות גיאומטריות, השעון על הקיר, והם בודקים כמה צלעות והאם זה מרובע. הם לא פעם מוציאים את המודד או אפילו מבקשים ממני שנכין שוב כי “הלך לי לאיבוד המודד”. הם יוצרים צורות בארגז החול ומשחקים עם פירוק והרכבה בדפי A4 ובדפי אוריגאמי שהם קיפלו למשולשים ומשחקים איתם. וקיפולים ספונטניים של ילדים בגן מדפי ציור ממוחזרים.
    עכשיו רק נותר להמשיך ללמוד את נושא הגופים כי כבר יש שאלות של הילדים בעניין השיום של כל גוף שאני מסבירה להם שאני עוד צריכה ללמוד ולבדוק לפני שאני עונה להם…

    2. במה תומכת האוריגאמטריה בהקשר לדרישות תוכנית הלימודים בגן:
    א. שפה מדויקת: הילדים לומדים באמצעות האוריגאמטריה לזהות צורות ע”י מניית הצלעות והקדקודים ועל ידי בדיקה עם מודד האם הזוויות ישרות, הם לומדים דרך פירוק והרכבה להפנים את התכונות של כל צורה.
    הילדים לומדים לתאר את צורה הדמיונית מהעולם הדמיון שלו שהם ובכך הם מפתחים את השפה המרחבית שלהם.
    ב. ביצוע משימות הקשורות ליחסי מיקום במרחב: זאת בדיוק המשימה של הדמיון למקם את המשולש, המרובע הצורה ההנדסית שקיפלתי, איך אני ממקם אותה במרחב ולראות יחסית לצורות האחרות, איך הצורה שלי משתלבת?….הינה היא התחילה כמשוט לסירה וכעת היא הראש של הכלב או הזנב של הדינוזאור…..וזה משתנה מנקודת המבט שממנה אני מסתכל על מכלול הצורות, וזה משתנה מפעילות לפעילות, השיח משתכלל ההבנה נעשית מורכבת יותר ומשגי היחס מתבהרים.
    ג. פתירת בעיות פשוטות בהם נדרשת תפיסה חזותית : כשבנינו את המודד והילדים הלכו למדוד את הרהיטים וחפצים בגן, שלחתי אותם עם משימה מה יותר ארוך מהמודד ומה יותר קצר מהמודד?….הם ערכו רשימה (אני כתבתי) של חפצים שיותר ארוכים ושיותר קצרים מהמודד. ואז אחד הילדים אמר לי “קרן השולחן הוא חמש מודדים…” הם התחילו לבדוק כמה פעמים המודד נכנס בכל מיני חפצים שהיו ארוכים יותר מהמודד.

    3. סיכום ורפלקציה:
    האתר היה מאוד נגיש תומך למידה שלי לקראת הפעילויות שהעברתי בגן, זה סייע לי להרגיש מוכנה. ה+ בצידי המצגות הוסיפו לי ידע שגרם לי להרגיש כי אני עושה את הדבר הנכון כשאני פועלת מול הילדים התוספות של ה + הפכו את הפעילויות פורות ומעמיקות יותר.
    מעבר ללמידה שלי אני מאוד נהניתי מההשתלמות ותודה מיוחדת למירי, לא רק על הידע הכול כך חשוב שהעברת לי, אלא גם על הדרך שלך להעביר לנו את הידע הזה. מעבר לידע הגיאומטרי יש לך הרבה כבוד לילדים ואת רואה אותם וזה עבר אליי מאוד. היה חשוב לי לדעת איך להביא את האוריגאמטריה לילדי הגן, ואף חשוב יותר איך להביא את האוריגאמטריה לקצוות שבילדי הגן ואת בכל מפגש הזכרת אותם, את הילדים הפרפקציוניסטים שזה חייב להתקפל להם מדויק והילדים הנמנעים ואיך לפעול מולם.
    שינוי בתפיסה שלי לגבי מה שאני יודעת ומה שאני לא יודעת… גרמת לי לחזור ולהשתמש במילון ולא כי אני לא יודעת עברית אלא רק בשביל הספק הקטן שיש לי לגבי מילה מסוימת. שווה לפתוח מילון (מילון עברי ומילון גיאומטרי) ולגלות מה המשמעות האמיתית של המילה. והמילה שהתחילה את המסע שלי היא בעצם צמד המילים קו נטוי.
    פתחת אצלי עולם חדש של קיפולים והגדרות שאמשיך ליהנות ממנו גם בחיי היום יום שלי כאדם שמעריך ואוהב אומנות.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>