מצולעים ג: 2/2

מצולעים ג: 2/2
  • מטרת הפעילות
    • התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
    • התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
    • התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
  • שם הדגם
  • ארנבון על אצבע.

  • יוצר/ת הדגם
  • מירי גולן

    © כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי

  • רצף מומלץ
  • מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים). ​

  • על השיעור
  • בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.

    משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות

    * משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.

  • ידע נדרש
  • הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, צלעות מקבילות, זוויות.

9 תגובות על הכרת “ מצולעים ג: 2/2 ”

  1. אתי אריאלי
    ינואר 11, 2017

    היום (11/1/17) נכנסתי לכיתה ג והעברתי את השעור הנ”ל
    התלמידים נהנו מאוד בשיעור ואלו תגובותיהם לשעור אוריגמטרייה
    “היה כיף, למדנו גיאומטרייה בצורה חוויתית, פעם ראשונה שלמדנו ע”י אוריגאמי ויצרנו ארנב”
    “נהנתי מאוד, למדתי על משולשים בדרך חוויתית, גיליתי שכשמקפלים משולש אפשר לקבל מצולעים שונים, מקבילית, טרפז, סוגי משולשים ומחומש…”
    “השעור היה לי יותר מובן, עסקנו בכל מיני מצולעים דרך משולש אחד”
    “המורה תעשי לנו עוד שיעור כזה בבקשה, היה לי ממש כיף גם למדתי הרבה דברים היום”

    • Miri Golan
      ינואר 11, 2017

      תודה על המשוב במיוחד לשמוע את תגובות התלמידים נשמח להמשך משוב משיעורים נוספים.

  2. אסתי דדון
    ינואר 25, 2017

    היום העברתי בכיתה ב’ את השיעור הנ”ל. הלמידה הייתה משמעותית, חווייתית ומוחשית. התלמידים זיהו את המצולעים וחקרו אותם. התוצר הסופי הגיע להם בהפתעה.
    אני נהנתי מאוד להעביר את השיעור ולצאת מהשגרה.
    אשמח לעוד דפים כדי שנוכל ליצור דגמים נוספים כבקשת הילדים:)

  3. הילה רוימי
    פברואר 6, 2017

    לימדתי את השיעור בכיתה א’.
    התלמידים מאוד נהנו ולאורך כל השיעור ניחשו מהו התוצר. הצליחו לזהות את המצולעים דרך הקיפולים.
    הלמידה הייתה חווייתית ומשמעותית מאוד!
    היו 3 תלמידים שהתקשו מאוד בקיפולים ושניים מהם אפילו בכו מתסכול. הדגמתי להם דרך התוצר שלי ולסוף הצליחו! האושר בעיניהם היה שווה הכל!!
    הם מצפים לשיעור הבא 🙂

  4. רינת גלאם
    פברואר 12, 2017

    12 פברואר 2017

    לימדתי את השיעור מצולעים בכיתה ג’ ויצרנו את הארנב.
    בהתחלה התלמידים התלהבו מאוד ושיתפו פעולה בפעילות אך לאחר כמה קיפולים היו מספר תלמידים שהתקשו וביקשו עזרה, הסברתי לילדים שאסור לעזור רק להדגים בעזרת הקיפול שלי או של חבר, לאחר מספר ניסיונות כלל התלמידים הצליחו לבצע את המשימה, הביעו הנאה ואף סיפרו בבית על החוויה המשמעותית של למידת גאומטריה בדרך זו.
    התלמידים למדו בדרך חווייתית ויצירתית הממחישה באופן חזותי את התכנים הגאומטריים תוך הפעלה אישית מתמדת של התלמיד על פי הוראות המורה ובשימוש בשפה ובמושגים הגאומטריים.
    ביצוע המשימה על ידי התלמיד ללא סיוע מגורם אחר, מורה, תלמיד… תורמת לחוויית ההצלחה האישית של התלמיד.
    הפעילות אף מובילה את התלמידים להנמקה בהמשגה ושיח מתמטי ברמות חשיבה גבוהות.
    בדרך זו באים לידי ביטוי עקרונות הלמידה המשמעותית: שימוש בתפקוד חושי לביסוס וחיזוק מושגים מתמטיים ושיתוף פעולה ולמידת עמיתים.
    מצפה לפעילות הבאה, רינת.

  5. שרה (שרית) דרעי
    מרץ 22, 2017

    העברתי את השיעור לתלמידי כיתה ב’ במסגרת שיעורי גאומטריה.
    לאורך כל השיעור התלמידים היו פעילים וסקרנים אוד.
    במהלך הפעילות היו הנחיות ברורות לגבי כל שלב של הקיפול תוך הדגמה באנימציה אשר תרמה רבות להצלחתם של התלמידים.
    נהנתי מאוד ללמד את השיעור, ניכר כי הייתה למידה חוויתית ומשמעותית.
    התלמידים זיהו מגוון מצולעים וחקרו אותם .
    התרגשתי לראות תלמידים נוספים שלקחו חלק פעיל בשיעור.
    ניכר כי כל ילד יצא עם תובנות גאומטריות חדשות לו, ועם תוצר אותו בנה בעצמו במהלך השיעור.
    התוצר הסופי הגיע בהפתעה הבחנתי כי עיני התלמידים ברקו והחלה התלהבות בכיתה.
    התלמידים כל כך נהנו וביקשו שאלמד שוב שיעור בסגנון הנ”ל.

  6. ליאור שלום וקנין
    אפריל 24, 2017

    בימי א’ אני מלמדת בקבוצה של ילדים לקויי ראיה בשעות אחר הצהריים. הפעם, החלטתי להעביר שיעור בנושא אוריגמי וראוי לציון שזו הייתה חוויה מדהימה שאיישם במפגשים הבאים! בקבוצה שהרכבתי באותו שיעור היו כ-6 ילדים בכיתות ב’-ג’.
    התחלנו לקפל ובכל פעם שנוצר מצולע כלשהו שאלתי את התלמידים איזה מצולע יצא. הילדים לא ידעו להגיד טרפז שו”ש אך כן אמרו שהוא מרובע. לאחת מהתלמידות היה קושי רב לקפל מקדקוד אחד לקדקוד הנגדי ובאיזשהו שלב היא התחילה להגיד שמשעמם לה (כנראה בגלל לקות הראייה היה לה קשה מדי!) ניסיתי לעודד אותה עד כמה שיכולתי-סימנתי את הקדקודים ואת קו האמצע בטוש שחור.
    לאחר כמה ניסיונות היא הצליחה לקפל ולהגיע לצורה של הארנב. השתדלתי מאוד לא לגעת בדפים של אחרים אך חייבת לצין שזה לא היה פשוט:)
    ראיתי כי לילדים אין מושגים בסיסיים בגאומטריה כמו קו אמצע, צלעות שוות וכו’ ואעבור על כך ביום א’ הבא. מבחינת לקות הראייה חשוב לסמן להם את הקדקודים ולתת להם להרגיש באופן עצמאי את גבולות הדף.
    הילדים נהנו מאוד מהיצירה וביקשו צורות נוספות.

  7. שמחה בנישתי
    יוני 26, 2017

    לימדתי את השיעור בכיתה ג.
    הפעילות באה אחרי שלמדנו את נושא המשולשים והמרובעים. ברגע שהתלמידים ראו את דפי האוריגאמי הם מאוד התלהבו. התחלנו את הקיפולים כאשר אחרי כל הסבר, התלמידים קיפלו. היו תלמידים שהתקשו, אך הראתי שוב והסברתי שאף תלמיד לא עושה לחברו. אחרי כל שלב חיזקתי במילים באיצ’יבן. בקיפולים חזרנו על נושא המשולשים ומרובעים, שאלתי איזה משולשים והתלמידים שיימו וכנ”ל לגבי המרובעים.
    הפעילות הייתה חוויתית עם למידה משנעותית. היה ענין לחזק את נושא המצולעים בדרך יצירתית ושונה.
    התגובות של התלמידים היו מצויינות ואמרו שנהנו מאוד. הם ביקשו פעילות נוספת באוריגאמי בשיעורי גאומטריה

  8. אלישבע שמן
    מרץ 4, 2018

    בשבוע האחרון לימדתי בכיתה ג’ את השיעור הנ”ל.
    בשיעורים הודמים נערך שיעור ההכנה הממולץ על מצולעים וכן הכנו מודד ולמדנו לזהות ולהכיר זוויות ישרות במצולעים שונים.
    נושא השיעור הנ”ל היה חקירת מצולעים באמצעות בניה, קיפול וזיהוי התכונות הסםציפיות לכל מצולע.
    השיעור נערך בעקבות מבדק שנעשה בכיתה, בו היה ניכר שהמושגים והתכונות אינם יושבים טוב אצל התלמידים. ולכן השיעור נעשה כעין תוכנית התערבות למבדק.
    התלמידים הגיעו עם ידע קודם של המושגים – זוית ישרה, ישרים מאונכים וצלעות מקבילות. בשיעור זה נערך חזרה על מושגים אילו ורכישת ידע על המושגים – אלכסונים וקו סימטריה וכן חקירה אודות תכונות ומיון של משולשים.
    לאחר השיעור נערך שאלון קצרצר אישי לכל תלמיד אודות המושגים החדשים שנרכשו… ואכן 95 אחוז מן התלמידים ענו נכונה והפנימו את הנלמד.
    תגובות התלמידים לשיעור: נהניתי מאוד, היה לי כיף והבנתי מדוע משולש ישר זוית נקרא כך. כיף ללמוד שיעור גאומטריה דרך אוריגמי, סוף סוף הבנתי את החומר. בהתחלה נלחצתי שלא אבין כי אני תמיד מתקשה אבל הפעם הצלחתי ליצור ארנבון יפה וגם הבנתי איך עושים.
    אני כמורה גם ניהלתי עם התלמידים בשיעור דיון – מדוע למשולש ישר זוית נקרא כך. התלמידים אמרו כי יש לו זוית ישרה. חידדתי ואמרתי – נכון, אבל מצד שני יש לו שני זוויות חדות. התובנה שהנחלתי לתלמידים ששם המשולש נקרא על שם הזוית השלישית. תמיד למשולש יש שני זוויות חדות ושמות נקרא לפי השם של הזוית הנוספת.
    בשיעור זה נערכה גם פעילות של פירוק והרכבה שהיתה מאטד משמעותית להבנת מושגי מרובעים ןתכונותיהם. התלמידים יצרו שני משולשים ישרי זוית ומהם יצרו מרובעים שונים כמו – מקבילית, טרפז, ריבוע. לכולם יש 4 צלעות, אבל לכל אחד שם אחר לפי התכונות. מקבילות – שני זוגות של צלעות מקבילות וכו’
    סייעתי בשיעור זה לתלמידים כיון שלא תמיד הבינו את המושג החדש שנלמד ולכן הייתי צריכה לחזור שוב על ההוראה ולהראות שוב את ההדגמה. כמו לדוגמא – לקפל אל קו הסימטריה. אבל לאחר מכן התלמידים הבינו מהו קו זה אף במבדק שנערך במצולעים אחר. הם ידעו להקיש את הנלמד גם לחומר מקביל.
    לסיכום – שיעור חוויתי הן למורה והן לתלמיד. אין לי ספק שאני כמורה אשתמש שוב בשיעורי גאומטריה דרך האתר. כיון שהלימוד דרך אוריגמי מעניק לתלמיד תובנות משמעותיות ומוחשיות להפנמת המושגים ולהפקת ידע גאומטרי.

משוב מעמיתים

שדה חובה*

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>